Free Delivery on all Books at the Book Depository

Thursday, January 29, 2009

Sains dan Islam - The Power of Doubt

Jim Al-Khalili (Wikipedia)

Rasanya ni episod terakhir daripada siri Science and Islam ni. Bidang yang dikupas mendalam adalah astronomi. Lepas tu ada macam rumusan daripada semua episod. Kali ni Jim mencari apa yang menyebabkan saintis muslim sangat bersungguh-sungguh untuk mencari penemuan baru, selain daripada duit la. Ada idea yang diasaskan oleh saintis muslim masa zaman kegemilangan Bani Abbasiyyah di Baghdad tapi akhirnya usaha tu dilengkapkan oleh saintis Eropah masa zaman Rennaissance. Bila dah nak masuk cerita Eropah ni menunjukkan kembara dia pun dah nak habis la kan.

Dalam astronomi, Nicolaus Coppernicus dikatakan sebagai ahli astronomi pertama yang menyangkal teori Greek yang kata bumi sebagai pusat sistem suria. Rupanya Coppernicus dalam buku dia banyak merujuk kepada hasil kerja saintis muslim sebelum tu. Banyak data pemerhatian dan diagram yang dia guna pun bukanlah hasil idea dia sendiri. Maknanya, dia bukanlah orang pertama yang meragui teori astronomi Greek tu. Ibnu Haitham yang mula-mula meragui teori tu, lepas tu kerja-kerja dia disambung oleh al-Tusi, al-Battani, Ibnu Shatir yang buat pemerhatian dan mereka alat-alat seperti sun-dial dan astrolab. Kiranya, saintis muslim jugak yang mempolopori teknik pengumpulan data dan analisis data yang tepat, sebab depa merujuk semua buku astronomi dari semua tamadun, Greek, India, Babylon (yang terjemahan ler) secara kritis dan kreatif. Dah lama rupanya pemikiran kritis dan kreatif ni, tapi kita dok ingat semua teknik ni mai daripada omputeh belaka.

Zaman tu jugak, rupanya dah ada usaha mencetak al-Quran yang pertama di Venice. Macam mana boleh sampai ke Venice, dasat kan depa ni berdagang. Ada la si Jim ni pi jumpa orang yang jumpa teks Quran berusia 500 tahun ni masa tahun 1980-an dulu. Tapi usaha ni terhenti sebab masa peringkat proof reading tu, banyak sangat masalahnya dari segi pembarisan perkataan. Ya la bahasa Arab kan ejaan sama, bunyi lain dah makna lain kan. Jadi masalah la bila orang Venice yang tak reti Arab nak menyalin Quran kan. Ada kemungkinan jugak hasil daripada interaksi orang di Eropah dengan dunia Islam masa yang mendorong gerakan Rennaissance ni, sebab banyak pengaruh lain yang meresap kepada tradisi Venice macam kopi, ada tugu-tugu berupa orang yang berserban yang depa panggil the Moors, ada pengaruh senibina arab jugak kat bangunan-bangunan kat sana.

Pengembangan ilmu dan teknologi daripada dunia Islam disebarkan ke Eropah yang masa tu masih dalam zaman kegelapan disebabkan kekangan daripada gereja masa tu yang tak galakkan idea-idea baru yang bertentangan dengan apa yang ada dalam kitab bible dan pegangan gereja masa tu. Kiranya, tak boleh langsung nak menyangkal apa yang gereja cakap. Gereja pulak dah banyak la berkompromi dengan tradisi Roman dan Greek (pasai tu Krismas 25 Disember tu dikatakan hari kelahiran Nabi Isa, dan depa pi ke gereja hari Ahad), tu yang jadi masalah tu. Sangat bertentangan dengan Islam yang membenarkan perbezaan pendapat, malah banyak ayat pun dok suruh kita berfikir dan jadi orang yang berilmu. Cumanya ada ler batas-batas kalau nak berbeza pun, selagi tak menggugat akidah la. Sebab bila kita tak setuju dengan apa pendapat orang lain, kita mesti ada sebab dan alasan tertentu, tak boleh nak ikut membuta dan menuli. Jadi satu cabaran la kepada kita nak cari bukti semua tu kan.

Aku rasa sebab tu ramai kat Eropah terus jadi sekular, sebab rasa agama dah jadi macam halangan untuk memajukan kehidupan. Yang herannya ramai pulak orang Islam pun terpengaruh dengan idea sekular ni. Depa dah takleh cakap banyak, kena ikut saja takleh nak bantah-bantah. Yang kita pulak, Islam dah datang sebagai satu pekej kehidupan, apa lagi masalah kita nak pisah-pisah pulak. Yang lebih ironinya, kita yang disuruh banyak berfikir dan menjadi orang yang mengetahui pulak yang malas nak belajar, berfikir dan memajukan kehidupan sendiri. Walaupun banyak jugak disebut punca-punca kejatuhan kerajaan Islam yang lepas, macam serangan Moghul ke Baghdad, serang Isabella ngan lakinya ke al-Andalus yang paksa semua orang masuk kristian, perang salib dan sebagainya, rasanya sikap orang Islam terutamanya para pemimpin masa zaman akhir kekhalifahan tu yang jadi punca utamanya. Sebabnya bila dah lama bersenang-lenang, dah mula bermewah-mewah, mula la lupa, ingat akan senang selamanya. Bila berpecah-belah, berebut kuasa, serangan luar tu cuma sekadar macam the final blow aja.

0 comments: