Gold Silver Resources

Gold Silver Resources
Beli emas dan perak dengan harga borong

Thursday, March 29, 2012

Resepi: Peria Goreng Rangup


Benda alah ni selalunya ada kat kedai mamak. Tapi sebab aku bukanlah pengunjung tetap kedai mamak, jadi tak pernahlah aku merasa di kedai. Namun demikian, tetaplah tergedik-gedik jugak nak buat sebab la ni kena pantang sotong goreng tepung. Kegatalan menyerang! Jadi, la ni gantilah sotong dengan peria. Lagipun peria ni lebih murah dan tak meletup-letup semasa digoreng. Ok la tu, kecantikan kulit tetap terpelihara ketika menggoreng. Rasa pun sedap, rangup-rangup pahit. Macam kerepek pisang terlebih garing yang aku suka hehehhehe

Bahan-bahan:
Peria (boleh guna peria biasa atau peria katak) - dibasuh sebelum potong nipis-nipis melayang
Tepung - aku guna tepung goreng yang biasa diguna untuk cucoq pisang, tepung ni campuran tepung beras, tepung jagung dan baking powder.
serbuk kunyit
Serbuk jintan
Serbuk ketumbar
Serbuk cili/tandoori
Garam
sedikit air

*serbuk-serbuk ni letak la dalam satu camca teh, agak-agak bagi ada rasa. Tepung tu bagi menyalut tepung, kerangupan tepung dicampur dengan kegaringan peria yang nipis tu. Perghhh!!!

Caranya:
1. Gaul semua bahan kering. Gaulkan peria dengan campuran tepung.
2. Tuangkan air sikit-sikit sambil menggaul supaya tepung tu menyaluti kepingan peria tu.
3. Perap sat. Lepas tu goreng sampai garing dengan minyak banyak. Depa kata goreng terendam.

Ni tepung tak berapa banyak ni.


aku guna tepung ni, tepung cap tangan. sekampit RM1ni tepung banyak, rangup. piawww punya!

0 comments: