Wednesday, September 28, 2016

Seni Memasak dan Membakar

Memasak nasi, lauk-pauk dan membakar kek atau roti adalah satu kemahiran seni. Untuk menguasainya mau ka tak mau mesti kena buat praktikal. Sebab tu mana-mana kelas berkaitan masakan atau membakar biskut/kek/roti tak ada yang buat kelas teori saja. Peserta mesti kena buat sendiri lepas ditunjukkan demo oleh cikgunya. Itu juga sebabnya satu resepi yang sama hasilnya mungkin berbeza. Sebab tu kalau dapat satu resepi kena la rajin tengok resepi yang lain apa bezanya.  Kalau kita fokus satu resepi, bila tak jadi kita pun tak tau sebab apa. Kalau boleh cari maklumat supaya kita tau fungsi setiap bahan.

Kalau memasak, resepi hanyalah sebagai panduan, kita boleh olah sendiri bahan dan sukatan bahan boleh dikurang/dilebihkan. Tapi kalau nak buat biskut/kek/roti, untuk dapatkan hasil yang baik kena ikut resepi betul-betul dari segi bahan dan sukatan melainkan kalau kita dah biasa buat. Sebab bahan-bahan yang digunakan ada fungsi tersendiri. Tak macam kita buat sayoq campoq boleh masukkan apa saja sayoq yang ada. Syaratnya kena ada minyak, bawang, protein, sayoq dan letak garam/gula. Tapi dalam baking, baking powder dan double action baking powder pun ada beza.

Nak shortcut belajar, boleh pi kelas. Pastikan cikgu tu ada ilmu dan kemahiran. Tapi shortcut macam mana pun masih kena ada praktikal. Kena sendiri buat baru kita tengok sendiri. Kalau jenih yang macam aku, rajin menggodek resepi dan cuba buat pun boleh juga. Belajaq dari pengalaman. Orang dulu-dulu tak pi kelas tapi depa belajaq dengan jadi pembantu di dapoq dengan orang pandai. Cuma la ni banyak sangat kelas-kelas yang overrated. PJJ sana PJJ sini.Mahai melampau kadang-kadang tu, yang ajaq tu tak sepakar mana. Kalau memang orang yang dok menjual takpa la.Ni kalau dia pun baru pi kelas, lepas tu pi buat pulak kelas guna resepi yang dia belajaq. Menipu tau!

Anak menakan aku pernah pi kelas roti, kek dan pastri. Mahai la. Tapi belajaq dengan orang yang tau teori ni lebih elok. Contohnya hari tu kecoh sat pasai ada orang jual bahulu letak pengawet potasium sorbat ka apa namanya. Satu camca kecil untuk adunan tak sampai sekilo tepung sedangkan dalam industri makanan sepatutnya sukatan tu untuk kuantiti tepung yang banyak. Kalau siapa yang belajar formal memang tau, tapi yang jual tu kata dia tanya dengan kawan dia saja.  Bahan kimia tu pulak boleh merosakkan buah pinggang. Sebab tu aku kata kita kena tau fungsi bahan dan sukatan.

Kalau dapat, aku pun teringin nak pi kelas roti. Masih dok mencari rentak meroti. Dah beberapa kali buat masih tak puas hati. Teringin jugak nak buat cakoi yang rangup diluar dan lembut dengan rongga yang besaq di dalam.

Kemahiran memerlukan pengalaman dan pengetahuan, jangan dok bagi alasan tak pandai. Kalau tak pernah buat memang la tak pandai. Bila dah selalu buat, kita rasa makanan pun boleh kenai bahan apa yang digunakan, apa yang lebih apa yang kurang. Boleh la mereka resepi sendiri pulak :D

0 comments: