Saturday, October 01, 2016

Kek Mentega Oren Noxxa



Minggu lepas ibu mertuaku balik dari Mekah. Dia ni kalau di rumah lebih suka masak sendiri berbanding beli. Jadi bila ke Mekah, dengan makan hidangan katering dia jadi tak lalu makan. Ada juga masalah kesihatan lain. Bila tak lalu makan badan pun lemah. Jadinya nak sambut dia balik dan nak bagi ibunya kembali berselera, anak dia pun masak rendang tok. Kami balik Pendang ambil pekasam dari rumah kak aku. Aku pula kononnya nak buat 2 biji kek mentega. Ha la wei, buat satu takut tak cukup pulak bila berkumpul ramai-ramai ni. Kami bertolak pagi Jumaat, aku ambik cuti la. Sebabnya kalau pi Sabtu balik Ahad risau pulak Yusuff kepenatan. Jadinya, aku dan rancang la nak buat kek malam Jumaat tu. Bakaq dalam Noxxa sat saja.

Kisahnya, Yusuff la ni dah mula menyibuk di dapoq. Jadi kerja-kerja membuat sebiji kek yang bermula pukul 830 malam lebih kurang, pukul 11 lebih baru siap dibakaq. Kek pertama kek mentega dibuat marble 3 warna. Semua mangkuk adunan dengan pewarna dia nak tolong kacau dan tuang. Lambat la jadinya kerja aku. Bagi Yusuff tidoq dulu la. Kalau dak pakai tak jadi hat nombor dua. Nak bagi tidoq Yusuff dengan aku sekali la tidoq jadinya. Bangun 1 pagi. Tak upaya la nak buat kek marble dah, leceh nak bahagi 3 adunan, nak campoq serbuk koko la pewarna la. Nak tuang lagi berselang-seli. Jadi aku pun cari idea kek mentega yang ringkas, siap sekali tuang saja. Itu yang pi buat Kek Mentega Oren. Ubah suai sikit la dari resepi di blog My Kitchen Snippets. Sebabnya mentega dia pakai batang tu 227g, mentega aku satu blok 250g. Malas dah nak berbaki, aku masuk saja satu blok tu. Dan aku tambah susu segar dan ovalette dalam adunan serta gula dikurangkan. Sapa nak try resepi aku dipersilakan ya. Kek ni lembut dan gebu-gebas.


Nampak dak kegebuan dia?

Kek Mentega Oren

250g mentega (dibiarkan pada suhu bilik 1 jam supaya lembut)
180g gula pasir halus
270g tepung gandum
2 cmt baking powder
4 biji telur besar
parutan kulit 1 biji oren
5 cmb perahan jus oren
1 cmb ovalette (pilihan)
4 cmb susu segar (pilihan)

Cara membuatnya
1. Ayak tepung gandum dan baking powder. Kalau rajin boleh ayak 2-3 kali.
2. Parut kulit limau. Parut elok-elok jangan ambik sekali yang spongy tu. Pahit.


3. Perah jus oren dan Tapis. 5 cmb tu tak sampai sebiji pun. Lebih tu aku telan la. Haha


4. Pukul gula dan mentega sampai kembang. Gula hancur sepenuhnya dan warna adunan krim. Gula pasir halus ni sekilo mahai sekupang daripada gula pasir biasa. Atau kalau hampa kaya boleh guna gula kastor.




5. Masukkan ovalette. Masukkan sebiji telur. Pukul adunan dengan kelajuan tinggi sebab nak kembangkan telur dan nak sebatikan ovalette yang pekat tu dengan adunan. Tambah telur satu persatu diselang seli dengan pukulan sampai kembang. Lepas semua telur dah dimasukkan pukul lagi 3-4 minit dengan kelajuan tinggi.
6. Masukkan tepung 3 kali, diselangselikan dengan jus oren dan susu. Boleh guna senduk untuk gaul atau macam aku guna mixer tapi kelajuan paling rendah.
7. Masukkan adunan dalam inner pot Noxxa. Hentak 1-2 kali. Steam dalam Noxxa 27 minit, lepas habis tempoh nya biarkan dalam periuk tu selama 5 minit. Guna lidi untuk tengok sama ada kek dah cukup masak.
8. Keluarkan inner pot, rehatkan dalam 10 minit. Keluarkan kek dan sejukkan.




0 comments: