Free Delivery on all Books at the Book Depository

Sunday, September 07, 2008

Fasting or feasting?

Aku tak pasti sama ada dah jadi budaya ke kat Mesia sana, bila sampai bulan posa kita ucap selamat dengan penuh excited nak posa mengalahkan nak raya gitu. Atau sekadar ucap selamat berpuasa sambil tak sabar-sabar menantikan hari raya. Ataupun sangat excited tunggu bulan posa sebab nak memilih makanan yang macam-macam di pasar Ramadhan (Param). Oh, kalau ikut aku, masa dok jauh ni terasa nak makan macam-macam yang ada di param. Pantang disebut terus la terasa-rasa dan terbau-bau gitu. Yang paling terbau-bau adalah murtabak ngan air tebu.

Tapi pengalaman aku, masa kat mesia aku bukannya pi sangat pun param tu. Rasanya boleh dikira berapa hari aku pi sana. Hari Jumaat kalau nak balik kampung aku pi param kat mata ayaq, beli popia basah. Feberet famili aku tu. Beli untuk dua rumah, Alor Setar dan Pendang. Hari lain masak nasi goreng atau masak pasta (feberet kak ana), dengan sayur wajib ulam raja yang bermahajalela kat laman umah sewa aku yang sempit tu.

Kalau balik kampung baru la ada juadah lebih sikit. Kuih-muih dengan nasi berlauk. Kalau kuih ni, aku suka tako. Abang aku beli kat param Stadium Darulaman. Lauk kalau nak beli kat situ, aku suka gulai perut masak minang dengan daging goreng bercili tu. Kalau kat Pendang, ada kuih talam yang sedap. Lauk-pauk selalu abang beli ikan bakar. Sehari dua sebelum raya, famili buat acara buka puasa. Menu wajib murtabak, cucur udang, syurbah dan lai ci kang. Semuanya home-made. Yang lain-lain tu penambahan ler kalau masing-masing nak beli ikut selera.

Bila diingat-ingat, mewah sungguh kita di Mesia dengan makanan di bulan posa, walaupun sebenarnya patutnya kita lebih bersederhana dengan makanan. Yang jadinya, masa posa memang la tak makan, tapi nak buka posa hidangannya mengalahkan masa tak posa. Walaupun selalu kita baca dan dengar, Ramadhan bulan untuk menjadi lebih pemurah, kurang sangat nampaknya aktiviti-aktiviti kebajikan ni. Yang banyaknya, sesi berbuka posa dengan menjemput anak-anak yatim, orang-orang tua. Sampai depa ni pun dah jadi sangat memilih untuk terima jemputan. Sebabnya yang selalu jadi tumpuan adalah rumah-rumah yang dah dikenali. Yang di ceruk-ceruk tu selalunya keadaannya masih sama.

Dan yang paling menyedihkan, walaupun kita dah berlatih jadi pemurah di bulan Ramadhan, hilang Ramadhan hilang jugaklah sifat pemurah tu. Hilang jugak kemakmuran masjid, hilang semangat membaca dan menghayati al Quran, hilang jugak segala tarbiyyah selama sebulan. Tunggu tahun depan la pulak nak buat balik.

Selamat menghidupkan Ramadhan! Selamat membanyakkan tilawah al Quran dan menghayati nya! Semoga segala yang dipelajari sepanjang Ramadhan ini akan dikekalkan sepanjang tahun.

Ramadhan Mubarak! Ramadhan Kareem!

2 comments:

MsCinderella said...

Mantan...Popia basah dah tak ada kot kat mata ayaq tu yg sedap punya. Hr tu kirim kat Ultra kureng skit la. Tp skrg ada murtabak sedap, satu biji 3 inggit. Klu nak p beli kena p awal dlm kul 3 pastu beratur la panjang...beratur kul 3-4 leh dpt murtabak tu dlm kul 5..huhu...

akuatik said...

betoi ka wehh..waaaa kempunan aku..popia tu punya pasal lps keja terus aku kena pi maya ayaq..murtabak tu kat mana..mata ayaq ka stadium?