Free Delivery on all Books at the Book Depository

Thursday, September 04, 2008

Iftaar di SUMSA

SUMSA ni singkatan Strathclyde University Muslim Students Association. Tapi kalau sebut Sumsa ni sinonim ngan masjid universiti la. Selain Central Mosque, tahun ni ada pilihan lain untuk yang rajin ke masjid (malas masak) untuk berbuka puasa. Boleh berbuka di Sumsa. Tahun lepas takde sesi iftaar, katanya sebab dana tak cukup.

Hari ni aku pilih untuk berbuka di Sumsa. Hari pertama di Central Mosque, hari kedua di Armadale. Aku sebenarnya tak senang berbuka di Central Mosque. Hidangannya memang la sedap. Nasi briyani dia memang dah masyhur. Tapi kalau ke sana, terasa macam warga kelas kedua pulak. Dia hantar hidangan ke sebelah lelaki dulu. Yang kami ni dok menunggu la, lapar sama je, tempoh puasa pun sama je. Tak tau ler kalau ada kriteria lain pulak, ke puasa pompuan ni kurang mencabar atau kurang pahala ke. Daripada aku dok merungut dalam hati kepada mereka yang berjasa menyediakan hidangan iftaar tu, mudharat la pulak efek posa aku nanti. Kalau kat Sumsa, memang sebelum masuk waktu dah diedarkan hidangan tu. Jadi takla menunggu lama. Posa-posa ni takleh banyak komplen, kena banyak sabar kan, jadi pilihla tempat yang kurang mudharat kepada posa aku hehehhe.

Kebetulan hari ni ada perjumpaan New To Islam. Kalau tak ada grup ni, rasanya aku buka posa sorang-sorang la jawabnya. Sembang-sembang ngan salah sorang penggerak dia, perjumpaan memang selalu dibuat kat Sumsa, tapi untuk bulan puasa tahun lepas terpaksa pindah tempat ke masjid West End. Sebabnya, nak menyenangkan ahli-ahli yang baru mengenali puasa ni, tak payah la nak kena bawak makanan untuk iftaar pulak. Aku sorang je budak Strathclyde, dia ingat aku headsister dan hari-hari berbuka kat situ hehehehe. Pasalnya aku masuk je terus basuh besen plastik la, senduk la..ye la nak isi makanan nanti kan. Macam dah biasa je. Memang biasa pun..tahun 2006 dulu boleh kata hari-hari aku berbuka di Sumsa kecuali wiken kat Central Mosque, sebab wiken takdak iftaar kat Sumsa hehhe

Sempat jugak la berkenalan dengan beberapa orang. Tapi yang aku ingat nama Fatima, Gemma, Rona dan Vanessa. Fatima tu husband dia profesor kat UIA, banyak jugak la dok tanya kat aku pasai Malaysia. Dia suka la duk Malaysia, cantik la, itu ini, tapi yang paling bess katanya makanan la. Oh, dan dia sangat suka 'nasi lamak with dried fish and special sauce'. Dah sampai ke Langkawi, tapi ada pengalaman ngeri sebab dalam perjalanan ke sana dengan ketapi beg nya ilang diambil orang. Hilang semua dokumen, kiranya selain daripada peristiwa tu, Langkawi memang bess! Yang lain tak sempat nak sembang sangat, tapi Vanessa ni bawak anak dia. Biasala budak-budak omputeh sini mana biasa sangat makan nasi briyani. Anak dia cakap takleh makan nasi, rasa nak muntah. Hehehe ye la kecik-kecik ni nak muntah bagai, dah besar nanti tu ler take away yang melambak-lambak sampai ke Tesco, Asda dan Sainsbury's semua tu.

Lepas berkemas-kemas, aku terus je balik. Yang lain tunggu terawih la kot. Awal-awal ni aku tak terawih kat masjid lagi. Isyak pun dah lewat. Dah hujung-hujung nanti boleh la kot, bila isyak dalam kul 9 gitu, jadi tak la lewat sangat balik nanti.

Oh, dan untuk yang berdekatan sini dan berkesempatan, wiken nanti ada kuliah hadith 40 kat Masjid al-Furqan, Carrington St. kat West End sana. Masjid ni dekat dengan Great Western Road, belakang sikit daripada Shell Woodlands tu. Sabtu & Ahad, 2-4 petang. Kuliah ni pun dulu dibuat kat Sumsa, tak pasti pulak bila dah pindah tempat ni. Masjid ni kira masjid kariah aku ler..masjid ni ler yang aku patut pi tahun lepas untuk terawih dan buka posa..tapi masa tu aku baru pindah, tak tau sangat kawasan ni. Masa jenjalan tu, nampak ada masjid lain yang lagi dekat. Aku pun pi la sana. Last-last kena marah ngan member pakistan sebab aku pi masjid qadiani-ahmadiyyah...sesat barat gitu hehehhehe....

4 comments:

khairyn said...

bila dah balik umah macam malas je nak naik bas pi uni. Maybe next time la aku join kau buka kat sumsa. La ni ada semangat nak masak kakakaka

leyha said...

DrFatema itu landlady rumah baru daku :) Macam pernah kudengar cerita2 tu semua..Haha

Mimiamilia said...

masjid al furqan tu ada iftar tak?kalau ada leh gi situ lak

akuatik said...

khairyn,
aku pengunjung tetap sumsa..sila la join the club hehhehe

leyha,
aha..hebat kan dia...property di sana sini..dr ke dia..daku tak tau pun huhuhu

mimi,
ada iftaar rasanya sebab ada nampak gulungan plastik seprah tu..tapi kuliah tu abih awal ler..430 dah abih