Tuesday, October 18, 2016

Cucur Keras Rangup Mi Rebus/Pasembor

Pasembor (dipanggil pasembot, bukan pasemboq) biasanya ada cucoq, timun, sengkuang dan telur rebus yang disiram dengan kuah yang sama dengan kuah mi rebus. Jadi biasanya orang jual pasembot ni ada sekali juai mi rebus. Setengah orang panngil sebagai mi rojak atau rojak mamak. Namun, pasembot ni bahan-bahan lebih humble, tak banyak dan mewah macam rojak mamak. Kalau rojak mamak ada sekalli udang, sotong, segala macam bebola dan telur rebus yang digoreng tepung, pasembot ni lebih humble dan simple, kecuali pasembot mee abu la dia letak paru rebus. Tapi bahan killer dia mestilah cucoq dia tu dengan kuah dia. 

Mi rebus utara juga tak sama dengan mi rebus selatan. Mula-mula tengok resepi mi rebus Chef Wan aku pelik juga pasai pa aku tak pernah tau mi rebus kena boh taucu. Rupanya tu mi rebus jawa. Haaa nama sama tapi isinya berbeza. Mi rebus utara kuah dia tak ada daging, daging kita letak masa dihidangkan kecuali kalau mi rebus tulang. Ada cucoq mi rebus.

Cucoq mi rebus ni yang aku dok cuba buat. Tak lengkap mi rebus tanpa cucoq ni walaupun biasanya kalau di rumah-rumah jarang ada pasai lecey nak buat. Last aku try buat cucoq ni masa buat pasembot di St Vincent Terrace dulu. Berapa kurun dah tu hahahaha!

Sejak balik, lama dah dok berazam nak buat ni. Biasanya mi rebus/pasembot yang aku rajin beli mestilah mee abu di Alor Setar. Kalau balik Pendang beli Pasembor Daud. Masa kecik dulu aku suka Mi Mastan. Nostalgik betoi. 

Okay, nak cerita resepi pasembot ni. Kita tengok gambaq la dulu.

Kuah mi rebus aku tak pedas sebab Yusuff nak makan, jadi aku buat sambai sotong kering supaya lebih berperisa. Sedap weh! 


 Nindia! Semangkuk mi rebus penuh kalori. 

phewit! Kali ni jadi wei aku buat cucoq rapuh ni. kembung, rangup gebu. 

Resepi Cucur

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
3 camca besar tepung jagung
1 camca besar yis
1/2 camca teh baking soda
1 camca teh gula dilarutkan dalam 2 cawan air suam
3/4 camca teh garam
kucai dipotong panjang 1 inci
1 camca besar udang kering- direndam dan ditumbuk halus

1. Larutkan yis dalam air gula. Tunggu dalam 5-10 minit. 
2. Bancuh tepung dalam bancuhan yis. Kalau nak buat macam aku buat cayaq sikit bila tuang dalam belanga dari tepi dia meleleh masuk dalam minyak.Ada juga orang buat dalam bentuk silinder. yang ni kena buat pekat sikit, boleh tambah nyoq kering dalam tu. Masa nak tauk dalam belanga tu tarik sikit bagi panjang supaya dia tak padat.
3. Peram bancuhan tepung lebih kurang sejam. Bila nak goreng boleh campoq dulu udang kering tumbuk dengan kucai. Gaul rata.
4. Aku try goreng guna 2 cara. Mula-mula letak 2 camca besar adunan dalam senduk bulat yang dah dipanaskan dalam minyak. lepas tu masuk dalam minyak panas. Tunggu bagi tepung masak dan tolak cucur daripkada senduk bulat tu. Tapi jadi lambat pulak walaupun cucoq nampak bulat elok (sila rujuk gambar atas). Lepas tu aku tuang ja dalam belanga, tuang memanjang supaya tepung tak tebai. Atau boleh juga tuang dari tepi belanga.
5. Cucoq ni boleh buat awai, simpan dulu. Ala, macam kat kedai la dia buat cucoq awai-awai kan. Tapi yang ni memang jadi la. Alhamdulillah berpuas hati.

0 comments: