Free Delivery on all Books at the Book Depository

Monday, June 15, 2009

(Masak + Makan)*2

Hari ni aku terbongkang kepenatan lepas bermaraton masak dan makan sempena hujung minggu. Hari Sabtu ajak member yang mai jalan-jalan dari Newscastle mai makan kat rumah. Asalnya nak ajak hari Ahad tapi sebab Sabtu dia dah balik, tukar ke pagi Sabtu. Aku memang tak penah ajak orang mai makan pagi ni, jadi kelam risau gak la satgi orang dah sampai umah aku dok terbongkang lagi hehehehehe

Makanya, petang lepas jumpa bos terus la buat lawatan ke Aldi, Farmfoods, Baraka dan kedai kat bawah umah aku ni. Peti ais memang kosong, tu yang kena pi banyak tempat. Berkilo-kilo jugak muatan, dah la jalan kaki ja. Masa ni la mula berangan ada kereta, takla sakit kaki berjalan dari East End ke West End. Menu yang dirancang tu nasi lemak, dalca sayur ngan karipap. Roti prata aku dah ada, tu yang buat dalca tu. Saja la buat variasi. Masa dok menggelek tepung karipap pun berangan jugak nak beli mesin gelek tu, ala berangan tak kena bayar kan heheheh Pi mai pi mai, kul 3 pagi jugak baru siap berkemas. Pagi tu kul 6 dah bangun mengemas-ngemas, masak nasi dan siapkan sambal. Aku jemput depa mai kul 9, nasib baik la dan siap semuanya. Saja aku ajak awai, lepas makan boleh la depa pi jalan-jalan tempat lain sebelum terus balik ke Newcastle.

Sabtu malam start projek lain pulak. Kek coklat pisang hehehehe. Aku teringin nak makan kek coklat pisang dan pasembor.


Stroberi dicilok daripada agar-agar stroberi hehehe

Kek ni aku penah makan kat Secret Recipe, sedap. Kat sini tak jumpa lagi depa jual kat kedai kek. Jadinya, aku ajakla 2-3 orang buat sesi 'periuk bertuah' hehehehe. Ye la, kek tu kalau nak makan sorang dah sah-sah makan minggu jugak kan, sama la ngan pasembor pun. Jadi, eloklah kita makan berjemaah kan. Ahli periuk bertuah lain pun dijemput secara berantai. Sembang-sembang ja, pastu terus set masa semua. Biasa la kat sini kalau pasal projek makan daripada cakap-cakap kosong terus menjadi. Kalau projek belajar tu lambat la hehehehehe. Nasib baik sesi ni petang, tu pun kelam kabut jugak. Banyak pulak keja nak buat pasembor ni, nasib baik menjadi resepi 'rujukan silang' pasembor aku tu. Ada laksa, agar-agar stroberi, tengkorak goreng, kentang goreng dan karipap. Tengok menu macam banyak gila. Penuh meja. Aku risau tak abih ja, tapi macam biasa la. Nama pun maraton, slow and steady hahahahaha Boleh la bertahan kempunan pasembor dan kek coklat untuk beberapa bulan kot.

Amik ko! Penuh meja, abih kuar semua set pinggan mangkuk. Bekas kentang goreng tu set baru, tak penah kuar lagi dalam mana-mana parti tupperware hahaha


Cucur-cucur pasembor

Pasembor (Pinjam gambar Mimi)

Kek dah separuh jalan

Yeay! Potongan terakhir


Dah mengemas dapur baru teringat baju ngan tudung belum gosok lagi, dengan bilik yang bersepah (hari tu kemas tak abih sebab masalah bocor tu dah selesai hehehehe). Mau tak terbongkang pagi ni, jadinya petang la aku pi universiti. Nak berehat lebih-lebih pun bos dah tanya chapter huhuhuhuhu...

0 comments: