Tuesday, October 20, 2015

Nasi Safron



Ini menu raya baru-baru ni. Safron atau za'faran dibeli dah lama tapi tak buat apa, kononnya nak buat nasi mendy la. Dah beratus kali mandi pun tak jadi-jadi jugak nasi mendy. Rugi la pulak kan. Pengeluar utama safron ni Iran dengan Turki. Jadi kira ala Parsi la ni. Nasi ni masak macam nasi minyak juga.

Secubit safron digesek bagi hancur. Secubit lagi ditambah ke dalam lesung. Tuang sedikit air panas dan ketepikan. Tumis bawang dalam minyak sapi campur minyak zaitun. Nak guna rempah penumis pun boleh: bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan lada hitam biji. Masukkan beras. Tuang air safron dan goreng seketika. Masukkan air mengikut sukatan beras. Masukkan garam. Masak nasi sampai air kering, leraikan nasi. Tutup periuk dan teruskan masak dengan api perlahan lebih kurang 10-15 minit selepas air kering. Bila dah masak leraikan lagi nasi, kaup dari tepi periuk supaya beras tak patah. Lepas tu boleh la dihidangkan dengan lauk-pauk yang sesuai. Aku masak udang masala untuk kali ni.

Nasi ni ada bau safron, sapa yang pernah makan akan boleh tau. Sedap.