Thursday, November 03, 2016

Salad Ayam




Hari ni bawak bekal salad ayam untuk makan tengah hari. Nampak macam makanan yang sihat tapi jangan terpedaya naaa hehehe. Mayonis banyak tu. Lemak berkrim. Salad ni yang menyedapkan dia adalah dressing dia. Yang banyak kalori pun dressing dia la. Untuk hari ni aku guna isi ayam hat lebih buat ayam percik, carik-carik lepas gaul dengan sos dia. Untuk sos tu gaul sekali mayonis, sos mustard hat kuning tu dengan sikit puri tomato. Ingat nak guna sos tomato tapi sos dah habis jadi guna la puri tomato. Gaul sekali dengan serbuk atau lada hitam tumbuk tu. Garam tak letak dah pasai mayonis dengan sos mustard tu dah cukup masin bagi aku. Aku campoq sikit kuah susu hat aku guna untuk rebus jagung dalam noxxa. Susu tu ada la manis sikit. Ayaq lemon bagi masam, minyak zaitun bagi tambah lemak yang menyihatkan..kononnya hahahahah.

Dah siap sos dan dah rasa elok baru gaul dengan sayuran. Kalau tak siapkan sos salad awai-awai tunggu tuang dalam sayoq baru nak kacau-kacau nanti lebam pulak sayoq tu.

Salad Ayam

Isi ayam panggang/ kukus/rebus - disiat-siat

Sos Salad
Mayonis
Sos mustard
Puri tomato/sos tomato
Serbuk/kepingan lada hitam
Minyak zaitun
Perahan lemon
Boleh juga tambah serbuk paprika, paprika ni ada rasa panggang manis.

-Gaul semua bahan sampai sebati dan rasa ikut selera.

Sayuran (ikut apa yang ada di rumah, kalau ada ikut 5 warna ungu/biru, putih/perang, kuning/oren/merah, putih dan hijau tu lebih baik dan lebih berseri-seri)
Lobak merah - hiris julienne (oren)
Lada benggala merah dan kuning  (merah dan kuning)
Celery - dicincang (hijau)
Tomato (merah)
Bawang (ungu)

0 comments: