Saturday, October 30, 2010

Xi'an: Sekitar kota

Memandangkan Xi'an boleh la dikategori sebagai kota lama yang menjadi pusat pentadbiran 13 dinasti, jadi tempat-tempat yang jadi tumpuan pun dah tentulah hat ada nilai sejarah. Pendek kata, walaupun banyak bangunan tinggi-tinggi di Xi'an, semua tu bukanlah daya penarik pelancong mai Xi'an. Dan jugal, walaupun di China ni kos untuk berhibur di kelab-kelab malam dan pub amat mahal, keadaan ini tidak menjejaskan bilangan pelancong yang datang. Pasai pelancong mai Xi'an bukanlah untuk berkelab-kelab, sebaliknya mencari apa tidak ditemui di tempat sendiri. Ala-ala Pak Lah dok mancari al-Ghazali, as-Syafi'e suatu ketika dulu la kwang kwang kwang.....

Tarikan utama adalah tembok kota yang mengelilingi pusat bandar Xi'an atau nama lamanya Chang'an. Tembok kota aktif digunakan sampai ke dinasti Qing yang terakhir sebelum ditumbangkan oleh pemimpin revolusi Dr Sun Yat Sen.

Boleh pilih sama ada nak berjalan, kayuh gerek atau naik keta letrik. Bayaran masuk ¥40, tambah lagi ¥20 kalau nak sewa gerek selama 100 minit atau naik keta letrik. Keta letrik tu perjalanan ke satu stesen ¥5. Ada 13 stesen semuanya mengelilingi kota. Kira sendiri la berapa kalau nak naik keta tu. Aku pulak, nak berjalan tak larat, harusla 3-4 jam baru abih berapa kilometer ntah. Jadinya aku sewa gerek la. Aku dok ingat 100 minit tu sama dengan 3 jam 10 minit. Mai mana ntah terpikiaq 1 jam=30 minit kan. Loi saja kayuh gerek sambil dok ambik gamabq apa semua. Elok saja abih masa tu baru aku teringat sejam=60 minit, jadinya depa bagi 1 jam 40 minit saja la kan. Masa tu baru abih 3suku tembok. Apa lagi, dengan pantas la memecut tapi tetap la kena bayaq sebab lebih masa selama 25 minit.

Pintu masuk ke tembok kota dari bahagian selatan.


pepagi dia ada buat pertunjukan pembukaan
Ada la salasilah pembinaan tembok



Kejang kaki kayuh gerek!

1030 pagi pada hari Sabtu

Stesen ketapi Xi'an

Abih round tembok, boleh la berbondong-bondong menuju ke menara loceng dan dram (Bell tower dan Drum Tower). Kalau agak-agak rajin nak panjat dua-dua menara ni sila la beli tiket berkembar ¥40. Aku tak naik pun, takat nak naik tengok loceng dan dram (beduk ka?) gergasi malas la. Baik aku guna duit beli makanan kan ekekekekkeke

nampak dak bangunan sayup-sayup dalam jerebu tu? Tu la menara loceng tu. 4 jalan utama dari pintu masuk selatan, utara, timur dan barat bertemu di menara ni. Menara ni kat tengah-tengah roundabout. Loceng ni zaman dulu-dulu diketuk pada waktu pagi, yang dram tu pulak waktu petang. Maklumla jam takdak lagi masa tu.


Menara loceng pada waktu makam. Gambaq diambil dari wiki saja. Kamera aku tak mampu menghasilkan gambar night scene macam ni.

Loceng gergasinya. Pun gambaq wiki sebab aku tak naik pun hahahahahaha.....
Ni pulak menara dram tu. Menara ni lokasinya dekat la dengan Hui Min Jie tu. Aku dok lalu sini pun pasai nak pi Hui Min Jie. Ada nampak dram yang besaq tu?



Selain membeli dan membelah kat Hui Min Jie, ada satu lagi tempat tumpuan pelancong untuk beli-beli ni. Dekat saja dengan pintu selatan tembok. Turun tembok tu pi sebelah kanan jumpa la jalan ke Beilin Museum.

Orang yang jual ni kata lukisan tangan, ntah la aku pun tak membelek sangat. Tapi semua gerai ada lukisan yang lebih kurang sama saja.



Buah bersalut air gula

Tuesday, October 26, 2010

Xi'an: Moslem Street

Cuaca musim luruh semakin menyerlah di Xi'an. Dah makin sejuk. Kata kawan aku perubahan cuaca memang ketara di sini. Pertukaran musim dan perubahan suhu mendadak. Mungkin sebab iklim kebenuaan kot, tu yang jadi macam tu. Cewah! Teringat belajaq Geografi masa sekolah dulu.

Oke, kali ni cerita pasal tarikan utama di pusat bandar Xi'an pulak. Sebelum ni kita pi kampung sikit. Kena cerita sejarah la sikit. Xi'an ni dalam wilayan Shaanxi (bukan Shanxi), lebih kurang tengah-tengah China la jugak. Sebenaqnya yang paling tengah adalah Lanzhou. Xi'an dulu Chang'an, merupakan destinasi pertama Laluan Sutera di sebelah Timur (yang terakhir kalau dari Barat). Kedatangan orang Islam berdagang, ada yang kawin dengan penduduk tempatan, dan ada penduduk tempatan yang memeluk Islam. Depa ni membentuk komuniti Islam di tengah-tengah bandaraya Xi'an (ada keturunan pedagang arab dan pendakwah tapi tak jumpa pulak syed dan syarifah macam kat malaya sana, agaknya kurang mulia kot kwang kwang kwang....). Kawasan depa duduk ni dipanggil Moslem (depa sini sebut Mosilin) Quarters, dan sejak turun temurun berniaga. Ada satu jalan dinamakan Moslem Street (Hui Min Jie) yang jadi tumpuan pelancong, kiri kanan jalan ada kedai makan yang dimiliki orang Islam berbangsa Hui. Ada jugak orang menjual snek. Pastu ada la jugak bazaar jualan ala-ala Padang Besaq.

Moslem Street yang sibuk

tugu peringatan la kot ni...menunjukkan sejak dulu bangsa Hui yang muslim terlibat dalam perniagaan makanan


Ni gerbang utama ke bazaar jualan. Ramai dengan pelancong la...semua ada untuk cenderamata dan cenderahati. tapi cam biasa la depa tak letak rega, pepandai la tawar-menawar


restoran ni pak menakan kawan aku punya...halal dumpling

Daging beger halal

daging panggang
aku paling suka yang ni...teloq puyoh depa masak..macam kuih cara..pastu sapu kuah kacang ngan cabai


makanan kebanggaan orang Shaanxi, yang rou pao mo...roti makan ngan sup dan daging kambing
ni bahan-bahan untuk sejenis manisan, rupanya macam putu buluh..kukus tepung beras dalam bekas buluh tu..bila masak golek-golek kat atas kekacang





orang menjual persimmon pancake..rupa macam coq badak..tapi manis..inti dalam dia pes osmanthus..menatang apa osmanthus pun aku tatau...cuma tau sejenis pokok saja

buah-buah kering
Kawasan Moslem Quarters ni luas, ada 7 masjid kat situ saja. Tapi masjid utama yang jadi tumpuan adalah Masjid Besar Xi'an yang tertua di China. Masjid depa buat daripada kayu. Tu la yang paling kagum tu. Buat daripada kayu tapi bertahan lama, hat buat daripada logam dan konkrit yang sepatutnya tahan lama pulak asik runtuh dan roboh saja. Hilang keberkatan dan rahmat kot kan....



gerbang pertama nak menuju ke balai solah...ada 3 gerbang semuanya...ni dalam kawasan masjid ni..luas sungguh


ni gerbang terakhir...hujung sana tu balai solah...non moslem takleh masuk la...kalau non moslem nak masuk kawasan masjid kena bayaq 25 yuan (musim mahai)...kalau moslem percuma saja....
80-90 peratus bangsa Hui (ni kawan aku yang bangsa Hui la bagitau) memang terlibat dalam bisnes terutamanya makanan. Oke cukupla sikit-sikit sejarah, aku pun dulu kalau cikgu sembang banyak-banyak aku tidoq saja kat belakang huhuhuhuhu.....

Friday, October 22, 2010

Resepi: Kek Baldu Merah (Red Velvet Cake) versi 2


Agak ramai yang sampai ke blog dengan carian resepi kek baldu merah atau nama berlagaknya reda velvet cake. Resepi ni adalah resepi versi lain sikit daripada yang aku post sebelum ni dari segi cara campuran sesetengah bahan. Bahan-bahan lebih kurang sama la. Resepi yang ni adalah daripada web Joy of Baking. Yang dalam kurungan tu ikut resepi asal.

Bahan-bahan kek
2 1/2 cawan tepung gandum (tepung kek)
1 1/2 cawan gula (sorry la sebelum ni terlupa nak tulis gula ni)
1/2 camca teh garam halus
2 camca besar serbuk koko
1/2 cawan mentega tanpa garam, suhu bilik - jangan letak garam kalu guna mentega biasa
2 biji telur saiz besar
1 camca teh esen vanila
1 cawan, lebih kurang 240-250 ml buttermilk-kat tempat aku kalau beli buttermilk tu 284ml, aku gunakan perabih je kadang-kadang, simpan pun nak buat pa.
2 camca besar pewarna merah
1 camca teh cuka putih
1 camca teh baking soda

Bahan Krim Keju
300 ml (360ml) krim putar
1 tub-200g/250g keju krim, suhu bilik (227g)
250g keju mascarpone, suhu bilik (227g) - boleh pakai keju krim biasa kalau susah nak dapat mascarpone. Mascarpone ni keju krim jugak, tapi italian style.
1 cmt esen vanila
1 cawan gula aising

Cara membuat kek:
1. Leser 2 dulang kek 9-inci yang nipis. Alas dengan kertas.
2. Panaskan oven 175 darjah C lebih kurang 10 minit sebelum membakar.
3. Ayak tepung, garam halus dan serbuk koko. Ketepikan
4. Putar mentega sampai lembut (1-2 minit, boleh lebih kalau mentega keras). Masukkan gula dan putar sampai kembang membuak-buak (betul ke ni? 'fluffy'). Anggaran 2-3 minit. Jangan lupa adunan yang terpercik tu kena kikis la jangan dibiarkan.
5. Masukkan telur satu demi satu. Setiap kali lepas masuk sebiji mesin dulu sampai rata. Dah abih semua telur, kikis adunan tepi-tepi mangkuk tu. Masukkan esen vanila.
6. Campur pewarna merah ke dalam buttermilk. Gunakan kelajuan rendah, masukkan adunan tepung dan buttermilk secara bergilir. Mula-mula masuk buttermilk, tepung pastu buttermilk.
7. Campurkan cuka dan baking sodan dalam cawan kecil. Masa campur tu nanti bunyi berdesit-desit la macam buat eksperimen kimia tu. Terus tuang dalam adunan kek.
8. Bahagikan adunan sama rata dalam tin pembakar kek tu. yang ni kena buat cepat-cepat sebab kalau lama-lama takut kesan-kesan soda+cuka+cecair adunan tak berkesan sangat. Ratakan adunan tu guna belakang senduk/sudu.
9. Bakar lebih kurang 25-30 minit, sila cucuk dulu kek tu nak tengok dah masak atau belum.
10. Dah masak, keluarkan kek. Sejukkan lebih kurang 10 minit pastu terus keluarkan daripada tin dan disejukkan. Bila dah sejuk, boleh la balut ngan plastik tutup makanan tu, masukkan dalam peti es untuk memudahkan proses pemotongan nanti.


Cara membuat krim keju
1. Putar kedua-dua keju tu sampai kembang.
2. Masukkan esen vanila dan gula aising.
3. Putar pulak krim putar sampai dapat soft peak. Sendukkan krim ke dalam campuran keju. Kacau dengan teknik 'fold'.
4. Krim sedia untuk disapu, kalau cair sangat masukkan dalam peti es dulu kasi dia keras sikit.

Sesi pemasangan (hahahahaha!)
1. Belah setiap kek jadi dua lapisan. Letakkan salah satu lapisan atas (selalunya dia macam jadi tinggi kan) secara terbalik. Sapu krim frosting.
2. Letak satu lagi lapisan dan sapu krim sampai habih lapisan. Nak bahagikan krim tu, bahagikan 5 bahagian, 3 bahagian untuk 3 lapisan tengah, 2 lagi untuk sapu kat luar.

Nota: Nak buat kek ni memang leceh, tapi berbaloi.

Thursday, October 21, 2010

Xi'an: Terra Cotta Warriors and Horses Museum

Aku la ni sedang menuntut ilmu sampai ke negeri China. Ada rezeki untuk buat penilaian projek PhD, kajian kes untuk merekabentuk 3D printer. Perghhhhh!!! Hebat kan ekekekekeke.....Bos kata elok la mai sini, dia pulak ada geran projek yang dah nak abih bulan 3 tahun depan tapi tak guna-guna. Tu yang boleh sampai ke Xi'an ni. Ok, alang-alang dah sampai kena la pi jalan-jalan sama kan.

Antara tarikan utama orang mai ke Xi'an ni adalah muzium yang ada patung-patung pahlawan dan kuda, Terra Cotta Warriors and Horses Museum. Alkisahnya Maharaja Qin Shi Huang, maharaja yang berjaya menyatukan seluruh China ni sangat cintakan kekuasaan dia dan dia takut la mati sorang-sorang. Tu yang bila dia berkuasa dia pi kerah rakyat dia buat patung-patung daripada tanah liat, semuanya saiz sebenaq. Ni betul-betul punya kerajaan bawah tanah. Ada pasukan tentera, tentera berkuda sekali pemanah, kira lengkap la. Patung-patung di tanam di satu kawasan kejiranan ngan kuboq dia la. 11 tahun buang masa dok buat patung tu. Ada lebih kurang 8000 semuanya, dan muka semua lain-lain. Jadi depa syak 8000 tu adalah wajah orang sebenar yang dok buat patung-patung tu lepas tu semuanya dibunuh.



Ya la dah ada patung buat pa hidup lagi kan. Tu la dia jadinya bila yang berkuasa taksub dengan diri sendiri. Dah mati pun dok nak berkuasa lagi. Rakyat jugak yang terkorban. Kerajaan bawah tanah ni depa jumpa tahun 1970-an, ada sorang petani nak gali telaga la cari ayaq. Sekali banyak la pulak pecahan-pecahan tanah liat yang dia jumpa. Pakcik tu glemer, hari-hari keja dok sign buku pasal penemuan kawasan ni.

Ni pasukan tentera kat pit no 1 yang pertama ditemui. Hat depan sekali tu tentera ranking bawah la. Pastu ada chariot dan kuda-kuda. Kuda tu daripada tanah liat, tapi chariotnya daripada logam. Siap pakai welding semua nak sambung-sambung logam tu. Patung tentera tu siap ada ikut ranking, memang dia buat sibijik macam tentera yang betul.


banyak yang dah rosak pun...
sebahagian besar kawasan kerajaan bawah tanah yang belum tergali lagi
Ada 5 pintu masuk yang digunakan sebagai laluan untuk menjalankan kerja-kerja pembinaan kerajaan bawah tanah ni...lepas siap semuanya, pintu tu ditutup dengan kayu
Ni pit no. 2. Banyak yang rosak jugak la patung-patung ni yang depa tinggai saja dalam tu

Ni chariot yang depa jumpa dalam pit no 2.

Ni patung pemanah berdiri, tangan dia tu pegang bow la..tapi bow tu relai

gambaq ni tunjuk camna keadaan pemanah yang duk melutut masa depa jumpa tu

ni pulak jeneral ka apa ntah...tapi pangkat tinggi la...perut sudah buncit dna gemuk berbanding tentera pangkat rendah...reben yang dia pakai tu pun menunjukkan pangkat
pemanah yang melutut tu
ni pulak kat pit no. 3


TKW, wish you're here....