Free Delivery on all Books at the Book Depository

Tuesday, May 05, 2009

Jalan-jalan Easter - Land's End

Lepas sarapan baki nasi goreng, roti naan dan sardin goreng terus bertolak dari Youth Hostel. Baru la nampak pemandangan sekeliling, nasib baik tak lalu jalan masa masuk ke sana. Sempat la tengok dartmoor pony yang ada kat luar hostel, dengan anjing yang mengawal.



Ni la dia kawasan taman negara depa. Takdak la pokok-pokok macam taman negara kat Malaysia

Destinasi pertama adalah Tintagel, nak tengok kastilnya. Aku pun tak ingat sebenarnya kat mana aku penah tengok, tapi tempat ada la kaitan dengan Arthur, Merlin kan kawan-kawannya pahlawan meja bulat tu. Pekan Tintagel kecik saja, rumah-rumah pun kecik, jalan berbukit curam. Nak ke kastil rupanya kena berjalan jauh, rupanya tinggal runtuhan saja. Di sinilah dikatakan tempat lahir King Arthur. Letih jugakla memanjat bukit nak sampai ke atas, tak sempat nak menengok sangat sebab kesuntukan masa. Tapi sempat jugak la merasa cornish pastry yang sangat popular tu, inti cheese n onion la, takkan nak makan yang ada daging pulak. Terasa macam makan karipap yang sangat besar, cumanya pastrinya dibakar bukannya bergoreng macam karipap. ala karipap tu pun bukannya makanan tradisi kita kan, namanya pun curry puff, dah tentula lebih kurang ja kan.








Pernah tengok Doc Martin? Lokasi citer ni kat kawasan Cornwall ni la. Kat Port Isaac. Jadi si Khairyn sangatla teringin nak menengok tempat yang nampaknya sangat cantik dalam drama tu. Malangnya ruang letak kereta sangat terhad, takdak langsung kosong. Maklumla pekan kecik. Jadi sebagai ganti aku cadangkan kat Khairyn suh ke Port Quin saja. Yang penting ada port jugak kat depan tu, kan Khairyn kan....


Lepas tu terus bergerak ke Land's End. Ala..tempat paling hujung kat England, kalau di sebelah utara tempat yang paling hujung adalah John O'Groat. Ni kali kedua aku ke sini, kali pertama aku ke sini dengan arwah Efa dan Hamdani, pasangan suami isteri yang terkorban dalam tsunami Acheh dan Faza. Bayu Atlantik masih macam dulu, cuma dulu masa mai sini hujan jadi ombak dan angin kuat. Kali ni pengunjung lebih ramai, dan jambatan gantung dah ditutup sebab tali jaringnya dah terkoyak. Dan aku terkenangkan Efa, sungguh apa yang terjadi ada hikmahnya. Rupanya hikmah tidak dikurniakan anak kerana ajal kedua-duanya ditakdirkan mati pada usia muda. Dan aku jugak yang terkilan sebab sentiasa bertangguh melawat Efa di Acheh walaupun dah beberapa kali dok jumpa dia di Tanjung.

Land's End dan kenangannya ditinggalkan. Cadangan asalnya nak menyinggah ke Bath. Tapi masa tu dah pukul 5, kalau singgah pun boleh tengok bandarnya saja. Jadi terus balik ke Hull, masa kat tengah jalan tu singgah solat lagi. Lepas solat driver kata nak tidoq sat, aku pun lelap la sekali. Dah tu nak buat pa lagi kan. Kononnya nak bangunla bila kereta mula bergerak, tapi tu la. Kalau dah lelap berat sungguh nak buka mata, sudahnya driver memandu dengan menggunakan auto co-pilotnya iaitu akak garmin sejam lepas tu baru aku terjaga hehehehe...

Pakcik tukang pukul gambar tu agak kecewa sebab kami tak letak nama tempat yang exotic kat signpost ni, kiranya Glasgow tak seexotic muka kami heheheh

Last/First House ni dah ditutup

Land's End dalam bahasa Inggeris dan Cornish, bendera dia pun ada


Atlantik yang membiru

2 comments:

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

salam,

gambar daffodil dalam your FB memang meruntun jiwalah.

trip baru ni ke UK tak sempat nak berjalan riang ria cornflakes.Confined to London and Paris.Sempatlah merayau ke Imperial War Museum (IWM) and di Paris pi tengok Eiffel and Notre Dame.

Punya excited dapat tengok uniform PKM dalam exhibit di IWM and lagi excited dapat tengok first draft poem Wilfred Owen bertulis tangan.

akuatik said...

is, i've never been to paris :(