Thursday, November 03, 2016

Salad Ayam




Hari ni bawak bekal salad ayam untuk makan tengah hari. Nampak macam makanan yang sihat tapi jangan terpedaya naaa hehehe. Mayonis banyak tu. Lemak berkrim. Salad ni yang menyedapkan dia adalah dressing dia. Yang banyak kalori pun dressing dia la. Untuk hari ni aku guna isi ayam hat lebih buat ayam percik, carik-carik lepas gaul dengan sos dia. Untuk sos tu gaul sekali mayonis, sos mustard hat kuning tu dengan sikit puri tomato. Ingat nak guna sos tomato tapi sos dah habis jadi guna la puri tomato. Gaul sekali dengan serbuk atau lada hitam tumbuk tu. Garam tak letak dah pasai mayonis dengan sos mustard tu dah cukup masin bagi aku. Aku campoq sikit kuah susu hat aku guna untuk rebus jagung dalam noxxa. Susu tu ada la manis sikit. Ayaq lemon bagi masam, minyak zaitun bagi tambah lemak yang menyihatkan..kononnya hahahahah.

Dah siap sos dan dah rasa elok baru gaul dengan sayuran. Kalau tak siapkan sos salad awai-awai tunggu tuang dalam sayoq baru nak kacau-kacau nanti lebam pulak sayoq tu.

Salad Ayam

Isi ayam panggang/ kukus/rebus - disiat-siat

Sos Salad
Mayonis
Sos mustard
Puri tomato/sos tomato
Serbuk/kepingan lada hitam
Minyak zaitun
Perahan lemon
Boleh juga tambah serbuk paprika, paprika ni ada rasa panggang manis.

-Gaul semua bahan sampai sebati dan rasa ikut selera.

Sayuran (ikut apa yang ada di rumah, kalau ada ikut 5 warna ungu/biru, putih/perang, kuning/oren/merah, putih dan hijau tu lebih baik dan lebih berseri-seri)
Lobak merah - hiris julienne (oren)
Lada benggala merah dan kuning  (merah dan kuning)
Celery - dicincang (hijau)
Tomato (merah)
Bawang (ungu)

Tuesday, October 18, 2016

Cucur Keras Rangup Mi Rebus/Pasembor

Pasembor (dipanggil pasembot, bukan pasemboq) biasanya ada cucoq, timun, sengkuang dan telur rebus yang disiram dengan kuah yang sama dengan kuah mi rebus. Jadi biasanya orang jual pasembot ni ada sekali juai mi rebus. Setengah orang panngil sebagai mi rojak atau rojak mamak. Namun, pasembot ni bahan-bahan lebih humble, tak banyak dan mewah macam rojak mamak. Kalau rojak mamak ada sekalli udang, sotong, segala macam bebola dan telur rebus yang digoreng tepung, pasembot ni lebih humble dan simple, kecuali pasembot mee abu la dia letak paru rebus. Tapi bahan killer dia mestilah cucoq dia tu dengan kuah dia. 

Mi rebus utara juga tak sama dengan mi rebus selatan. Mula-mula tengok resepi mi rebus Chef Wan aku pelik juga pasai pa aku tak pernah tau mi rebus kena boh taucu. Rupanya tu mi rebus jawa. Haaa nama sama tapi isinya berbeza. Mi rebus utara kuah dia tak ada daging, daging kita letak masa dihidangkan kecuali kalau mi rebus tulang. Ada cucoq mi rebus.

Cucoq mi rebus ni yang aku dok cuba buat. Tak lengkap mi rebus tanpa cucoq ni walaupun biasanya kalau di rumah-rumah jarang ada pasai lecey nak buat. Last aku try buat cucoq ni masa buat pasembot di St Vincent Terrace dulu. Berapa kurun dah tu hahahaha!

Sejak balik, lama dah dok berazam nak buat ni. Biasanya mi rebus/pasembot yang aku rajin beli mestilah mee abu di Alor Setar. Kalau balik Pendang beli Pasembor Daud. Masa kecik dulu aku suka Mi Mastan. Nostalgik betoi. 

Okay, nak cerita resepi pasembot ni. Kita tengok gambaq la dulu.

Kuah mi rebus aku tak pedas sebab Yusuff nak makan, jadi aku buat sambai sotong kering supaya lebih berperisa. Sedap weh! 


 Nindia! Semangkuk mi rebus penuh kalori. 

phewit! Kali ni jadi wei aku buat cucoq rapuh ni. kembung, rangup gebu. 

Resepi Cucur

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
3 camca besar tepung jagung
1 camca besar yis
1/2 camca teh baking soda
1 camca teh gula dilarutkan dalam 2 cawan air suam
3/4 camca teh garam
kucai dipotong panjang 1 inci
1 camca besar udang kering- direndam dan ditumbuk halus

1. Larutkan yis dalam air gula. Tunggu dalam 5-10 minit. 
2. Bancuh tepung dalam bancuhan yis. Kalau nak buat macam aku buat cayaq sikit bila tuang dalam belanga dari tepi dia meleleh masuk dalam minyak.Ada juga orang buat dalam bentuk silinder. yang ni kena buat pekat sikit, boleh tambah nyoq kering dalam tu. Masa nak tauk dalam belanga tu tarik sikit bagi panjang supaya dia tak padat.
3. Peram bancuhan tepung lebih kurang sejam. Bila nak goreng boleh campoq dulu udang kering tumbuk dengan kucai. Gaul rata.
4. Aku try goreng guna 2 cara. Mula-mula letak 2 camca besar adunan dalam senduk bulat yang dah dipanaskan dalam minyak. lepas tu masuk dalam minyak panas. Tunggu bagi tepung masak dan tolak cucur daripkada senduk bulat tu. Tapi jadi lambat pulak walaupun cucoq nampak bulat elok (sila rujuk gambar atas). Lepas tu aku tuang ja dalam belanga, tuang memanjang supaya tepung tak tebai. Atau boleh juga tuang dari tepi belanga.
5. Cucoq ni boleh buat awai, simpan dulu. Ala, macam kat kedai la dia buat cucoq awai-awai kan. Tapi yang ni memang jadi la. Alhamdulillah berpuas hati.

Monday, October 03, 2016

Tip Belanjawan: Bayaran Komitmen Tahunan

Ini yang aku amalkan. Mungkin ada orang lain juga yang buat macam aku atau ada strategi lain menguruskan duit untuk bayaq komitmen tahunan macam penyenggaraan kereta, insuran kereta, cukai jalan, cukai pintu, cukai tanah dan cukai pendapatan/zakat bagi yang tak buat potongan gaji.

Taraaaa!! Tradisional sangat kan


Dalam belanjawan aku, ada tiga tabung yang perlu disediakan untuk peruntukan bayaran tahunan. Kalau tunggu dekat masa nak bayaq baru gelut nak cari duit memang pengsan la kan. Jadinya, semua bayaran ni dah dimasukkan dalam belanjawan tahunan yang perlu disediakan. Aku sediakan tabung-tabung macam dalam dalam gambaq di atas tu, masukkan duit dalam tu tiap-tiap bulan. Berapa nak masukkan duit dalam tu? Kena buat anggaran la...

Contoh: untuk tabung insuran kereta, servis dan cukai jalan.

Jangkaan insuran kereta : RM 1200.00
Cukai jalan (yang ni tetap): RM300.00
Servis: RM500.00 x 4 kali servis = 2000.00

Jumlah =  RM3500.00
Komitmen simpanan bulanan = RM3500/12 = RM291.67

Jadi, setiap bulan, dalam senarai perbelanjaan tu kena la masukkan RM292 atau boleh genapkan RM300.00 dalam tabung. Barula bila masa kena bayaq tak terketaq. Servis tu termasukla servis berkala atau kalau kena tukaq bateri ka tayar ka. Kalau tayar kena tambah sikit la,sebiji tayar dah berapa kan. Masukkan lah semua dalam kiraan belanjawan. Kalau nak beli kereta kena masukkan komitmen ni bila nak kira cost of ownership, bukan setakat kira harga beli kereta saja. 

Kalau tak mau buat tabung macam ni, boleh juga sediakan satu akaun bank untuk kereta saja. Masukkan duit dalam tu. Asalkan jangan hilang ingatan duit tu duit komitmen la, satgi takut pi shopping sakan pulak hahahaha


Saturday, October 01, 2016

Kek Mentega Oren Noxxa



Minggu lepas ibu mertuaku balik dari Mekah. Dia ni kalau di rumah lebih suka masak sendiri berbanding beli. Jadi bila ke Mekah, dengan makan hidangan katering dia jadi tak lalu makan. Ada juga masalah kesihatan lain. Bila tak lalu makan badan pun lemah. Jadinya nak sambut dia balik dan nak bagi ibunya kembali berselera, anak dia pun masak rendang tok. Kami balik Pendang ambil pekasam dari rumah kak aku. Aku pula kononnya nak buat 2 biji kek mentega. Ha la wei, buat satu takut tak cukup pulak bila berkumpul ramai-ramai ni. Kami bertolak pagi Jumaat, aku ambik cuti la. Sebabnya kalau pi Sabtu balik Ahad risau pulak Yusuff kepenatan. Jadinya, aku dan rancang la nak buat kek malam Jumaat tu. Bakaq dalam Noxxa sat saja.

Kisahnya, Yusuff la ni dah mula menyibuk di dapoq. Jadi kerja-kerja membuat sebiji kek yang bermula pukul 830 malam lebih kurang, pukul 11 lebih baru siap dibakaq. Kek pertama kek mentega dibuat marble 3 warna. Semua mangkuk adunan dengan pewarna dia nak tolong kacau dan tuang. Lambat la jadinya kerja aku. Bagi Yusuff tidoq dulu la. Kalau dak pakai tak jadi hat nombor dua. Nak bagi tidoq Yusuff dengan aku sekali la tidoq jadinya. Bangun 1 pagi. Tak upaya la nak buat kek marble dah, leceh nak bahagi 3 adunan, nak campoq serbuk koko la pewarna la. Nak tuang lagi berselang-seli. Jadi aku pun cari idea kek mentega yang ringkas, siap sekali tuang saja. Itu yang pi buat Kek Mentega Oren. Ubah suai sikit la dari resepi di blog My Kitchen Snippets. Sebabnya mentega dia pakai batang tu 227g, mentega aku satu blok 250g. Malas dah nak berbaki, aku masuk saja satu blok tu. Dan aku tambah susu segar dan ovalette dalam adunan serta gula dikurangkan. Sapa nak try resepi aku dipersilakan ya. Kek ni lembut dan gebu-gebas.


Nampak dak kegebuan dia?

Kek Mentega Oren

250g mentega (dibiarkan pada suhu bilik 1 jam supaya lembut)
180g gula pasir halus
270g tepung gandum
2 cmt baking powder
4 biji telur besar
parutan kulit 1 biji oren
5 cmb perahan jus oren
1 cmb ovalette (pilihan)
4 cmb susu segar (pilihan)

Cara membuatnya
1. Ayak tepung gandum dan baking powder. Kalau rajin boleh ayak 2-3 kali.
2. Parut kulit limau. Parut elok-elok jangan ambik sekali yang spongy tu. Pahit.


3. Perah jus oren dan Tapis. 5 cmb tu tak sampai sebiji pun. Lebih tu aku telan la. Haha


4. Pukul gula dan mentega sampai kembang. Gula hancur sepenuhnya dan warna adunan krim. Gula pasir halus ni sekilo mahai sekupang daripada gula pasir biasa. Atau kalau hampa kaya boleh guna gula kastor.




5. Masukkan ovalette. Masukkan sebiji telur. Pukul adunan dengan kelajuan tinggi sebab nak kembangkan telur dan nak sebatikan ovalette yang pekat tu dengan adunan. Tambah telur satu persatu diselang seli dengan pukulan sampai kembang. Lepas semua telur dah dimasukkan pukul lagi 3-4 minit dengan kelajuan tinggi.
6. Masukkan tepung 3 kali, diselangselikan dengan jus oren dan susu. Boleh guna senduk untuk gaul atau macam aku guna mixer tapi kelajuan paling rendah.
7. Masukkan adunan dalam inner pot Noxxa. Hentak 1-2 kali. Steam dalam Noxxa 27 minit, lepas habis tempoh nya biarkan dalam periuk tu selama 5 minit. Guna lidi untuk tengok sama ada kek dah cukup masak.
8. Keluarkan inner pot, rehatkan dalam 10 minit. Keluarkan kek dan sejukkan.




Friday, September 30, 2016

Bertanya biar kepada ahlinya

Jika perlukan motivasi untuk meneruskan perjuangan, jangan melihat kehidupan yang tersurat dan terpapar di media. Keluarlah dan berada di medan. Lihat bagaimana mereka yang punya sedikit berjuang sepenuh kudrat. Motivasi yang terbaik adalah dengan kita sendiri memerhati yang di bawah dan di atas. Yang di bawah mengajar supaya berjuang sepenuhnya, yang di atas mengajar bahawa kejayaan milik sesiapa yang berusaha. Kejayaan tak datang jika kita berharap Duduk Diam Dapat Duit.

Bertanya biar kepada ahlinya. Mahu belajar berniaga, carilah mereka yang punya pengalaman pasang surut berniaga. Bukan yang yang menjana untung memberi motivasi supaya berniaga. Berniaga juga perlukan strategi dan taktiknya. Berniaga, juallah barang jangan jual orang.

Mahu anak sembuh bawalah kepada doktor. Mereka tidak mengetahui semuanya tetapi mereka akan bertanya kepada yang lain. Kerana setiap penyakit ada ubatnya, bukan satu ubat seribu penyakitnya.

Wednesday, September 28, 2016

Seni Memasak dan Membakar

Memasak nasi, lauk-pauk dan membakar kek atau roti adalah satu kemahiran seni. Untuk menguasainya mau ka tak mau mesti kena buat praktikal. Sebab tu mana-mana kelas berkaitan masakan atau membakar biskut/kek/roti tak ada yang buat kelas teori saja. Peserta mesti kena buat sendiri lepas ditunjukkan demo oleh cikgunya. Itu juga sebabnya satu resepi yang sama hasilnya mungkin berbeza. Sebab tu kalau dapat satu resepi kena la rajin tengok resepi yang lain apa bezanya.  Kalau kita fokus satu resepi, bila tak jadi kita pun tak tau sebab apa. Kalau boleh cari maklumat supaya kita tau fungsi setiap bahan.

Kalau memasak, resepi hanyalah sebagai panduan, kita boleh olah sendiri bahan dan sukatan bahan boleh dikurang/dilebihkan. Tapi kalau nak buat biskut/kek/roti, untuk dapatkan hasil yang baik kena ikut resepi betul-betul dari segi bahan dan sukatan melainkan kalau kita dah biasa buat. Sebab bahan-bahan yang digunakan ada fungsi tersendiri. Tak macam kita buat sayoq campoq boleh masukkan apa saja sayoq yang ada. Syaratnya kena ada minyak, bawang, protein, sayoq dan letak garam/gula. Tapi dalam baking, baking powder dan double action baking powder pun ada beza.

Nak shortcut belajar, boleh pi kelas. Pastikan cikgu tu ada ilmu dan kemahiran. Tapi shortcut macam mana pun masih kena ada praktikal. Kena sendiri buat baru kita tengok sendiri. Kalau jenih yang macam aku, rajin menggodek resepi dan cuba buat pun boleh juga. Belajaq dari pengalaman. Orang dulu-dulu tak pi kelas tapi depa belajaq dengan jadi pembantu di dapoq dengan orang pandai. Cuma la ni banyak sangat kelas-kelas yang overrated. PJJ sana PJJ sini.Mahai melampau kadang-kadang tu, yang ajaq tu tak sepakar mana. Kalau memang orang yang dok menjual takpa la.Ni kalau dia pun baru pi kelas, lepas tu pi buat pulak kelas guna resepi yang dia belajaq. Menipu tau!

Anak menakan aku pernah pi kelas roti, kek dan pastri. Mahai la. Tapi belajaq dengan orang yang tau teori ni lebih elok. Contohnya hari tu kecoh sat pasai ada orang jual bahulu letak pengawet potasium sorbat ka apa namanya. Satu camca kecil untuk adunan tak sampai sekilo tepung sedangkan dalam industri makanan sepatutnya sukatan tu untuk kuantiti tepung yang banyak. Kalau siapa yang belajar formal memang tau, tapi yang jual tu kata dia tanya dengan kawan dia saja.  Bahan kimia tu pulak boleh merosakkan buah pinggang. Sebab tu aku kata kita kena tau fungsi bahan dan sukatan.

Kalau dapat, aku pun teringin nak pi kelas roti. Masih dok mencari rentak meroti. Dah beberapa kali buat masih tak puas hati. Teringin jugak nak buat cakoi yang rangup diluar dan lembut dengan rongga yang besaq di dalam.

Kemahiran memerlukan pengalaman dan pengetahuan, jangan dok bagi alasan tak pandai. Kalau tak pernah buat memang la tak pandai. Bila dah selalu buat, kita rasa makanan pun boleh kenai bahan apa yang digunakan, apa yang lebih apa yang kurang. Boleh la mereka resepi sendiri pulak :D

Wednesday, September 21, 2016

Cerita Kedai Buku

Aku suka membeli dan membaca. Tapi selalunya dan beli tapi tak dan baca. Hahaha! Banyak dah beli pun dok kira nak beli lagi. Ada buku boleh pi beli di kedai, tapi ada yang tak masuk ke Malaysia pun. Ada yang masuk tapi harga mahai pulak. Harga buku tak kira tempatan ka import ka memang mahai la. Tapi dari segi availability, kalau buku tempatan biasanya aku boleh cari di kedai buku, tu pun tak semua ada. Macam kalau pi cari Kedai Buku Hasani, kurang buku import omputeh. Kalau hampa cari novel banyak la. Tapi aku tak minat novel kecuali beberapa penulis. Buku agama terjemahan pun banyak. Tapi okay la, beli buku ada diskaun, alat tulis pun ada diskaun.  Buat kad pun percuma sebab aku warga pendidik :)

Kalau tak jumpa, aku ada juga beli buku dari MPHOnline. Kadang-kadang ada diskaun. Tapi kena beli lebih RM150 untuk dapatkan penghantaran percuma. Kalau ke Kuala Lumpur boleh la singgah ke Gerak Budaya. Buku-buku di situ lebih serius bukan untuk meringankan otak macam novel cintan cintun imaginasi penulis yang selalu diadaptasi ke drama tivi petang-petang. 

Aku pernah jugak beli buku terus dari penjual di luar negara. Tak semua buku boleh didapati di Malaysia. Kadang-kadang ada tapi harganya lebih mahal. Kalau buku berbahasa Inggeris aku beli di Book Depository. Rasanya syarikat ni dari Britain. Ada pilihan lain kalau nak di Amazon, tapi aku lebih suka Book Depository sebab tawaran penghantaran percuma. Kalau Amazon nak kena bayar international shipping lagi. Jumlah tu menjadikan harga lebih kurang saja, selalunya lagi mahal berbanding Book Depository. Selalu kalau nak beli aku bandingkan harga di MPH juga. Kalau lebih mahal di MPH aku beli di BD. Kalau hampa nak cuba boleh pi browse tengok buku-buku pilihan hampa di Book Depository.

Pernah juga beli buku dari Bandung. Harga buku di sana memang murah tapi bila dicampur kos penghantaran taklah murah sangat. Masih boleh dipertimbangkan kalau nak beli buku-buku yang tak ada di sini.

Sekali dua aku minta anak menakan tolong belikan buku di kedai buku UM. Murah juga harganya. Kinokuniya aku pernah beli sekali saja kot. Jarang sangat ke KLCC. Kad ahli pun tak ada. Popular pun aku tak ada kad ahli. Kadang-kadang nampak macam diskaun dia agak berbaloi. Tapi tu lah, isunya adalah bila masa nak baca buku-buku satu almari tu? Hahahaha!

Monday, September 19, 2016

Mirza Ghassemi



Nama sedap aihhh...boleh la ambik buat nama watak hero novel lepas ni hehe. Mirza ghassemi ni hidangan pembuka selera dari Parsi. Jenih macam salad gitu. Sangat berkhasiat, makan saja sedap, cicah roti pun sedap, jadi lauk nasi pun sedap juga. Bahan utamanya terung, tomato dan telur. Kalau yang tengah berdiet rendah karbohidrat pun sesuai juga makan ni. Potong timun dan cicah mirza ghassemi. Sihat sangat! Aku ambik  resepi dari blog mypersiankitchen dan diubahsuai mengikut bahan yang ada didapur. Selagi mana kita tau bahan yang equivalent dengan bahan yang disebut dalam resepi.

Bahan-bahan
4 biji telur
2 biji terung besar
6 biji tomato, dicincang
2 cmb bawang putih yang telah ditumbuk halus
2 cmt serbuk kunyit
garam
lada hitam ditumbuk
1/2 cawan minyak zaitun (light, jangan guna extra virgin)

Cara membuat:
1. Cucuk-cucuk terung dengan garfu. Panggang terung sampai lembut lebih kurang 20 minit. Buang kulitnya. Tunggu sejuk dan lenyek isi terung.
2. Sementara tunggu terung sejuk tumbuk bawang putih sampai halus jadi puri.
3. Pecahkan telur, Perasakan dengan garam dan lada hitam. Pukul telur sampai berbuih frothy.
4. Panaskan separuh minyak. Tumis puri bawang putih, Kacau biar masak rata. Jangan sampai hangit sudah. Masukkan serbuk kunyit, kacau lagi 4-5 minit. Tuang telur dan kacau. Masak macam telur hancur.
5. Bila telur dah masak angkat telur. Tuang baki minyak. Masukkan tomato dna isi terung. Kacau rata. Masukkan lada dan garam.
6. Masak dengan api sederhana panas dengan periuk bertutup sampai campuran tu hampir kering. masukkan semula telur hancur dan kacau rata sehingga semuanya campur elok. Tutup api dan mirza ghassemi sedia untuk dinikmati.

Wednesday, September 14, 2016

Kek Minyak Noxxa

Dah dekat setahun aku guna periuk tekanan Noxxa ni. Dulu masa masih belajar beli periuk tekanan manual. Yang letihnya bila kena kawal api dapur sendiri. Bila tekanan tinggi kena matikan api. Masa pun nak kena pandai tengok. Lama jugak dok fikir nak beli tak beli periuk tekanan Noxxa ni. Bukan apa, dah ada yang lama. Tapi bila fikir tak gaduh nak kawal api dan jaga jam ku teruskan juga niat dihati. Hehehe

Biasanya guna periuk ni untuk masak sup, nasi-nasi beraneka jenis, pizza dan pasta. Cepat siap. Masak nasi lemak tak sampai 15 minit. Tapi untuk raya haji ni aku cuba masak kek minyak. Dah ramai orang cuba bakar kek guna periuk ni dan mendapat hasil yang diingini. Jadi, rasanya kena la cuba jugak kan. Aku guna resepi kek minyak saja. Untuk percubaan kan. Hasilnya kek memang gebu, tapi pastikan telur dan gula dipukul kembang la. Hampa boleh cuba la. Takdak Noxxa pun boleh aihh. Guna oven biasa atau kukus. Takdak masalah. Periuk Noxxa hanyalah alat. Tapi guna periuk ni tak gaduh la guna oven dan tin pembakar kek dah. Senang!

Gebu!

Kek Minyak

5 biji telur
1/2 cawan gula kastor
1 cmb ovallette
1 cwn susu pekat
1 cmt esen vanila
1 cwn minyak
2 cwn tepung gandum
2 cmt baking powder
2 cmb pati oren/mangga @sunquick(tak mau pun takpa)
Pewarna yang sesuai
Sedikit garam

Untuk pes coklat atau boleh ganti dengan chocolate emulco
2 cmb serbuk koko
4-5 cmb air panas
1 cmt serbuk kopi segera (jadi pes mocha- tak mau pun takpa)

Cara membuat:
1. Bancuh pes koko/mocha kalau tak mau guna emulco.
2. Ayak tepung, baking powder dan garam halus (boleh ganti dengan tepung naik sendiri).
3. Pukul telur, ovallete dan gula sampai kembang menggebu. Masukkan susu dan esen vanila. Pukul lagi.
4. Masukkan minyak. Kacau rata.
5. Masukkan tepung gandum dan gaul rata. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan gaul dengn pewarna/pes/emulco. Adunan yang kosong digaul dengan sunquick/pati oren@mangga.

Buat corak sikit.

6. Tuang dalam inner pot noxxa.
7. Steam 30 minit. Bila dah cukup 30 minit guna lidi untuk tengok kek dah masak. Kalau belum masak tambah la masa steam lagi 3 minit. (update: kalau nak kurangkan kegaringan boleh set steam 25 minit. Habis masa tu tekan butang off dan biarkan periuk selama 5-10 minit, jangan dibuka lagi)
8. Keluarkan kek yang dah masak dan sejukkan.
9. Boleh bakar biasa guna loyang 9 inci. Lenser dengan mentega dan alas dengan baking paper. 170°C selama 40 minit atau kukus 45 minit.


Corak pi mana habih dah

Wednesday, February 17, 2016

Tumpang Nama Sunnah

Itu sunnah ini sunnah. Kalau kita tengok iklan jualan la berapa banyak produk depa boh atas nama sunnah. Paling ketara la ni makanan sunnah la. Minyak zaitun, habbatussauda', kurma, cuka kurma dan madu yang dijual paling banyak aku rasa dok guna nama sunnah. Lepas tu mai pulak pati delima, jus delima, gum arabic hat nama manna dengan tayyibat. Lepas pakat dok minum susu kambing, makan daging kambing. Belum kira lagi hat aiskrim pun kata makanan sunnah sebab Nabi suka makanan yang sejuk (sejuk=aiskrim?).

Yang sebenaqnya, apakah yang dimaksudkan makan ikut sunnah ni? Adakah Nabi suruh kita pulun pi usaha cari makanan Arab untuk kita makan supaya jadi ikut sunnah? Hat dok juai makanan yang didakwa makanan sunnah ni, hampa kaji dak Nabi makan apa yang hampa juai tu tiap-tiap hari ka?

Nabi makan apa tiap-tiap hari? Yang aku dok jumpa, Nabi makan sehari dua kali. Selalu juga baginda posa kalau tak ada makanan di rumah. Jangan kata hampa, aku pun suka makan gulai kambing cicah roti (benggali lagi), tapi berapa kali sebulan Nabi makan macam tu? Nak makan kambing makan la, tapi jangan dok juai nama Nabi. Nabi makan makanan yang hampa juai dan tak pernah sakit? Hampa baca kat mana? Ostat hat juai tu kata? Ostat tu dapat dari mana kata macam tu? Hampa juai cuka kurma pastu hampa claim kata tu rahsia orang Arab tak dak sakit jantung apa semua walaupun dok makan daging selalu. Halo! Statistik mana hampa ambik? Orang Arab tu pun makan kambing tak juai nama Nabi tau! Meluat aihh

Cara, adab dan pemilihan yang penting. Asasnya kena halal dan yang elok. Kemudiannya jangan melampau. Makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Nabi makan dengan sederhana dan jenis makanan tak banyak. Nabi tak makan makanan mewah kecuali yang dihadiahkan. Eat locals and things that are in season. Gaya hidup baginda sangat minimalis walaupun masa tu istilah minimalis belum ada.