Free Delivery on all Books at the Book Depository

Sunday, January 11, 2009

Kecurian Identiti di PayPal

Aku dah lama dok guna servis PayPal ni. Masa mula sampai sini ada la sekali dua membeli barang kat eBay tu, senang sikit guna PayPal ni. Lepas tu takla bereBay sangat sebab aku dok beli pun buku sekenhen, rasa macam boleh dapat better deals kat Amazon. La ni aku guna PayPal untuk beli kredit online sms ja la. Pastu aku memang tak penah check perjalanan akaun PayPal aku ni.

Dalam sejam yang lepas tetiba ja dapat call dari PayPal ni, nak check aku ada buat transaction dak. Aku pun cakap la ada, 2-3 hari lepas tu bayaq kredit sms, pastu dia tanya ada dak aku buat sebarang pembelian daripada Digital River, 9 dan 10 Januari. Ada 4 pembelian, setiap satu $29.++, lebih kurang £20 lebih. Aku memang konpemkan aku tadak beli apa-apa daripada Digital River tu. Pastu dia cakap akaun aku depa buat limited access, pasai ada unauthorised access. Whoaa!! Aku dengaq saja dah berpeluh. Lepas cakap tenkiu, baru la pi buka akaun PayPal. Tak penah-penah dok check pun. Mula la dok pikiaq, macam mana boleh jadi camni. Aku guna laptop atau komputer aku kat opis ja kalau access PayPal ni, tak penah guna wireless access pun kalau buat apa-apa transaksi. Atau mungkin sistem depa kot ada bocor masa nak upgrade ke apa.

Untuk korang yang ada akaun ngan PayPal, rerajinla mengecheck akaun tu. Kalau unauthorised payment cepat-cepat tekan button report. Dalam kes aku, sib baik la depa call. Kalau dak hilang gak duit aku £80 lebih tu. Yang pastinya lepas ni kena rajin dok check akaun, bukan setakat check akaun bank saja.

0 comments: