Free Delivery on all Books at the Book Depository

Thursday, June 11, 2009

Bocor

Awal pagi tadi air menitik-nitik daripada siling bilik aku. Ah, sudah! Aku dengar bunyi bising orang atas pi mai pi mai. Orang atas ni memang aktif pagi-pagi, betul-betul atas bilik aku ni dapur campur sekerat ruang tamu. Kalau kul 5 pagi dah dengar dia buat keje dapur tu. Tapi pagi tadi dalam kul 1 lebih, takkan awal sangat kot. Aku mula la pikir bukan-bukan. Mula la dok fikir sebelum ni ada ke takde air menitik tu. Memang tak perasan pun. Pastu bau something macam sulfur, bau macam masa pemanas air aku rosak dulu. Paip bocor ke, takkan dia pasang paip merentasi lantai kot. Jangan runtuh sudahla huhuhuhuhu

Air tu menitik dalam setengah jam lebih ja. Tapi takleh tido aku dibuatnya. Aku pi check satu rumah, pemanas air, bilik stor tempat semua main switch ok. Pastu mula la dok karang text nak hantar kat tuan umah pagi ni bagitau pasal bocor tu, maklumla tuan umah bukannya paham kalau tulis melayu. Siap amik gambar air tu menitik dan tempat kena tu. Ada dua tempat. Pastu dok fikir camna kalau siling aku a.k.a lantai umah atas kena repair. Alamatnya takde bilik la aku kan. Pastu, takkan nak tido kat ruang tamu. Sejuk tu. Abih tu kata la amik masa nak repair, takkan aku nak kena kuar umah kan. Kena cari umah lain la pulak.

Aku fikir jugak dalam borang assessment masa nak mintak rumah majlis dulu ada dia letak mata kalau rumah sekarang ni bocor ke sistem pemanasan rosak ke apa. Jadi mungkin aku boleh isi semula borang tu, dapat la mata lebih. Peluang nak dapat umah majlis yang murah tu pun lebih tinggi la. Dalam dok fikir tu, lama jugak la baru dapat tido kul 3 lebih.

Bangun pagi aku dah mula nak mengemas bilik, ye la nak suh tuan umah mai kan. Semalam dah siap pindahkan separuh buku-buku aku ke rak buku bawah. Risau gak kot banyak lagi yang bocor. Rak bawah dah penuh kena buat double parking. Entah berapa kotak la nak kena siapkan masa nak pindah nanti. Dengan kertas research bersepah-sepah, yang mana dah buat summary yang mana belum pun tak perasan dah. Tak paham satu baca yang lain pulak. Melompat-lompat baca sana-sini.

930 pagi.
Belum hantar text lagi kat tuan umah. Petang nanti la ingat nak hantar. Dok fikir gak mungkin ke nak kena tunggu malam ni tengok macam mana. Dalam dok fikir tu (tiba-tiba aku jadi ahli fikir yang sangat progresif, aktif, intensif dan pro-aktif pagi ni), ada orang mai. Ingatkan courier service sebab aku beli barang amazon, rupanya orang majlis. Dia mai nak check ada apa-apa kerosakan kat umah , sebab rumah atas banjir semalam, karpet semua basah. Depa dah buat laporan, jadi kena check la rumah bawah mana tau ada apa-apa yang rosak disebabkan air dari umah atas. Takdak apa-apa la, cuma 2 tempat ja air menitik. Sembang punya sembang dia kata tak payah risau apa-apa. Banjir kat atas pun dah kering. Alhamdulillah semuanya selamat. Cumanya otak aku letih la sangat. Letih jadi ahli fikir huhuhuhuh

Kesimpulannya, aku akan terus duk umah ni sampai abih kontrak bulan 9 ni. Tiada sebarang perubahan berlaku dan tiada kecemasan apa-apa. Cuma pengajarannya, bilik air kat sini bukannya macam kat mesia boleh berbasah-basah kat lantai. Bilik air sini kering. Kalau dibuat mandi macam kat mesia harusler banjir dan menitik-nitik kena orang bawah. Ni cuma salah satu punca bocor ni ja, tiada kaitan dengan kejadian banjir orang atas awal pagi tadi. Penat ai tau!

4 comments:

Mimiamilia said...

kueng kueng..penat jer ko berpikir..separuh entri aku baca tadi dah aku pon mula berpikir nak suruh ko tido kat umah kitorang jer kalau syiling kena baik..

penat aku berpikir tau..huhuhu

khairyn said...

Unlike osmet ku yang juga tengah aktif berfikir, aku tak risau pun sebab kau ada kunci rumah. Datang anytime je hahaha

Kau agak jiran atas ko tu orang Malaysia ke? Mandi ala-ala guna gayung hehehe

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Masa mula-mula sampai UK, ini kes student undergrad melayu tak pandai guna toilet kering sebab tak diberi taklimat.Mula-mula sampai sebelum cari rumah sendiri kenalah tumpang rumah postgraduate.Bila time breakfast pagi esoknya, bro postgraduate dah terkocoh-kocoh naik ke atas sambil mengeluh,

" Habis..habislah dapur aku"

Kami tengok ..Ya Allah, dari siling dapur menitik air macam air hujan..hehe..

Rupa-rupanya ada makhluk tengah mandi di toilet atas dengan tadah air dalam bathtub and pakai gayung mandi atas lantai kayu bilik air.Dia pun tak tahu yang di UK tu lantai kayu dan jenis kering.

Sampai dah habis grad pun mamat tu kena kutuk dek insiden tu.

akuatik said...

mimi,
best tak jadi ahli fikir? aku sampai migrain sebab terlebih intense fikir sampai tak cukup tido

khairyn,
ahahaha bargayung-gayung mandi kat living room dia gamaknya...takpun kat dapur..tu yang awal-awal lagi dah bangun tu

is,
dulu-dulu kat malaysia tak expose sangat dengan tandas kering dan mandi dalam bath tub ni kan...tu yang main harung je mandi bergayung kot..kat rumah kawan saya pulak siap ada notis dalam toilet siap dengan mop hehehe