Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, June 19, 2009

Pasembor

Cerita makan lagi ni. Kali ni pasembor pulak, atau bahasa orang kampung aku pasembot. Bukan pasemboq walaupun selalunya perkataan yang diakhiri dengan abjad 'r' akan menghasilkan bunyi lebih kurang bunyi 'q'. Tapi perkataan sembur, menyembur, subur memang dibunyi dengan akhiran 'q'. Teringat dulu masa study ada member nama Amir, bila member lain sembang ngan aku, depa sebut nama dia 'Ameq' gitu. Bila aku tanya pasai pa bunyi gitu, depa kata sebab aku orang utara mesti sebut macam tu. Aku pun bagitau kalau nama Amir kat kampung aku dipanggil Ame (silent 'r') ataupun Amet. Ni dah melalut cerita loghat pulak huhuhuhuhu..

Aku pun tak tau apesal sejak datang sini aku teringin nak makan pasembor ni. Sebabnya masa kat mesia aku jarang makan sangat pun. Masa kat Perlis pernah beli sekali saja, tu pun masa bulan puasa. Pasembor Kodiang tapi jual kat pasar malam Arau la. Rasanya tak mencapai seperti yang aku harapkan. Lepas tu ada la sekali dua masa bulan puasa abang aku beli kalau balik kampung. Buat sendiri memang tak pernah la. Even rojak mamak yang disebut-sebut tu pun seingat aku la, penah makan 2-3 kali ja. Yang paling aku ingat masa balik cuti la, 'mengepow' si Ha makan rojak kat Padang Kota. Mula-mula makan sotong kangkung, pastu kerang bakar. Pastu aku mintak kat Ha nak beli rojak mamak buat bekal dinner hehehehe. Pilih-pilih punya pilih, pastu si Ha bayar. Terkejut dia pasal reganya RM18 hahahahaha...Jangan marah Ha! Sikit je, tapi aku amik cucur udang ngan ketam hehehehehe.... Sejak datang sini dekat 3 tahun rasanya dah 4-5 kali makan pasembor. Kira lagi hebat la daripada masa kat kampung. Belum kira yang buat dua kali tu. Kak aku pun kagum sebab selama ni tak pernah buat pun kat rumah. Ye la dah ada orang jual kan, kalau kita tak beli macam mana bisnes depa nak maju, kan kan kan .....

Okeh, resepi pasembor ni adalah hasil rujukan silang internet dan biras kakak aku (untuk cucur keras). Ni resepi yang dibuat minggu lepas, seperti dalam gambar.



Bahan untuk kuah
450g keledek - direbus dan lenyek
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
10 tangkai cili kering
sedikit belacan
1 liter air
air asam jawa
1-2 cmb minyak untuk menumis
2 cmb gula perang
garam
sedikit kicap pekat manis
1/2 cawan kacang tanah - dipanggang dan kisar/tumbuk kasar
2 keping biskut digestive (boleh guna rich tea/biskut marie) - dihancurkan

Nota: Biskut ni untuk memekatkan, kalau masuk lebih dalam 5-6 keping tak yah masuk keledek dah, tapi tambahkan kacang tanah. Aku masukkan jugak biskut ni sebab memang ada kat rumah. Teknik memasak begini dinamakan 'masakan ala menghabiskan stok'.


Cara:
1. Kisar cili, bawang besar, bawang putih dan belacan.
2. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar dan masak sampai naik bau.
3. Masukkan air asam jawa. Masak lebih kurang 5 minit.
4. Keledek boleh dikisar dengan air kalau malas nak melenyek. Masukkan keledek dan air. Masak api sederhana. kalau mendidih tu perlahankan kasi merenih je.
5. Masukkan kacang tanah dan biskut yang dihancurkan. Masak lagi.
6. Masukkan gula, garam dan kicap.
7. Renihkan sampai kuah pekat.


Bahan-bahan lain:
Nota: Kuantiti bahan-bahan ni letak ikut selera memasing je.
3 biji kentang - dipotong besar dan direbus
50p taugeh - dicelur (hehehehe aku pun tak ingat berapa berat taugeh ni, tapi sebungkus tu 50p :))
sebatang timun
5 biji telur direbus
3 keping tauhu

Bahan untuk cucur keras
Cucur keras siap digoreng
1 cwn tepung beras
1/2 cwn tepung gandum
3/4 cmt garam
1 cmt yis
1/2 cmt gula
160-170 ml air suam
1 labu bawang besar dihiris nipis dan kecik atau cincang halus (opsyen)
1/2 cawam kelapa parut kering (opsyen)

Cara:
1. Larutkan gula dalam air suam. Masukkan yis dan kacau sampai yis larut.
2. Campurkan tepung beras, tepung gandum dan garam.
3. Tuangkan cecair ke dalam campuran tepung. Kacau sebati. Adunan dia pekat tak cair macam cucur biasa.
4. Tutupkan adunan dan biarkan selama lebih kurang sejam.
5. Lepas sejam adunan macam naik. Gaul balik. Masukkan kelapa parut dan bawang. Gaulkan sampai sebati. Bentukkan panjang-panjang. Tarik-tarik adunan untuk bentuk panjang dan terus goreng dalam minyak panas. Bentukkan nipis kalau nak cucur keras dan rangup. Kalau nak yang rangup-rangup gebu bagi la panjang membulat.
6. Cucur yang siap digoreng keras dan rangup macam keropok. Kalau tak nak keras-keras boleh buat semuanya dengan tepung gandum. Lebih senang masa menarik adunan untuk menggoreng sebab tepung gandum liat tak putus-putus macam tepung beras.

Bahan untuk cucur lembut
2 1/2 cwn tepung gandum
1 cmt baking powder
2 cmt gula
250 ml air
1 cmt serbuk kunyit
1 biji telur
1 labu bawang besar dicincang
6 ekor udang

Cara:
1. Bancuh semua bahan kecuali telur, bawang dan udang. Biarkan lebih kurang sejam.
2. Masukkan telur dalam adunan. Kacau sebati.
3. Cucur ni digoreng lepas cucur keras. Celupkan kentang dan tauhu dalam adunan tepung dan goreng. Aku tak goreng pun telur rebus. Kalau nak goreng pun boleh.
4. Masukkan udang dan bawang besar. Goreng macam cucur-cucur yang lain jugak.
5. Potong semua bahan cucur, timun dan telur.
6. Masukkan dalam mangkuk dan siramkan kuah ke atasnya ikut citarasa memasing sama ada nak banjir (gambar yang awal tu) atau gerimis je. Kalau suka boleh letakkan sikit bijan panggang sebelum tuang kuah tu. Aku terlupa nak letak. Esoknya baru perasan bekas bijan kat atas mikrowave. Tapi kira ok la sebab kata Mama Tasa dia tak suka bijan.

Le cucur


Siraman kuah pasembor teknik gerimis

3 comments:

iina said...

weii semenjak 2 nie sakan ekk ko memasak.. hehehehe... wah..

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Menurut pakar psikologi,apabila terdapat simptom-simptom mengidam makanan yang hanya terdapat di negara sendiri,maka orang itu sebenarnya HOMESICK!Hehehe...ada betui ka maam?

akuatik said...

iina,
masalahnya teringin nak makan tapi takde kedai yang jual. tapi minggu ni dah start la sesi makan roti :)

is,
huhuhuhuhu...tempat jatuh lagikan dikenang..ni kan pulak tempat breakfast, lunch dan dinner yang sedap...order saja..tak payah susah-susah MYO