Free Delivery on all Books at the Book Depository

Wednesday, September 21, 2016

Cerita Kedai Buku

Aku suka membeli dan membaca. Tapi selalunya dan beli tapi tak dan baca. Hahaha! Banyak dah beli pun dok kira nak beli lagi. Ada buku boleh pi beli di kedai, tapi ada yang tak masuk ke Malaysia pun. Ada yang masuk tapi harga mahai pulak. Harga buku tak kira tempatan ka import ka memang mahai la. Tapi dari segi availability, kalau buku tempatan biasanya aku boleh cari di kedai buku, tu pun tak semua ada. Macam kalau pi cari Kedai Buku Hasani, kurang buku import omputeh. Kalau hampa cari novel banyak la. Tapi aku tak minat novel kecuali beberapa penulis. Buku agama terjemahan pun banyak. Tapi okay la, beli buku ada diskaun, alat tulis pun ada diskaun.  Buat kad pun percuma sebab aku warga pendidik :)

Kalau tak jumpa, aku ada juga beli buku dari MPHOnline. Kadang-kadang ada diskaun. Tapi kena beli lebih RM150 untuk dapatkan penghantaran percuma. Kalau ke Kuala Lumpur boleh la singgah ke Gerak Budaya. Buku-buku di situ lebih serius bukan untuk meringankan otak macam novel cintan cintun imaginasi penulis yang selalu diadaptasi ke drama tivi petang-petang. 

Aku pernah jugak beli buku terus dari penjual di luar negara. Tak semua buku boleh didapati di Malaysia. Kadang-kadang ada tapi harganya lebih mahal. Kalau buku berbahasa Inggeris aku beli di Book Depository. Rasanya syarikat ni dari Britain. Ada pilihan lain kalau nak di Amazon, tapi aku lebih suka Book Depository sebab tawaran penghantaran percuma. Kalau Amazon nak kena bayar international shipping lagi. Jumlah tu menjadikan harga lebih kurang saja, selalunya lagi mahal berbanding Book Depository. Selalu kalau nak beli aku bandingkan harga di MPH juga. Kalau lebih mahal di MPH aku beli di BD. Kalau hampa nak cuba boleh pi browse tengok buku-buku pilihan hampa di Book Depository.

Pernah juga beli buku dari Bandung. Harga buku di sana memang murah tapi bila dicampur kos penghantaran taklah murah sangat. Masih boleh dipertimbangkan kalau nak beli buku-buku yang tak ada di sini.

Sekali dua aku minta anak menakan tolong belikan buku di kedai buku UM. Murah juga harganya. Kinokuniya aku pernah beli sekali saja kot. Jarang sangat ke KLCC. Kad ahli pun tak ada. Popular pun aku tak ada kad ahli. Kadang-kadang nampak macam diskaun dia agak berbaloi. Tapi tu lah, isunya adalah bila masa nak baca buku-buku satu almari tu? Hahahaha!

0 comments: