Monday, October 03, 2016

Tip Belanjawan: Bayaran Komitmen Tahunan

Ini yang aku amalkan. Mungkin ada orang lain juga yang buat macam aku atau ada strategi lain menguruskan duit untuk bayaq komitmen tahunan macam penyenggaraan kereta, insuran kereta, cukai jalan, cukai pintu, cukai tanah dan cukai pendapatan/zakat bagi yang tak buat potongan gaji.

Taraaaa!! Tradisional sangat kan


Dalam belanjawan aku, ada tiga tabung yang perlu disediakan untuk peruntukan bayaran tahunan. Kalau tunggu dekat masa nak bayaq baru gelut nak cari duit memang pengsan la kan. Jadinya, semua bayaran ni dah dimasukkan dalam belanjawan tahunan yang perlu disediakan. Aku sediakan tabung-tabung macam dalam dalam gambaq di atas tu, masukkan duit dalam tu tiap-tiap bulan. Berapa nak masukkan duit dalam tu? Kena buat anggaran la...

Contoh: untuk tabung insuran kereta, servis dan cukai jalan.

Jangkaan insuran kereta : RM 1200.00
Cukai jalan (yang ni tetap): RM300.00
Servis: RM500.00 x 4 kali servis = 2000.00

Jumlah =  RM3500.00
Komitmen simpanan bulanan = RM3500/12 = RM291.67

Jadi, setiap bulan, dalam senarai perbelanjaan tu kena la masukkan RM292 atau boleh genapkan RM300.00 dalam tabung. Barula bila masa kena bayaq tak terketaq. Servis tu termasukla servis berkala atau kalau kena tukaq bateri ka tayar ka. Kalau tayar kena tambah sikit la,sebiji tayar dah berapa kan. Masukkan lah semua dalam kiraan belanjawan. Kalau nak beli kereta kena masukkan komitmen ni bila nak kira cost of ownership, bukan setakat kira harga beli kereta saja. 

Kalau tak mau buat tabung macam ni, boleh juga sediakan satu akaun bank untuk kereta saja. Masukkan duit dalam tu. Asalkan jangan hilang ingatan duit tu duit komitmen la, satgi takut pi shopping sakan pulak hahahaha


0 comments: