Sunday, November 28, 2010

Lain padang

Masa nak naik flight ke Guangzhou kat LCCT minggu lepas, terjumpa sorang muslimah Sino. Tapi sebab muka Sino ni biasa ada, aku pun tanya ler dia mesia ke dak. Dia cakap bukan, orang Sino. OK, Sino kat mana? "Xi'an." "Hah? Whereabout?" Dia ingat aku tanya Xi'an tu kat mana kot, dia describe la kampung halaman dia. Aku bagitau aku pun nak sana sebab ada kerja. Sempat bersembang-sembang dan bertukar nombor telepon, takut tak jumpa pulak dah nanti. Flight ke Xi'an pun dah tak sama.

Masa sembang-sembang tu dia bagitau nama muslim dia, dan no tepon rumah. Aku pulak nak call rumah takut keluarga dia takleh cakap ying wen, jadi minta tolong member kat opis. Dan paling best mak dia yang jawab tepon tu heran bila ada orang call tanya anak dengan nama muslim, lagipun sedara mara depa takdak sapa tau anak dia dah balik huhuhuhuhu...

Akhirnya lepas sesi tepon dan text, semalam aku pun berziarah ler ke rumah saudaraku itu. Hospitaliti jangan cakap la. Makan, makan dan makan macam orang kita jugak. Dapatla berkenalan dengan keluarganya, ayahnya takdak kat umah sebab keluar berdakwah ke wilayah Gansu. Adik dia pulak sekolah kat asrama. Jadi ada 2 orang saja kat umah. Sesi makan dan sembang-sembang. Cerita pasal orang muslim dia Sino (depa sebut mosilin), pasal larangan berdakwah kepada masyarakat walaupun orang Islam sendiri. Maksudnya, boleh berkumpul di masjid untuk solah, kalau nak buat ceramah besar-besaran memang tak boleh. Kalau berkumpul ramai sikit pun dah kena panggil sebab disyaki nak buat gerakan bawah tanah ke apa. Matlamat kerajaan hanyalah nak suruh rakyatnya kerja dan kerja. Jangan bermasyarakat sangat.

Penganut Buddha lebih bebas. Tapi yelah, ajaran dia bukanlah sangat menekankan kepentingan berdakwah dalam masyarakat kan, lebih kepada individu. Jadi, mungkin tak dianggap berbahaya sangat.

Teringat aku pada Yanen, hari tu dia tanya pasal perbezaan muslim dan Islam. Aku ingatkan disebabkan dulu-dulu kerajaan depa mengamalkan dasar tertutup, rupanya masih berjalan dasar tu. Boleh nak buat masjid, nak solah kat situ. Tapi kalau yang bekerja memang tak boleh ambik masa untuk solah, tak boleh pakai tudung, tak boleh cuti raya. Sebab tak boleh ada unsur perbezaan dengan rakyat lain. Sebab dasar ni ramai muslim pilih untuk berniaga, lebih bebas nak mengamalkan ajaran Islam. Tapi kalau kerajaan bukan muslim kita boleh paham la, pasai pa depa buat gitu. Macam mana pulak kalau kerajaan yang katanya pemimpin beragama Islam macam kat Tunisia, Turki, Algeria yang menyekat amalan Islam? Apabila umat Islam sendiri menzalimi saudaranya, takkan nak mengutuk orang bukan Islam pulak kan....Kat negara kita pulak ada diberi ruang, tapi ramai pulak memilih tak mau beramal.

Lepas sesi makan-makan dan perbincangan, sesi jalan-jalan ke masjid pulak untuk melawat masjid sekitar situ. Lepas tu sesi berziarah saudara-mara pulak. Ya, makan lagi :). Saudara-maranya ramai jugak la yang bertanya pasal suasana di Malaysia, tapi sebab dia sendiri pun belajar di sana, dia saja la yang tolong jawab. Sekali-sekala dia bertukar bahasa untuk mendapatkan kesahihan.

Kat rumah terakhir, anak tuan rumah (pakcik dia) baru saja tamat pengajian dari al Azhar. Lepas sembang-sembang dan solat asar, tiba-tiba semua berkumpul. Sahabat aku mula ngaji surah pendek saja. Oh, ok depa nak mintak pakcik dia check bacaan. Lepas tu mak dia pulak. Lepas tu depa cakap apa ntah. Dia bagitau aku memang depa kalau jumpa sesama ahli keluarga selalu buat gitu, belajar dan berdakwah. Lepas tu pakcik dia buka naskah juzuk 30 dan baca satu surah. Lepas tu mak dia baca lagi surah yang sama. Tiba-tiba dia cakap aku pulak kena baca lepas tu. Haishhhh, boleh ka gitu meh? Macam mana pulak aku termasuk dalam ini cerita? Makcik dan nenek-nenek hat lain takkan tak mau tasmi' kot.

Harusla terketaq-ketaq sora aku, tetiba saja kena ngaji. Ngaji ngan Omm Abd Rahman pun tak gabra camtu tau! Lepas sesi aku, dia pun baca makna surah yang aku baca, opkos la dalam bahasa Sino meh. Pastu, sorang lagi pakcik dia mengambil giliran baca surah al Fatihah. Pastu pakcik dia dok bercakap Arab ngan aku. Aku ngaku dah banyak perkataan yang aku lupa. dah berapa belas tahun wehhhh, nak berkomunikasi pun tak lancar la. Waaaaaaa.........pengalaman sungguh. Tapi sangat kagum, sesi sembang-sembang dan makan-makan keluarga tetiba jadi majlis ilmu gitu. Banyak yang aku belajar daripada depa, kesungguhan mengamalkan Islam membuatkan aku rasa rendah diri. Ni nak kena amik contoh ni. Nanti kita berhalaqah ye Khairyn dan Cik Mol. Kita boleh mulakan masa sesi ayam turki nanti :).

Dan sesi penutup adalah sesi makan-makan stimbot, beg juga penuh dengan bekalan untuk dibawa pulang. Dan aku dijemput datang lagi berziarah, kali ni kira mengejut kat rumah lain sebab rancangannya nak ke rumah saudara yang baru dikenal tu saja. errrr adakah akan ada sesi halaqah lagi? huhuhuhuhu

Upah ngaji hehehehhehe

Saturday, November 06, 2010

Xi'an: Beli-belah

Hari Sabtu adalah hari untuk ke bandar :). Selalu makan dulu siap-siap, kali ni minum neskafe secawan saja sebab ingat nak pi beli snek kat Hui Min Jie. Kat China hari bermula sangat awai, lebih kurang 7 pagi kerja-kerja pembinaan dah start. Kedai pun buka awai. Orang tua atau yang kerja pejabat boleh la cuti hujung minggu, tapi depa tetap bangkit awai. Bangkit saja la awai, tapi tak mandi pun. Pakat dok bertaichi pagi-pagi. Kalau naik bas pagi-pagi, masa tu kan udara dok fresh lagi kan. Boleh bau la ketidakmandian tu. Tabiat semulajadi dah kot depa ni.

medan uni yang ada panggung utama :)

Jadi nak elakkan bau-bau tidak menyenangkan tu, kena la keluaq lambat sikit. Dalam 9 pagi tu udara dah mula tercemar. Bau-bau, habuk dan asap pun dah banyak. Kita singgah ke merket pagi depa.

persediaan musim sejuk


duit memang takleh bawak masuk dalam kubur...boleh pos saja...

sayur segar
segala jenis tofu, tokua dan togeh

jalan masih lengang
oke, dah sampai kawasan muslim...hari ni kita makan roti teloq inti daging

lain sikit la sebab tak bungkus teloq macam kita...dah masak nanti dia sapu kuah daging sikit atas tu lepas tu lipa
yi ge liang kuai - 2 yuan satu

you tiau - cakoi...ramai pulak dok menunggu, tak jadi nak membeli
jeng jeng jeng...maklumla nak raya kan hehehe...tuan kedai ni boleh cakap arab...jadinya proses rundingan harga dibuat menggunakan 3 bahasa ekekekekeke....

a bed of roses...eh breads...sukati ja main letak tepi jalan camtu...roti ni baru masak...tu yang disejukkan atas redai kuih tu ekekekekeke
amekkkkk...jerangkung dalam almari ekekekeke..

dah jauh berjalan...lapaq la pulak
oke...jom balik...ada pertandingan taichi berjemaah kat medan uni

sempoiii...

hasil buruankopiah dari wilayah xinjiang

kiwi keringtadi dah makan mi...jadi beli yang ni bungkus..tokua dipotong nipis dan digoreng...kuah dia pekat macam kuah pasembor tapi takde kacang...


dan jugak ini..apam dan kuih pau berinti kacang

close up sikit kuih apam xi'an ni hehehehehe...


Alhamdulillah....selamat dan kenyang...:p

Friday, November 05, 2010

Kek Epal dan Bingkah Coklat (Apple and Chocolate Chunk Cake


Kisahnya, resepi kek ni aku ambik daripada Iman si budak Saudi itu. Dia pulak katanya ambik resepi ni daripada kawannya dari Austria. Jadi, sebagai tradisi berkongsi ilmu, aku tepek la pulak kat sini untuk disebarkan ke serata alam. Resepi asalnya diberi dalam sukatan ml sebab sahabat aku menggunakan penyukar cecair tu. Aku telah menukarkan sukatan kepada sukatan metrik.


170g mentega-suhu bilik
170g gula (gula kat sini granulnya halus-halus tak macam di kampung halaman tercinta, jadi sila la mesin sikit kasi halus...bukan kasi jadi serbuk tau...ala-ala gula kaster tu..mokata malaih sangat beli la gula kaster tapi mahai la)
4 biji telur saiz besar (5 kalu sederhana)
1 cmt baking powder
280g tepung naik sendiri (kalau pakai tepung biasa guna 1 camca besar)
5 biji epal merah sederhana-kupas, buang empulurnya dan potong dadu lebih kurang 1-1.5 cm.
parutan 1 oren
jus sebiji oren
1 ketul 200g coklat susu - kena patah-patahkan kepada bingkah yang kecik, jangan kecik sangat nanti dia cayaq pulak

1. Gaulkan epal, parutan kulit oren dan jus oren. Lenser tin pembakar kek ( aku pakai yang patsagi 26 x 19 cm). Ayak tepung ngan serbuk penaik.
2. Mesin mentega sampai lembut, masukkan gula mesin sampai kembang. Masukkan telur, satu demi satu, mesin rata lepas masukkan setiap telur.
3. Panaskan oven 180/gas 4.
4. Masukkan tepung dengan teknik kaup balik tu. Adunan dia agak pekat.
5. Masukkan epal dan bingkah coklat.
6. Bakar selama 50 minit, atau sampai masak. Macam biasa sila uji kemasakannya dengan menggunakan lidi. Kalau kena tambah masa, tambah setiap 10 minit dan tengok lagi masak ka dak. Kalau lepas 10 minit tak masak lagi, kurangkan suhu dan tambah masa.
7. Dah masak, bolehla dikeluarkan. Biarkan sejuk dalam 10 minit baru keluarkan. Sila berhati-hati supaya kek tak patah. Sejukkan atas redai kek. Ayak gula aising/serbuk atas kek tu.
8. Potong tebal sikit sebab kek ni ada epal dan bingkah coklat. Boleh dihidangkan begitu saja, atau dengan krim putar, atau dengan aiskrim :)

Thursday, November 04, 2010

Kasyaf

Agak-agak kalau student di Malaysia buat demo, pastu tahan keta PM camni apa jadi? Bestnya kalau aku dapat jadi buat camni. Tanya depan-depan. Dok tanya kat fesbuk tu ingat dia dan ka nak baca?


Musti gelemer aku nanti kan? Gambaq konpem dah kuaq paper. Tapi kasyaf depa kat berita hairan tu musti nampak camni kan...alang-alang Lim Kit Siang yang tak pi berceramah pun ada orang nampak berceramah, ni kan pulak aku yang memang ada kat depan tu kan. Hebat kasyaf orang kita, boleh nampak apa yang tak nampak. Kasyaf tangan syaithon...


Nota: Gambar dan cerita di belog Faisal Tehrani

Wednesday, November 03, 2010

Sakit

Sahabat seflat aku terkena jangkitan telinga. Dia cakap camtu, tapi masa dok cari perkataan dalam buku frasa Mandarin tu dia cakap sakit telinga pun ok la. Janji depa paham...hangpa ingat senang nak menerangkan sakit dalam bahasa depa ni...nak order makanan pun kadang-kadang dia tak paham hahahahahaha

Dia tak tau sebab apa. Dia kata ayaq masuk telinga asainya, pastu jadi cam sakit. Jadi, kawan-kawan alien (ya, depa tak panggey foreigner, depa panggey alien kat kami...) syak mungkin sebab air kurang bersih. Ya, mungkin juga ada kaitan. Kulit aku pun ada masalah jugak sejak sampai sini.

Mak Yanen pulak baru keluar hospital. Dah tua maknya, jadi badan orang sangat sensitif kepada perubahan musim dan perubahan suhu. Keluarga dia pun sakit-sakit jugak. Kat sini bayaran perubatan sangat mahal bagi rakyat tempatan. Yanen kata kalau orang susah tu mati lagi murah daripada berubat. Dia kata memang rakyat sedang menuntut supaya perkhidmatan kesihatan diperbaiki dan rakyat diberi subsidi lebih banyak. Wah! Aku ingat sebuah republik rakyat sangat mementingkan kebajikan rakyat, rupanya sangat kapitalis. Ingat dak hari tu kerajaan depa tawar kerakyatan kat pemain golf Taiwan pastu nak bayar juta-juta tu? Punya la nak menguasai semua sukan, juta-juta dollar tu kalau bagi kemudahan kat rakyat dia lagi bagus kan. Baru saja mengutuk hari tu kena bayar perkhidmatan Internet di universiti, 10 yuan untuk setiap 8GB. Sungguh kapitalis! Kalau RM5 billion untuk bina menara 100 tingkat dilabur untuk kepentingan rakyat, kalau subsidi minyak ditambah tapi naikkan duti import barang mewah bukan ka lebih bagus dan kurang mudaratnya? Eh eh bangunan 100 tingkat tu kat China ka ekekekekekeke....

Sekarang ni aku cuma doa semoga dijauhkan daripada segala penyakit, maklumlah ni nak masuk musim sejuk ada saja la yang meragam nanti. Hangpa doa-doa la sama, maklumla doa kawan-kawan pun mustajab gitu...ekekekekeke

Monday, November 01, 2010

Oh Tuhanku!

Kawan seflat aku mengaku dia dah tak ada kepercayaan agama. Maksudnya dia free thinker. Bila ditanya pasai pa dia tak percaya, dia cakap belum nampak ada tanda-tanda yang boleh dia percaya. Tapi tak pasti ler pulak apa maksudnya free thinker tu. Tapi biasanya free thinker tu maksudnya tak percaya adanya tuhan yang menjadikan dan mentadbir kehidupan la kan.

Pagi tadi dia mangkit lambat sebab semalam sibuk berhalloween. Kami ada kelas pukul 8 pagi. Bila aku gerak dia, dok mamai-mamai tu dia tanya ada pa. Aku tanya dia tak sehat ka pasai dah lambat nak pi kelas. "Oh my God! Oh my God! Oh my God!"

Kalau kita yang muslim ni pun kalau dah mangkit lambat atau terkejut, belum tentu terkeluaq kata-kata macam dia kan. Silap-silap ada ja yang cakap "celaka" atau "shit". Insaf...Semoga dipelihara daripada mengucapkan perkataan-perkataan yang keji.