Thursday, March 29, 2012

Resepi: Peria Goreng Rangup


Benda alah ni selalunya ada kat kedai mamak. Tapi sebab aku bukanlah pengunjung tetap kedai mamak, jadi tak pernahlah aku merasa di kedai. Namun demikian, tetaplah tergedik-gedik jugak nak buat sebab la ni kena pantang sotong goreng tepung. Kegatalan menyerang! Jadi, la ni gantilah sotong dengan peria. Lagipun peria ni lebih murah dan tak meletup-letup semasa digoreng. Ok la tu, kecantikan kulit tetap terpelihara ketika menggoreng. Rasa pun sedap, rangup-rangup pahit. Macam kerepek pisang terlebih garing yang aku suka hehehhehe

Bahan-bahan:
Peria (boleh guna peria biasa atau peria katak) - dibasuh sebelum potong nipis-nipis melayang
Tepung - aku guna tepung goreng yang biasa diguna untuk cucoq pisang, tepung ni campuran tepung beras, tepung jagung dan baking powder.
serbuk kunyit
Serbuk jintan
Serbuk ketumbar
Serbuk cili/tandoori
Garam
sedikit air

*serbuk-serbuk ni letak la dalam satu camca teh, agak-agak bagi ada rasa. Tepung tu bagi menyalut tepung, kerangupan tepung dicampur dengan kegaringan peria yang nipis tu. Perghhh!!!

Caranya:
1. Gaul semua bahan kering. Gaulkan peria dengan campuran tepung.
2. Tuangkan air sikit-sikit sambil menggaul supaya tepung tu menyaluti kepingan peria tu.
3. Perap sat. Lepas tu goreng sampai garing dengan minyak banyak. Depa kata goreng terendam.

Ni tepung tak berapa banyak ni.


aku guna tepung ni, tepung cap tangan. sekampit RM1ni tepung banyak, rangup. piawww punya!

Monday, March 05, 2012

Resepi: Sayur Tauhu Teja


Gambar sangat tidak menarik. Maaflah, kamera telepon yang berapa sangat reganya. Ini adalah sayur campur dan tauhu lembut yang digoreng dengan campuran rempah. Kenapa aku goreng sayur dengan rempah. Sebab tak mau rasa sayur ni bland sangat, lagipun tauhu pun macam tak ada rasa kan? Kenapa Teja? Saja-saja buat resepi sendiri, dengan bahan dan rasa tersendiri. Jadi, untuk menjadi teja mestilah ada campuran serbuk ketumbar, jintan dan jeruk cili. Sayur yang digunakan mestilah ada campuran warna. Rasanya ada tidak memboringkan, ada sedikit infusion dengan cuka. Aku gunakan jeruk cili home-made buatan Tetah (kakak). Stok jeruk cili sangat banyak, boleh lah hubungi aku kalau nak. Cili yang digunakan adalah cili padi yang kecik tu, dengan tahap kepedasan melampau. Jadi, jangan letak banyak-banyak.


Jeruk cili, sedap jugak dimakan dengan nasi kerabu

Aku ni sedang belajar untuk makan menu-menu yang sihat. Jadi, inilah hasilnya supaya tak jemu.

Bahan-bahan:
1 peket tauhu lembut - diperap dengan kicap untuk memperisakan tauhu
1/2 batang lobak merah
40g kacang (snow pea)
1/4 pelepah brokoli
1/2 biji tomato
3 ulas bawang putih-dicincang (aku suka bawang putih, boleh tambah lagi)
1/2 cmt serbuk ketumbar
1/2 cmt serbuk jintan (cumin)
1/2 cmt jeruk cili burung-pedas menggila. kalau tak tahan pedas letak sikit saja. kalau letak cili biasa tak ada la rasa sayur infused dengan cuka sikit.
1 cmb minyak zaitun
sos ikan (nampla) - sos ni pengganti garam
sedikit air

Cara membuatnya:
1. Masukkan bawang putih dalam kuali, panaskan kuali. Masukkan minyak zaitun. Minyak zaitun ni jangan dipanaskan tanpa bahan menggoreng sebab nanti sebatian kimianya bertukar menjadi minyak yang dah tak sihat.
2. Masukkan serbuk ketumbar, serbuk jintan dan cili jeruk. Goreng 1-2 minit.
3. Goreng tauhu sampai masak dengan api sederhana. Tutup kuali. Dah masak, angkat tauhu.
4. Guna kuali yang sama, goreng lobak merah. Tuangkan sedikit air dan tutup kuali 2-3 minit supaya lobak separuh masak.
5. Masukkan sayuran lain. Kacau rata. Tutup kuali 2-3 minit lagi supaya sayur sedikit lembut tapi jangan sampai lembik sangat. Masukkan sos ikan, Kacau dan rasa. Tambah sos ikan jika perlu.
6. Sedia untuk diratah sebagai hidangan makan malam. :-)

Sunday, March 04, 2012

Resepi: Sotong Goreng Tepung


Ni salah satu makanan kegemaran yang masih belum boleh dikorbankan demi kesihatan huhuhuhuhu.. sotong goreng tepung ada dua, satu lagi yang depa buat macam cucoq sotong. Aku tak suka yang tu. Kalau cucoq ikan takpa.

Bahan-bahan
Sotong segar - lebih segar lebih baik. Sotong dipotong gegelang.
Tepung gandum
Oat
Telur - dipukul. telur ni nak melekatkan tepung kat sotong tu.

1. Tepung gandum dan oat digaul rata.
2. Sotong dicelup (dicicah ke apa?) dalam telur dan digolek-golek dengan campuran tepung dan oat.
3. Goreng dalam minyak panas. Bagi dia masak dan tepung dah keras sikit baru balik-balikkan sotong. Hati-hati semasa menggoreng sebab akan mungkin akan berlaku letupan minyak panas.
4. Goreng sampai garing. Angkat, tos dan hidangkan. Sedap diratah, dicicah dengan sos cili, aku tak letak garam sebab nanti nak cicah sos pulak.

Boleh juga kalau cuma nak golekkan sotong tu dengan tepung saja dan terus goreng, tapi nanti minyak penuh tepung la dan sotong tak bersalut sangat. Kalau celup telur dulu, tepung tu melekat elok saja.