Free Delivery on all Books at the Book Depository

Thursday, August 14, 2008

Wake up call

Hari ni seharian menguruskan pendaftaran ke GP(General Practioner a.k.a. dokter) yang dekat ngan umah. Dah dekat setahun duk sini baru teringat nak daftar. Dengan GP lama pun daftar ja tapi takde apa-apa susulan melainkan dia hantar pamplet untuk buat pap smear test huhuhu.

Tadi masa ambil borang, misi tu cakap masa hantar borang nanti boleh buat appoinment untuk check-up. OK, yang ni GP dulu tak buat pun. Dapat appointment petang tadi jugak, tapi berulang la 3 kali pi GP. Ambil borang, hantar borang dan check-up sekali. Semua elok-elok saja, tekanan darah takde masalah, yang lain-lain pun ok.

Tak cerewet sangat la sebab non-smoker, teetotal lagik. Sekali urine test tak lepas...glukos tinggi huhuhuhu...misi cakap nanti dia tanya dokter nak bagi aku balik ke tak. Sebabnya memang ada family history untuk diabetes. Arghhh sudah! Kena tunggu dokter la pulak sebab dia tengah ada orang. Tunggu punya tunggu misi cakap dokter nak jumpa, sebabnya glukos tinggi dan aku ada ahli keluarga yang terlibat.

Jumpa dokter, biasa ler dokter sini manis je muka. Sembang-sembang...dia cakap nak kena buat blood test pulak. Adeh! Blood test pun tak lepas. Bacaan 13.xx, aku tak ingat dah, nampak 13 ja huhuhuhu..dokter pun dah mula ler bertanya soklan-soklan lebih serius..maklumler dua-dua screening tak lepas. Pastu dia cakap nak amik sample darah lagik, hantar untuk ujian makmal pulak untuk pengesahan walaupun result yang dah ada tu tinggi gak kadar ketepatan nya. Besar kemungkinan ler keputusannya nanti sama jugak.

Adeh! Kena pi lagi Isnin nanti untuk menyembang, bergantung pada keputusannya nanti. Langkah pertama dia cakap kena buat meal plan, aiyakkk! Dia cakap takla sampai kena injek lagi. Pastu dia tanya famili aku ada yang injek insulin, aku cakap ada - makcik aku. Walaupun dalam rekod yang ada diabetes tu abang, pak sedara dan mak sedara, aku cakap mak cik ja la...sebab yang dua lagi yang dimaksudkan dah meninggal. Tapi sebelum meninggal tu memang depa injek la. Tu pun aku terlupa pak ngah aku pun injek jugak, kalau bagitau yang tu, sampai 4 orang harusler aku berada pada tahap sangat kritikal huhuhuhuhuh


Balik ja, aku pun apa lagi..terus la muhasabah (ingat depa ja tau guna muzakarah, muqabalah, mukhaffafah, mughallazah... aku pun reti gak).

Pagi-pagi: crunchy nuts ngan susu - kene benti sat..amik oat balik
Minum pagi: kopi - tukar teh herba je
Tengah hari :nasi secawan - nasi ni kena kurangkan
Petang: kopi - tukar teh herba je
Malam: La ni aku selalu makan nasi, lepas ni kena makan capati pulak
Rengan-rengan: Biskut, kek, coklat, aiskrim - kena benti sat...waaa baru jek semalam beli aiskrim..stok coklat, biskut ngan kek ada lagihuhuhuhu

Baru perasan dah banyak berubah pemakanan aku, dulu-dulu tak makan manis-manis sangat. La ni pantang jumpa. Dulu-dulu ada gak dok buat tortilla, makan capati, roti pita, oat...la ni asik nasi ja. Oh, beras nak kena pakai brown rice ke, beras taj mahal takde kat sini.

Pastu bila cakap ngan hosmet, dia pun mula la komplen, katanya:
1. Dulu aku makan nasi sehari sekali. La ni selalu aku makan nasi lunch ngan dinner. Pastu dia tengok nasi yang aku makan lunch tadi, 2 cawan beras - 3/4 abih huhuhuhuhu.
2. Dulu aku tak makan manis-manis, sekarang ni banyak sangat stok aku.
3. Dulu aku kerja, logik la kalau makan banyak. Dah tak kerja pun makan banyak jugak.
4. Dulu-dulu selalu makan pisang je, jarang beli anggur, stroberi dan buah-buah yang manis. La ni asik nampak anggur je.

Komen JH (si jantung hati):
1. Jaga makan, lepas ni benti dulu makan manis-manis sampai paras gula normal.
2. Kena mula senaman, pi la main badminton tu..ni pasai aku habaq Shima ngan Eda ajak main badminton tapi aku tamau huhuhuh

Komen Khairyn:
1. Result tu mungkin tak berapa tepat sebab darah diambil petang, aku siap lunch sebelum tu. Lega sikit memang pagi tadi makan semangkuk crunchy nuts (cornflakes, madu, gula dan kacang), waffle..tengah hari lak makan nasi (agak banyak), tapi masih la tinggi dan perlu dinormalkan. Sebabnya yang aku tau..selalu nak amik darah kena posa lebih kurang 8 jam ke apa..tadi memang amik on the dot la...


ps: mimi, crunchy nuts aku ada setengah bungkus lagi...nak ke?

6 comments:

khairyn said...

bagi pihak mimi dan sue, dengan ini aku katakan....

silalah hantar stok crunchy nuts, eskrem, kek dan yang sewaktu dengannya ke kampung armadale. Sebab logikla kalau aku makan banyak, aku kan neng pencuci kakakakakaka

Mimiamilia said...

ahahaha
ye ye..sila hantar ke kg armadale

iina said...

kena jaga makan ler tu.. maybe sebab badan tengah nk adjust balik.. dulukan keje kuat makan banyak so benda tu kira cam balance... nie dah tak keje.. maybe ada effect kot

MsCinderella said...

mantan...nak resipi tortilla, aku ada jumpa kat web ni, tp tak brapa nak paham sgt kaedahnya...kot2 hang ada yg lebih mudah lagi...

apa lagi..jom berdiet! kekekeke

akuatik said...

khairyn,
eskem? gi check dulu..kalau clear baru okeh hahahaha..aiseh..semalam lupa nak bawak hawflakes tu...ingat beli nak buat kek masam manis tu

mimi,
items delivered huhuhu

iina,
dah start hari ni, lunch carrot soup ngan wholemeal sub ja..malam kang buat ayam panggang ngan salad..target nak kasi glukos paras normal..pastu baru boleh makan balik yang manis dengan terkawal..ngeri seh!

Cin,
hang nak resepi spanish tortilla ataupun flour tortilla? kalau spanish tortilla tu teloq dadar dia masuk dlm tu kentang ngan sayoq lain. Aku penah makan yg ni, tapi tak penah buat.

Flour tortilla hat orang dok buat wrap tu.kalau hang nak yg tu, nanti aku buat pastu aku tepek gambaq sekali. Tapi dia simple ja, pakai tepung, baking powder,olive oil/shortening, ayaq suam ngan garam. Nak spesel sikit hang campuq la cormeal.

MsCinderella said...

la...ada spanish tortilla ka? aku tau tortilla saja la..

cantik gak kalau hang buat2 dua..ambik gambo dan tempek sini...ngeh ngeh ngeh

kalau yg tortilla biasa tu...pakai tepung apa?gandum?jagung?beras?ubi?miahaha

leh buat sesi bersama Chef Mantan...hehe