Free Delivery on all Books at the Book Depository

Monday, September 19, 2016

Mirza Ghassemi



Nama sedap aihhh...boleh la ambik buat nama watak hero novel lepas ni hehe. Mirza ghassemi ni hidangan pembuka selera dari Parsi. Jenih macam salad gitu. Sangat berkhasiat, makan saja sedap, cicah roti pun sedap, jadi lauk nasi pun sedap juga. Bahan utamanya terung, tomato dan telur. Kalau yang tengah berdiet rendah karbohidrat pun sesuai juga makan ni. Potong timun dan cicah mirza ghassemi. Sihat sangat! Aku ambik  resepi dari blog mypersiankitchen dan diubahsuai mengikut bahan yang ada didapur. Selagi mana kita tau bahan yang equivalent dengan bahan yang disebut dalam resepi.

Bahan-bahan
4 biji telur
2 biji terung besar
6 biji tomato, dicincang
2 cmb bawang putih yang telah ditumbuk halus
2 cmt serbuk kunyit
garam
lada hitam ditumbuk
1/2 cawan minyak zaitun (light, jangan guna extra virgin)

Cara membuat:
1. Cucuk-cucuk terung dengan garfu. Panggang terung sampai lembut lebih kurang 20 minit. Buang kulitnya. Tunggu sejuk dan lenyek isi terung.
2. Sementara tunggu terung sejuk tumbuk bawang putih sampai halus jadi puri.
3. Pecahkan telur, Perasakan dengan garam dan lada hitam. Pukul telur sampai berbuih frothy.
4. Panaskan separuh minyak. Tumis puri bawang putih, Kacau biar masak rata. Jangan sampai hangit sudah. Masukkan serbuk kunyit, kacau lagi 4-5 minit. Tuang telur dan kacau. Masak macam telur hancur.
5. Bila telur dah masak angkat telur. Tuang baki minyak. Masukkan tomato dna isi terung. Kacau rata. Masukkan lada dan garam.
6. Masak dengan api sederhana panas dengan periuk bertutup sampai campuran tu hampir kering. masukkan semula telur hancur dan kacau rata sehingga semuanya campur elok. Tutup api dan mirza ghassemi sedia untuk dinikmati.

0 comments: