Free Delivery on all Books at the Book Depository

Sunday, May 31, 2009

Fermat's Room Vs Angels and Demons


Think inside the box!


Hari ni 'terpaksa' menonton lagi. Dah jadi terpaksa sebab dah buat kad cineworld unlimited. Kalau tak nonton rugi la kan dok bayar bulan-bulan. Filem Fermat's Room ni dari Sepanyol. First time jugak dengar filem walaupun kat Sepanyol sana dah ditayangkan tahun 2007.

Plotnya lebih kurang macam Setan dan Malaikat :), cerita progress dengan penyelesaian satu demi satu enigma. Empat orang ahli matematik telah dijemput oleh Fermat ke satu tempat, lepas tu dikunci dalam satu bilik yang macam kotak dan dikehandaki menjawab enigma dalam masa seminit. Ikut jemputan tu semua orang kena guna pseudonyms, masing-masing kena buat-buat tak kenal. Kalau dalam AAD dia bagi sejam untuk selesaikan dengan menjawab soalan berkaitan sejarah ahli sains yang dihukum bunuh oleh gereja, dalam FR enigmanya adalah persoalan seharian yang berasaskan matematik. Cuma bezanya dalam FR, tekanan lebih sebab kalau jawab salah bukannya orang lain yang kena bunuh, sebaliknya mereka sendiri sebab setiap kali jawapan salah diberi saiz bilik semakin berkurang.

Ceritanya ada twist sikit, yang disangka merancang pembunuhan tu pun sebenarnya tak bersalah, perkara yang berlaku secara kebetulan nampak macam dirancang. Walaupun AAD pun ada sedikit twist, nampak tak suspense. Sebelum menonton AAD, aku tak pernah baca pun bukunya, dan dua-duanya aku tak tau sinopsis. Jadi kiranya dua-dua pun main redah saja. Yang mana aku lagi suka? Tentulah FR, dengan setting yang sangat simple, tak perlu special effect lebih-lebih pun berjaya mencipta suspense. Dan bagi aku, persoalan konflik perhubungannya lebih ekslusif, berbanding FR yang lebih bersifat umum.

Filem ni tak popular sangat kot, dalam panggung tu pun ada 2 saja penonton :)

2 comments:

Baqir Al Munawwar said...

memang best citer ni... tengok sampai 3 kali dalam masa dua hari..

akuatik said...

3 kali tengok fermat's room? hebat! mesti boleh kesan klu dia awal2 lagi kan hehehehe...btw selamat berkunjung ke blog saya