Wednesday, February 17, 2016

Tumpang Nama Sunnah

Itu sunnah ini sunnah. Kalau kita tengok iklan jualan la berapa banyak produk depa boh atas nama sunnah. Paling ketara la ni makanan sunnah la. Minyak zaitun, habbatussauda', kurma, cuka kurma dan madu yang dijual paling banyak aku rasa dok guna nama sunnah. Lepas tu mai pulak pati delima, jus delima, gum arabic hat nama manna dengan tayyibat. Lepas pakat dok minum susu kambing, makan daging kambing. Belum kira lagi hat aiskrim pun kata makanan sunnah sebab Nabi suka makanan yang sejuk (sejuk=aiskrim?).

Yang sebenaqnya, apakah yang dimaksudkan makan ikut sunnah ni? Adakah Nabi suruh kita pulun pi usaha cari makanan Arab untuk kita makan supaya jadi ikut sunnah? Hat dok juai makanan yang didakwa makanan sunnah ni, hampa kaji dak Nabi makan apa yang hampa juai tu tiap-tiap hari ka?

Nabi makan apa tiap-tiap hari? Yang aku dok jumpa, Nabi makan sehari dua kali. Selalu juga baginda posa kalau tak ada makanan di rumah. Jangan kata hampa, aku pun suka makan gulai kambing cicah roti (benggali lagi), tapi berapa kali sebulan Nabi makan macam tu? Nak makan kambing makan la, tapi jangan dok juai nama Nabi. Nabi makan makanan yang hampa juai dan tak pernah sakit? Hampa baca kat mana? Ostat hat juai tu kata? Ostat tu dapat dari mana kata macam tu? Hampa juai cuka kurma pastu hampa claim kata tu rahsia orang Arab tak dak sakit jantung apa semua walaupun dok makan daging selalu. Halo! Statistik mana hampa ambik? Orang Arab tu pun makan kambing tak juai nama Nabi tau! Meluat aihh

Cara, adab dan pemilihan yang penting. Asasnya kena halal dan yang elok. Kemudiannya jangan melampau. Makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Nabi makan dengan sederhana dan jenis makanan tak banyak. Nabi tak makan makanan mewah kecuali yang dihadiahkan. Eat locals and things that are in season. Gaya hidup baginda sangat minimalis walaupun masa tu istilah minimalis belum ada.