Tuesday, October 18, 2016

Cucur Keras Rangup Mi Rebus/Pasembor

Pasembor (dipanggil pasembot, bukan pasemboq) biasanya ada cucoq, timun, sengkuang dan telur rebus yang disiram dengan kuah yang sama dengan kuah mi rebus. Jadi biasanya orang jual pasembot ni ada sekali juai mi rebus. Setengah orang panngil sebagai mi rojak atau rojak mamak. Namun, pasembot ni bahan-bahan lebih humble, tak banyak dan mewah macam rojak mamak. Kalau rojak mamak ada sekalli udang, sotong, segala macam bebola dan telur rebus yang digoreng tepung, pasembot ni lebih humble dan simple, kecuali pasembot mee abu la dia letak paru rebus. Tapi bahan killer dia mestilah cucoq dia tu dengan kuah dia. 

Mi rebus utara juga tak sama dengan mi rebus selatan. Mula-mula tengok resepi mi rebus Chef Wan aku pelik juga pasai pa aku tak pernah tau mi rebus kena boh taucu. Rupanya tu mi rebus jawa. Haaa nama sama tapi isinya berbeza. Mi rebus utara kuah dia tak ada daging, daging kita letak masa dihidangkan kecuali kalau mi rebus tulang. Ada cucoq mi rebus.

Cucoq mi rebus ni yang aku dok cuba buat. Tak lengkap mi rebus tanpa cucoq ni walaupun biasanya kalau di rumah-rumah jarang ada pasai lecey nak buat. Last aku try buat cucoq ni masa buat pasembot di St Vincent Terrace dulu. Berapa kurun dah tu hahahaha!

Sejak balik, lama dah dok berazam nak buat ni. Biasanya mi rebus/pasembot yang aku rajin beli mestilah mee abu di Alor Setar. Kalau balik Pendang beli Pasembor Daud. Masa kecik dulu aku suka Mi Mastan. Nostalgik betoi. 

Okay, nak cerita resepi pasembot ni. Kita tengok gambaq la dulu.

Kuah mi rebus aku tak pedas sebab Yusuff nak makan, jadi aku buat sambai sotong kering supaya lebih berperisa. Sedap weh! 


 Nindia! Semangkuk mi rebus penuh kalori. 

phewit! Kali ni jadi wei aku buat cucoq rapuh ni. kembung, rangup gebu. 

Resepi Cucur

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
3 camca besar tepung jagung
1 camca besar yis
1/2 camca teh baking soda
1 camca teh gula dilarutkan dalam 2 cawan air suam
3/4 camca teh garam
kucai dipotong panjang 1 inci
1 camca besar udang kering- direndam dan ditumbuk halus

1. Larutkan yis dalam air gula. Tunggu dalam 5-10 minit. 
2. Bancuh tepung dalam bancuhan yis. Kalau nak buat macam aku buat cayaq sikit bila tuang dalam belanga dari tepi dia meleleh masuk dalam minyak.Ada juga orang buat dalam bentuk silinder. yang ni kena buat pekat sikit, boleh tambah nyoq kering dalam tu. Masa nak tauk dalam belanga tu tarik sikit bagi panjang supaya dia tak padat.
3. Peram bancuhan tepung lebih kurang sejam. Bila nak goreng boleh campoq dulu udang kering tumbuk dengan kucai. Gaul rata.
4. Aku try goreng guna 2 cara. Mula-mula letak 2 camca besar adunan dalam senduk bulat yang dah dipanaskan dalam minyak. lepas tu masuk dalam minyak panas. Tunggu bagi tepung masak dan tolak cucur daripkada senduk bulat tu. Tapi jadi lambat pulak walaupun cucoq nampak bulat elok (sila rujuk gambar atas). Lepas tu aku tuang ja dalam belanga, tuang memanjang supaya tepung tak tebai. Atau boleh juga tuang dari tepi belanga.
5. Cucoq ni boleh buat awai, simpan dulu. Ala, macam kat kedai la dia buat cucoq awai-awai kan. Tapi yang ni memang jadi la. Alhamdulillah berpuas hati.

Monday, October 03, 2016

Tip Belanjawan: Bayaran Komitmen Tahunan

Ini yang aku amalkan. Mungkin ada orang lain juga yang buat macam aku atau ada strategi lain menguruskan duit untuk bayaq komitmen tahunan macam penyenggaraan kereta, insuran kereta, cukai jalan, cukai pintu, cukai tanah dan cukai pendapatan/zakat bagi yang tak buat potongan gaji.

Taraaaa!! Tradisional sangat kan


Dalam belanjawan aku, ada tiga tabung yang perlu disediakan untuk peruntukan bayaran tahunan. Kalau tunggu dekat masa nak bayaq baru gelut nak cari duit memang pengsan la kan. Jadinya, semua bayaran ni dah dimasukkan dalam belanjawan tahunan yang perlu disediakan. Aku sediakan tabung-tabung macam dalam dalam gambaq di atas tu, masukkan duit dalam tu tiap-tiap bulan. Berapa nak masukkan duit dalam tu? Kena buat anggaran la...

Contoh: untuk tabung insuran kereta, servis dan cukai jalan.

Jangkaan insuran kereta : RM 1200.00
Cukai jalan (yang ni tetap): RM300.00
Servis: RM500.00 x 4 kali servis = 2000.00

Jumlah =  RM3500.00
Komitmen simpanan bulanan = RM3500/12 = RM291.67

Jadi, setiap bulan, dalam senarai perbelanjaan tu kena la masukkan RM292 atau boleh genapkan RM300.00 dalam tabung. Barula bila masa kena bayaq tak terketaq. Servis tu termasukla servis berkala atau kalau kena tukaq bateri ka tayar ka. Kalau tayar kena tambah sikit la,sebiji tayar dah berapa kan. Masukkan lah semua dalam kiraan belanjawan. Kalau nak beli kereta kena masukkan komitmen ni bila nak kira cost of ownership, bukan setakat kira harga beli kereta saja. 

Kalau tak mau buat tabung macam ni, boleh juga sediakan satu akaun bank untuk kereta saja. Masukkan duit dalam tu. Asalkan jangan hilang ingatan duit tu duit komitmen la, satgi takut pi shopping sakan pulak hahahaha


Saturday, October 01, 2016

Kek Mentega Oren Noxxa



Minggu lepas ibu mertuaku balik dari Mekah. Dia ni kalau di rumah lebih suka masak sendiri berbanding beli. Jadi bila ke Mekah, dengan makan hidangan katering dia jadi tak lalu makan. Ada juga masalah kesihatan lain. Bila tak lalu makan badan pun lemah. Jadinya nak sambut dia balik dan nak bagi ibunya kembali berselera, anak dia pun masak rendang tok. Kami balik Pendang ambil pekasam dari rumah kak aku. Aku pula kononnya nak buat 2 biji kek mentega. Ha la wei, buat satu takut tak cukup pulak bila berkumpul ramai-ramai ni. Kami bertolak pagi Jumaat, aku ambik cuti la. Sebabnya kalau pi Sabtu balik Ahad risau pulak Yusuff kepenatan. Jadinya, aku dan rancang la nak buat kek malam Jumaat tu. Bakaq dalam Noxxa sat saja.

Kisahnya, Yusuff la ni dah mula menyibuk di dapoq. Jadi kerja-kerja membuat sebiji kek yang bermula pukul 830 malam lebih kurang, pukul 11 lebih baru siap dibakaq. Kek pertama kek mentega dibuat marble 3 warna. Semua mangkuk adunan dengan pewarna dia nak tolong kacau dan tuang. Lambat la jadinya kerja aku. Bagi Yusuff tidoq dulu la. Kalau dak pakai tak jadi hat nombor dua. Nak bagi tidoq Yusuff dengan aku sekali la tidoq jadinya. Bangun 1 pagi. Tak upaya la nak buat kek marble dah, leceh nak bahagi 3 adunan, nak campoq serbuk koko la pewarna la. Nak tuang lagi berselang-seli. Jadi aku pun cari idea kek mentega yang ringkas, siap sekali tuang saja. Itu yang pi buat Kek Mentega Oren. Ubah suai sikit la dari resepi di blog My Kitchen Snippets. Sebabnya mentega dia pakai batang tu 227g, mentega aku satu blok 250g. Malas dah nak berbaki, aku masuk saja satu blok tu. Dan aku tambah susu segar dan ovalette dalam adunan serta gula dikurangkan. Sapa nak try resepi aku dipersilakan ya. Kek ni lembut dan gebu-gebas.


Nampak dak kegebuan dia?

Kek Mentega Oren

250g mentega (dibiarkan pada suhu bilik 1 jam supaya lembut)
180g gula pasir halus
270g tepung gandum
2 cmt baking powder
4 biji telur besar
parutan kulit 1 biji oren
5 cmb perahan jus oren
1 cmb ovalette (pilihan)
4 cmb susu segar (pilihan)

Cara membuatnya
1. Ayak tepung gandum dan baking powder. Kalau rajin boleh ayak 2-3 kali.
2. Parut kulit limau. Parut elok-elok jangan ambik sekali yang spongy tu. Pahit.


3. Perah jus oren dan Tapis. 5 cmb tu tak sampai sebiji pun. Lebih tu aku telan la. Haha


4. Pukul gula dan mentega sampai kembang. Gula hancur sepenuhnya dan warna adunan krim. Gula pasir halus ni sekilo mahai sekupang daripada gula pasir biasa. Atau kalau hampa kaya boleh guna gula kastor.




5. Masukkan ovalette. Masukkan sebiji telur. Pukul adunan dengan kelajuan tinggi sebab nak kembangkan telur dan nak sebatikan ovalette yang pekat tu dengan adunan. Tambah telur satu persatu diselang seli dengan pukulan sampai kembang. Lepas semua telur dah dimasukkan pukul lagi 3-4 minit dengan kelajuan tinggi.
6. Masukkan tepung 3 kali, diselangselikan dengan jus oren dan susu. Boleh guna senduk untuk gaul atau macam aku guna mixer tapi kelajuan paling rendah.
7. Masukkan adunan dalam inner pot Noxxa. Hentak 1-2 kali. Steam dalam Noxxa 27 minit, lepas habis tempoh nya biarkan dalam periuk tu selama 5 minit. Guna lidi untuk tengok sama ada kek dah cukup masak.
8. Keluarkan inner pot, rehatkan dalam 10 minit. Keluarkan kek dan sejukkan.