Free Delivery on all Books at the Book Depository

Saturday, October 31, 2009

Visa

Aku baru saja dapat kelulusan extension visa pelajar. Alhamdulillah, takdak masalah. Dapatlah meneruskan study tanpa sebarang kerisauan lagi. Aku mintak extend lebih sikit. Bukan apa, sekali nak apply saja £357, bukan saja mahal, prosedur nak extend visa pun makin leceh. Segala barang dokumen kena ada. Lepas duit sponsor, duit sendiri pun kena ada jugak nak buktikan kita ada duit nak meneruskan kehidupan di sini. Pi mai pi mai amik masa dua bulan la urusan visa tu. Aku submit awal bulan 9, visa aku abih 30 September.

Lepas seminggu hantar dapatla surat dari Border Agency bagitau depa dah terima permohonan. Lepas tu yang lama menunggu, dekat sebulan jugak dok tunggu depa panggil untuk rekod biometrik. Rupanya surat biometrik tu sebenarnya lebih kurang seminggu saja daripada tarikh surat pertama tu, cuma masa tu para posmen bermogok, tu yang tak dapat apa. Cuak jugak la aku, lepas buat biometrik tu lebih kurang 2 minggu siapla semuanya. Alhamdulillah, lepas dah satu halangan. Kerja extend visa ni senaqnya sangat la leceh. Nak kena mintak surat bos, apply extension dari universiti di mesia dulu. Isi ATAS lagik. Setengah-setengah kata ATAS tak payah isi sebab masa aku mai dulu ATAS belum dikuatkuasa lagi. Tapi takpa la, bagi ada saja, senang setel. Pastu tunggu afidavit. Aku punya surat jaminan kewangan tu kira sepesel la, pasainya terpaksa amik inisiatif sendiri setelah dok email mintak daripada unit latihan depa tak layan. Terpaksa la, cakap banyak pun orang tadak kabel macam aku sapa nak pedulik kan.

Pastu nak isi borang yang 40 muka surat tu. Ala yang aku kena isi pun bukannya banyak, cuma banyak seksyen saja borang tu. Seksyen tanggungan tak payah isi, seksyen rekod jenayah pun tak payah isi kan. Cuma banyak sangat soalannya. Mujoqla bos aku tak banyak soal, tapi lembabnya tak terkata. Semuanya nak kena diingatkan. La ni pulak borang dikemas kini setiap 3 bulan. Sangatla lecehnya. Kena pulak bulan 9 ngan 10 ni musim paling sibuk urusan visa, lagi la ntah apa-apa. Untuk yang nak kena extend visa, selamat bersiap sedia dengan peraturan yang lebih ketat lagi. Kalau nak senang, simpan la duit bebanyak hehehehe...

0 comments: