Free Delivery on all Books at the Book Depository

Sunday, October 04, 2009

Leceh 2

Aku masih takleh remove barr dari mobile. Hari Jumaat dah faxkan bil ke Oren tu. Bila aku call nak confirm, depa kata orang network security hari tu shutdown ke hapa, inbox penuh katanya. Tapi instruction untuk remove barr aku dah bagi. Tunggu je la 530 petang, kalau tak depa akan buat hari Isnin. Kalau depa tak buat jugak aku kena call balik takut depa clear semua mesej dalam inbox. Adoi la!

Aku jugak dah berjaya buat satu lagi transaction. Kali ni beli mesin basuh pulak kat Comet. Akhirnya berjaya setelah ntah berapa kali aku dah lost the count. Dua kali kena rejek masa guna visa electron. Aku guna maestro pun tak dapat. Solo pun fail. Pasai pa? Ntah, bengong sungguh. Hanya Bank of Scotland saja ada call aku tanya ada buat transaction dak ngan Comet. Aku cakap ada tapi kena rejek. Dia tanya aku ada register dak ngan Halifax Secure untuk guna kad tu online. Aku cakap dah register tapi kena rejek. Dia cakap mungkin silap taip card security kot. Huh! Malas nak argue pa. Ntah la, malas nak cakap banyak ngan depa. Tapi akhirnya ngan visa electron tu jugak la yang aku dapat beli mesin basuh. Tu yang sejuk jugak hati tu.

Berapa kali ntah kena rejek masa guna visa debit. Mula-mula aku call dia tanya ada banking in duit dak. Aku cakap ada ler. Lepas bank in, aku check online dia tulis available. So aku pun terusla buat online transaction. Dia cakap sebenarnya fund tak available lagi. Sebab tu kena rejek. Pulak! Habih tu pasai pa dia tulis 'available fund' kat online statement tu. Pening la depa ni. Kalau tak available tulis la kat situ. Bukannya susah pun. Tapi hari lepas tu aku try lagi pun kena rejek. Bila tepon lagi dia kata patutnya takde masalah sebab fund ada. Ha la, kalau takdak masalah takkan aku nak tepon tanya pasai pa transaction kena rejek. Dahla nak boleh cakap ngan staff tu bukannya terus dapat, letihla dok dengaq mesin minta maaf pasai kena tunggu.

Ntah berapa kali aku tengok web Comet tu. Rasanya ada la 2 minggu jugak proses membeli yang kena rejek tu. Bukannya dia proses serta merta. Dan yang menarik tu, sepanjang dok membelek barang-barang kat Comet tu, aku perasan perubahan rega dia. Ikut sukati mak bapak dia saja dok penaik rega barang. Macam tokey Bonnypack saja layaknya. Mula-mula aku tengok washer dryer LG. Ha la, aku teringin nak beli mesin basuh sekali ngan dryer. Malas nak menjemur. First time tengok, £599. Ada diskaun 15%, okey la dalam 500 lebih sikit kan. Aku pun dok bajet nak beli dah la. Dah siap berangan la kan betapa senangnya urusan basuh membasuh aku nanti. Masuk saja baju dalam mesin, pusing punya pusing esok dah siap, dah kering lagi. Tinggai nak lipat ngan gosok saja. Bestnya! Well, berangan tak kena bayaq kan. Sekali bila tengok balik, rega dah naik £699. Mak aii! Senang hati saja dia penaik rega. Dah masuk kategori tak mampu la jadinya kan. Kensel la. Cari yang lain pulak. Okey, dah jumpa. £449, lepas diskaun £382 lebih kurang. Aku pun mula la mengorder. 2-3 hari lepas tu dapat la result kena rejek tu. Ntah kad yang mana satu aku pun lupa. Okey, order lagik. Dan rejek jugak. Aiseh! Takpa la, mulakan proses membeli semula. Oh, rega mesin pujaanku dah murah. £399, lepas diskaun leh dapat £339. Wah, ni la yang ustat/ustazah dok kata hikmah disebalik kejadian. Jadi, kena syukurla kad sebelum ni kena rejek, betoi dak? Dah mula berangan guna mesin basuh LG yang sangat senyap sebab menggunakan direct drive dan katanya easy repair ni. Tapi sayang seribu kali sayang (macam lagu Iklim), kad ni pun kena rejek. Hampeh! Baju dah makin menimbun ni, mesin tak beli lagi.

Dengan masalah teponnya, yang Comet ni pun bermasalah jugak. Tensen aku masa ni bercampur baur antara study ngan kad kena rejek. Aku buka lagi web Comet. Huk aloh! Dah naik rega mesin basuh LG yang senyap itu. £429. Malas dah aku nak layan LG ni. nak cari model lain pulak la. Kali ni offer amat menarik untuk mesin Hotpoint. Hotpoint ni kalau kat mesia namanya Ariston. Oh, ok la. Boleh la kalau aku nak bawak balik. Apa-apa beli mesti nak bawak balik. Ntah apa-apa la aku ni. Saja, nak beli seken hen malas pulak nak amik risiko nak kena repair la apa semua. Order Hotpoint pulak. £416 dengan diskaun. Yang katanya dah reduced. Rega asalnya £500 lebih. Sampai tahap ni bukannya aku excited tunggu mesin tu, tapi nak tengok lepas ke tak lepas huhuhuhu. Dan keputusannya....tak lepas. Bengong! Ha, yang ni aku ingat guna visa debit. Bila call balik depa pun tatau pasai pa. Duit cukup, depa bolehla teka kata aku salah masuk security number. Malas banyak citer. Order lagi, yang aku ni kali terakhir la. Yang ni aku guna visa electron pulak. Lulus! Tunggu masa je la nak sampai Jumaat ni.

Walaupun mesin basuh dah order, rasa teringin jugak nak jadi ahli pemantau rega kementerian dalam negeri dan hal ehwal pengguna, tengok rega naik ka turun hahahaha. Semalam aku tengok mesin basuh LG tu dah naik jadi £469. Hotpoint pun dah naik lagi £10. Betul-betul ikut sukati dia kan.

2 comments:

Anonymous said...

kalau ada entry Leceh 3, sah2 empunya diri yang leceh...! kui kui kui

akuatik said...

ada masalah ke?