Free Delivery on all Books at the Book Depository

Wednesday, September 10, 2008

It's just personal

Najla mengomel semalam tentang ada sorang pompuan Arab sembang-sembang ngan dia. Bila tanya pasal dia duk mana, dia cakap dia sewa bilik kat rumah sorang laki-laki Scottish. Sekali pompuan tu cakap kat dia, "Do you know that's haraam?"

Dia jawab, "When I first came here, I went around asking for a room to let, I asked muslim brothers and sisters but there was nothing done to help me getting a place to stay. And when I got help from this guy, you're judging me. "

Lepas tu dia mula la membebel-bebel. Tuan umah dia tu walaupun ateis tapi setakat ni masih hormat apa dia buat. Boleh kata tiap-tiap hari berbincang tentang hal-hal agama. Mamat ni dok tanya kalau tuhan ada kenapa benda-benda yang tak elok berlaku. Tentang anak kawan dia yang baby lagi tapi hidup dengan mesin, kalau takde mesin kira mati la. Pastu kawan dia muslim. Kenapa pulak ada orang yang tak baik. Si Najla ni sempoi je jawab, "That's because God wants to improve them."

Banyak lagi perbincangan dia. Tapi dia cakap tuan rumah dia tak la set limit perintah berkurung, open minded. Cuma kalau lewat-lewat dia masih kat luar, mamat ni akan tepon. Jadi dia terasa macam dilayan macam famili yang concern. Kalau duduk dengan muslim mesti banyak batasannya. Dan muslim sekarang pun tak ramai yang betul-betul ikut ajaran Islam pun. Pastu Nabila cakap ler ada sebabnya kalau muslim letak batasan gitu, dengan mat saleh memang la depa tak kisah.

Keluar pulak cerita pasal Pakistani landlords. Dia citer kawan-kawan dia memang pesan elakkan sewa rumah dengan Pakistani sebab tak bertanggungjawab. Dah bayar semua elok-elok, tapi maintenance rumah takde. Tak peduli langsung rumah atau barang-barang rosak. Tapi bila cakap tentang Islam hebat la. Ahh.. ni memang aku dah biasa sangat dengar. Masa nak sewakan rumah bolehla cakap Islam la muslim brothers apa semua, tapi sebenarnya lebih pentingkan duit je.

Citer aku pulak, pengalaman gi masjid kariah aku. Masa tu dah lewat sangat, baru balik keja. Jadi berkejar nak semayang Asar, ingatkan boleh la semayang kat masjid. Ni kes masa spring la ni, aku pi keja belum asar, abih keja ada lagi asar. Tu yang berkejaran tu. Pertama kali ke masjid ni, cari tempat solat pompuan tak jumpa. Sampai termasuk ke tempat wudhuk lelaki. Aku pun jenguk la depa ni rasanya tengah berzikir ke apa dok jalan-jalan dalam bulatan. Nak tanya pasal tempat solat. Bagi salam. Syeikh-syeikh tu pandang tapi buat-buat tak nampak dan terus ja dengan aktiviti depa.

Aku dah bengang gila. Mula la mengutuk dalam hati kan, nasib baik ada sorang mamat Scottish keluar sebab dia ternampak aku. Bila aku cakap aku nak guna dewan solat sebab nak asar, dia cakap ada tempat tapi tempat tu berkunci. Pastu dia cakap nanti dia tanya ajk boleh minta buka tak. Pastu dia datang balik cakap ajk tak mau buka. Aku cakap, dah lewat aku kena solat asar. Dia cakap dia takleh buat pa sebab depa tak mau buka. Agaknya mamat ni tahap keimanan belum tinggi kot, tu yang boleh cakap ngan pompuan. Yang tahap syeikh-syeikh hukumnya dosa sangat kalu cakap ngan pompuan.

OK, dah la buat-buat tak nampak aku, minta suh buka dewan solat pun tak mau. Hangpa menjawab la nanti. Berbeza betul sikap depa dengan sikap orang kat masjid ahmadiyyah yang dikatakan sesat tu. Agaknya Islam yang tak sesat memang kena buat camtu kot. Antara dok berzikir dengan tolong orang dalam keperluan nak solat, mana lagi utama kan. Lagipun buat pa dikunci dewan solat tu, bukannya takdak orang kat masjid tu. Kalau tak kunci tak payah la aku kacau depa.

Mula la Najla menyampuk, depa ingat orang-orang tertentu ja boleh pi masjid, macam kita ni tak layak la. Mengaku Islam tapi tak ikut pun apa Islam suruh. Nak generalise kata semua macam tu memang la takleh, sebab semuanya bergantung pada individu kan. Tapi aku memang banyak betul personal issues dengan depa ni. Daripada yang ejek aku bila aku makan ketam, pastu yang minta aku pulak kupaskan kulit udang untuk dia, ingat orang gaji ka pa. Yang buka kedai makan pulak, elok je kedai makan halal ler takde jual alkohol semua, tapi waktu jumaat dok elok je bisnes. Ada kedai kat Embra tu siap tutup lagi masa jumaat, dan semua pelanggan pun paham. Pastu, jadi warga kelas kedua kat masjid, then nak pi umrah haji mintak travel agent depa carikan mahram pun tak boleh, kena cari sendiri. Kalau dah sebatang kara, mana nak dapat mahram. Walhal boleh je dia matchkan kalau ada kapel yang nak pi, tumpangkan la aku. Dah la Saudi dabel stendet kat pompuan, depa pun sama ja. Lagi mau cakap Saudi corrupt.

0 comments: