Free Delivery on all Books at the Book Depository

Sunday, November 28, 2010

Lain padang

Masa nak naik flight ke Guangzhou kat LCCT minggu lepas, terjumpa sorang muslimah Sino. Tapi sebab muka Sino ni biasa ada, aku pun tanya ler dia mesia ke dak. Dia cakap bukan, orang Sino. OK, Sino kat mana? "Xi'an." "Hah? Whereabout?" Dia ingat aku tanya Xi'an tu kat mana kot, dia describe la kampung halaman dia. Aku bagitau aku pun nak sana sebab ada kerja. Sempat bersembang-sembang dan bertukar nombor telepon, takut tak jumpa pulak dah nanti. Flight ke Xi'an pun dah tak sama.

Masa sembang-sembang tu dia bagitau nama muslim dia, dan no tepon rumah. Aku pulak nak call rumah takut keluarga dia takleh cakap ying wen, jadi minta tolong member kat opis. Dan paling best mak dia yang jawab tepon tu heran bila ada orang call tanya anak dengan nama muslim, lagipun sedara mara depa takdak sapa tau anak dia dah balik huhuhuhuhu...

Akhirnya lepas sesi tepon dan text, semalam aku pun berziarah ler ke rumah saudaraku itu. Hospitaliti jangan cakap la. Makan, makan dan makan macam orang kita jugak. Dapatla berkenalan dengan keluarganya, ayahnya takdak kat umah sebab keluar berdakwah ke wilayah Gansu. Adik dia pulak sekolah kat asrama. Jadi ada 2 orang saja kat umah. Sesi makan dan sembang-sembang. Cerita pasal orang muslim dia Sino (depa sebut mosilin), pasal larangan berdakwah kepada masyarakat walaupun orang Islam sendiri. Maksudnya, boleh berkumpul di masjid untuk solah, kalau nak buat ceramah besar-besaran memang tak boleh. Kalau berkumpul ramai sikit pun dah kena panggil sebab disyaki nak buat gerakan bawah tanah ke apa. Matlamat kerajaan hanyalah nak suruh rakyatnya kerja dan kerja. Jangan bermasyarakat sangat.

Penganut Buddha lebih bebas. Tapi yelah, ajaran dia bukanlah sangat menekankan kepentingan berdakwah dalam masyarakat kan, lebih kepada individu. Jadi, mungkin tak dianggap berbahaya sangat.

Teringat aku pada Yanen, hari tu dia tanya pasal perbezaan muslim dan Islam. Aku ingatkan disebabkan dulu-dulu kerajaan depa mengamalkan dasar tertutup, rupanya masih berjalan dasar tu. Boleh nak buat masjid, nak solah kat situ. Tapi kalau yang bekerja memang tak boleh ambik masa untuk solah, tak boleh pakai tudung, tak boleh cuti raya. Sebab tak boleh ada unsur perbezaan dengan rakyat lain. Sebab dasar ni ramai muslim pilih untuk berniaga, lebih bebas nak mengamalkan ajaran Islam. Tapi kalau kerajaan bukan muslim kita boleh paham la, pasai pa depa buat gitu. Macam mana pulak kalau kerajaan yang katanya pemimpin beragama Islam macam kat Tunisia, Turki, Algeria yang menyekat amalan Islam? Apabila umat Islam sendiri menzalimi saudaranya, takkan nak mengutuk orang bukan Islam pulak kan....Kat negara kita pulak ada diberi ruang, tapi ramai pulak memilih tak mau beramal.

Lepas sesi makan-makan dan perbincangan, sesi jalan-jalan ke masjid pulak untuk melawat masjid sekitar situ. Lepas tu sesi berziarah saudara-mara pulak. Ya, makan lagi :). Saudara-maranya ramai jugak la yang bertanya pasal suasana di Malaysia, tapi sebab dia sendiri pun belajar di sana, dia saja la yang tolong jawab. Sekali-sekala dia bertukar bahasa untuk mendapatkan kesahihan.

Kat rumah terakhir, anak tuan rumah (pakcik dia) baru saja tamat pengajian dari al Azhar. Lepas sembang-sembang dan solat asar, tiba-tiba semua berkumpul. Sahabat aku mula ngaji surah pendek saja. Oh, ok depa nak mintak pakcik dia check bacaan. Lepas tu mak dia pulak. Lepas tu depa cakap apa ntah. Dia bagitau aku memang depa kalau jumpa sesama ahli keluarga selalu buat gitu, belajar dan berdakwah. Lepas tu pakcik dia buka naskah juzuk 30 dan baca satu surah. Lepas tu mak dia baca lagi surah yang sama. Tiba-tiba dia cakap aku pulak kena baca lepas tu. Haishhhh, boleh ka gitu meh? Macam mana pulak aku termasuk dalam ini cerita? Makcik dan nenek-nenek hat lain takkan tak mau tasmi' kot.

Harusla terketaq-ketaq sora aku, tetiba saja kena ngaji. Ngaji ngan Omm Abd Rahman pun tak gabra camtu tau! Lepas sesi aku, dia pun baca makna surah yang aku baca, opkos la dalam bahasa Sino meh. Pastu, sorang lagi pakcik dia mengambil giliran baca surah al Fatihah. Pastu pakcik dia dok bercakap Arab ngan aku. Aku ngaku dah banyak perkataan yang aku lupa. dah berapa belas tahun wehhhh, nak berkomunikasi pun tak lancar la. Waaaaaaa.........pengalaman sungguh. Tapi sangat kagum, sesi sembang-sembang dan makan-makan keluarga tetiba jadi majlis ilmu gitu. Banyak yang aku belajar daripada depa, kesungguhan mengamalkan Islam membuatkan aku rasa rendah diri. Ni nak kena amik contoh ni. Nanti kita berhalaqah ye Khairyn dan Cik Mol. Kita boleh mulakan masa sesi ayam turki nanti :).

Dan sesi penutup adalah sesi makan-makan stimbot, beg juga penuh dengan bekalan untuk dibawa pulang. Dan aku dijemput datang lagi berziarah, kali ni kira mengejut kat rumah lain sebab rancangannya nak ke rumah saudara yang baru dikenal tu saja. errrr adakah akan ada sesi halaqah lagi? huhuhuhuhu

Upah ngaji hehehehhehe

0 comments: