Free Delivery on all Books at the Book Depository

Sunday, August 31, 2008

Sambut bersambut

Untuk yang berada di Malaysia, selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan Tanah Melayu. Rutin tiap-tiap tahun, mesti akan ditunjukkan dengan bangga betapa orang terdahulu telah berjuang mempertahankan negara daripada penjajah. Tapi yang selalu kita lupa, kalau takdak penjajah pun belum tentu kita aman. Sesama sendiri pun pun boleh gaduh, gila kuasa semuanya. Psiko semuanya.

Sekarang ni pun, ada ke mana-mana negara paksa kita ikut dan patuh pada budaya dia, tapi kita cedok jugak dengan sukarela dan senang hatinya budaya orang lain. Yang heran tu, yang baik-baik tak mau dicedok, yang tak elok jugak nak diikut. Jadi, adakah kita sebenarnya dah merdeka? Sendiri mau ingat la..

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Sampai ketika aku menaip ni, belum dapat berita tarikh nak mula puasa di Glasgow. Walaupun katanya Masjid di London dah isytihar puasa bermula Isnin, kami di wilayah autonomi Glasgow akan tetap mengikut keputusan masjid setempat walaupun ada kebarangkalian kami akan berpuasa lewat sehari macam tahun-tahun lepas.

Tahun ni insyaallah dapat buka puasa dengan lebih proper. Tak macam tahun lepas, buka dengan melanggah segelas air kosong sambil pegang buffer. Lepas tu, baham Snickers tak ingat punya. Tapi masih tak pasti dapat join tarawih berjemaah ke tak, isyak lewat jugak ni. Risau jugak aku nak balik lewat-lewat malam ni.

Semoga kita sama-sama mengambil kesempatan menambahkan apa-apa yang masih tercicir dalam kehidupan pada Ramadhan kali ini, gunakan hari-hari yang ada sebaik mungkin. Kerana belum pasti kita akan bayar fitrah pada tahun ni, dan kalau berkesempatan membayar fitrah tahun ni, belum tentu lagi kita akan bertemu Ramadhan selepasnya.

Ramadhan Mubarak!

2 comments:

khairyn said...

Ramadhan mubarak

kira this weekend kau masak untuk berbuka la ek ek ek? hihihi

akuatik said...

Sabtu aku ada janji..ahad tengok la camna hehehhe