Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, March 21, 2008

Di mana kan kucari ganti

Mary tanya lagi sama ada dah jumpa ke tak orang untuk ganti tempat aku. Adeh! Payah sungguh la makcik ni. Mana nak cari pekerja yang rajin dan dedikasi cam aku ni. Species hidupan terancam.

Bukan tak mau tolong carikan pengganti. Tapi si Mary ni cerewetnya ya ampun. Aku pun sejak kerja dua kali dia buat inspection, dua-dua kali tu jugak aku fail. Tapi boleh la dipertimbangkan sebab masa tu aku tengah buat kerja 2-3 orang. Nak minta kerja pun cerewet jugak. Orang lain cuma minta nama, alamat dan nombor telefon referee, dia minta surat siap dengan letterhead. Ingat senang ka orang Malaysia nak dapat dua surat sokongan dengan letterhead tu. Tambah-tambah kalau yang datang menemani pasangan tu. Mana mau cari surat sokongan rasmi tu. Lainla kalau dia terima surat sokongan yang ada kepala surat daripada alif, mim, nun, wau - sarkis hehhehe.

Kata si Canny sebelum dia masuk kerja, ada kawan dia yang pernah kerja di Dental Hospital jugak. Tapi tak lama, budak tu lari sebab tak tahan dengan beban kerja. Kawan dia memang dah bagitau awal-awal kerja di situ memang banyak sangat. Oh, patutla dia kagum sungguh bila tau aku dah setahun lebih kerja di situ.

Aku pun bercerita kat Canny. Memang la, kerja tu memang teruk sikit. Kalau kerja biasa satu hari 3 jam, dimulai dengan kutip sampah, lepas tu hoover, sapu, bersihkan abuk, mop dan cuci tandas. Kalau kena cuci makmal lagi la, kena scrap buang wax yang derang guna kat meja, lantai pun ada. Kalau klinik pulak lagi leceh sebab pesakit datang hari-hari. Cuci tandas pulak kena buat semua sampai ke tingkap, soap dispenser, towel dispenser dan paip pun kena bersihkan habuk. Dah tu nak kena bersihkan bilik kerusi meja pun kena jaga. Buffing pulak kena buat selang sehari; Isnin, Rabu dan Jumaat.

Yang teruknya kalau kena ganti orang lain yang cuti ataupun bila staf tak cukup, kerja jadi berganda, masa tetap 3 jam. Mau tak pengsan aku. Kalau kena buat tingkat 8 dan 9, sakit kaki aku bila kena sapu tangga, dah la setiap tingkat ada dua tangga, jalan kutip sampah pun kena pantas sebab banyak pulak bilik nak kena masuk. Lagi kena mop lantai sepanjang-panjang koridor dengan tangga. Jadi, secara keseluruhannya kerja di situ memang lah siksa. Staf lain dah tentulah tak tau masalah unit domestik yang sentiasa kekurangan staf, jadi expectation derang macam kita ni kerja dengan jumlah staf yang mencukupi. Kalau tak puas hati memang kena komen la. Sebab tu tak ramai yang tahan. Kebanyakannya datang dan pergi silih berganti. Budak-budak tempatan mana tahan kerja teruk. Budak-budak sini pun ala-ala budak tempatan di Malaysia la. Apa kelas mau kerja teruk, kita kan ada hak istimewa. Bezanya sini takdak hak istimewa tapi dapat benefit kalau tak bekerja atau ada anak. Kebanyakan yang jadi staf tetap pun dah veteran belaka. Yang semuanya dah malas nak cari kerja tempat lain.

Masa mula-mula kerja dulu rasa nak berenti pun ada. Tak tahan dok scrap meja dan lantai, nak kena sapu dan mop lagi. 5 makmal pulak tu. Seminggu dua tu badan memang sakit-sakit, tangan dah kematu. Kalau tidur tu tangan takleh nak gerak-gerak dah. Ada jugak aku mengadu pada Kakji, Tetah dan Kak Fah. Hahahahah biasa la kan dah ngadu mesti la depa suruh berenti saja. Ikut hati memang nak berenti, tapi mengenangkan aku kerja di situ pun dengan recommendation Baha, tak sampai hati nak memburukkan nama Baha secara khususnya, dan Malaysia secara amnya, ahaks. Aku siap kirim losyen susu kambing kat Kak Fah, buat pemanas urat dan otot tegang. La ni 3 botol losyen pun dah nak habis, minyak kapak botol besar pun dah habis separuh, krim otot yang aku beli kat sini pun dah habis. Tak sangka pulak aku boleh bertahan sampai la, Baha sendiri pun kagum sebab dia pun keja tak lama di situ. Bila nak berenti rasa berat pulak, sayang duit gaji tu la yang utamanya, bukan senang nak dapat sebanyak tu seminggu. Lagipun yang aku suka keja di situ adalah suasana keja. Manager dan penyelia yang memahami. Kawan-kawan pun takdak masalah.

La ni satu masalah aku yang sepatutnya bukan masalah aku adalah nak cari pengganti. Kata Mary orang Malaysia yang penah keja yang dia setakat ni semuanya rajin-rajin dan dedikasi. Jadi dia berharap sangat aku dapat cari pengganti orang Malaysia jugak. Adoi la......

2 comments:

khairyn said...

alaaa siannya kawan aku.

aku ada minyak urat kat rumah. Nak ke? memandangkan aku memang species x boleh diurut, apa kata kau ambik jer la botol minyak urat ni ye. hahaha

akuatik said...

hahahahaha nanti kalau habis stok dirumah aku amik stok kat rumah di sana, minggu depan-depan kena kerja lebih ada infection control inspection level 8&9, sakit pinggang aku setelkan keja