Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, April 22, 2011

Tentang makan

Aku, kalau makan nasi biasanya akan makan sayur dulu. Lepas tu nasi dengan kuah, yang terakhir baru makan lauk daging atau ikan. Orang lain macam tu jugak ka? Aku pun tak tau pasai pa. Ada masanya tabiat ni menyebabkan kekeliruan kepada orang lain.

Ada sekali tu makan nasi lauk apa ntah tapi ada telur masin la. Aku punya tabiat makan telur masin pulak ialah makan yang putih dulu, hancurkan dan gaul dengan nasi atau campurkan dengan kuah. Kuning telur kan biasanya tak berapa masin, jadi aku biasa ratah lepas abih nasi. Kakak aku ni, makan sekali masa tu. Terus dia ambik telur kuning tu. "Adik tak makan ka? Kak ambik la." Terus masuk mulut pulak tu. OK, walaupun bengang masa tu, malas nak layan. Telur masin saja pun.

Hari lain, aku dan member serumah beli nasi goreng kat pasar malam. Ala, nasi goreng kawah tu la. Dalam tu ada la sikit sayur campur, kek ikan dan udang. Nasi dimakan, tapi kek ikan dan udang diasingkan. Ni macam pergerakan tangan secara otomatik, di luar kawalan aku huhuhuhuhu...

Tiba-tiba kawan aku hulur tangan ambik udang. "Ko tak makan kan? Aku amik ye." Terkebil-kebil sekejap aku macam blurr. "Eh, aku makan la. Apesal tak makan pulak." OK, dia letak balik. "Hihihihihi..Ingat kan tak makan sebab letak tepi."

Lepas tu sorang lagi kawan aku menyampuk, "Dia memang makan macam tu la. Tu la sapa suh asing-asingkan lauk lagi. Kan orang dah ingat tak makan. " Erk! Pelik sangat ke? Sebenarnya tak sedar pun. Dan aku pun tak tau tabiat bermula sejak bila. Kalau letak banyak-banyak lauk pun, aku akan tetap makan asing-asing. Kalau letak banyak-banyak lauk dalam pinggan pun, tetap akan makan satu persatu. Jadinya, kalau ada nasi goreng ayam atau lauk-lauk, aku habiskan nasi dulu. Lauk makan kemudian. La ni kalau tak hilang kesedaran aku memang cuba elakkan tabiat save the best for last ni. Rugi. Takpun aku makan lauk dulu baru makan nasi huhuhuhuhu...

Kalau makan beger, biasanya makan salad dulu dengan jeruk timun. Lepas tu roti. Lepas tu baru dagingnya. La ni dah boleh makan sekali, tapi ada masa tak sengaja juga dimakan asing-asing.


Anak menakan aku pulak, setiap kali makan cuma akan makan satu lauk. Jadi kalau senduk nasi tu dia sendukkan sikit-sikit saja. Kalau ada ayam goreng, tomyam dan ikan goreng maknanya dia akan makan 3 kali. Round 1, nasi dengan ayam goreng. Dah abih tu tambah nasi lagi, makan ngan tomyam pulak. Pastu tambah lagi, nasi dengan ikan goreng pulak.

Errrr....it doesn't run in the family, does it?

5 comments:

Cik Liza said...

mcm sama aje kita kak

contoh: ayam masak kicap & 1 lauk lain... i pon akan makan 2x sbb kalau campor xbesh.. :P

akuatik said...

hehehehe sekali sekala takpe layd, kalau setiap kali nak mkn..sambal bilis ngan ikan goreng nak asing2 haru jugak hahahaha

plug2pin said...

selalunya lauk2 tertentu aku suka makan last..konon nak feel :))

hk said...

One by one. Bunyi macam tertib je orangnya hehe.

akuatik said...

plug...
aku cuba menghadkan kepada masa-masa dan lauk tertentu saja....rugi weh kalau lauk-pauk dimakan kemudian masa buffet

hk,
ahahahah rukun makan gitu ...