Free Delivery on all Books at the Book Depository

Thursday, July 30, 2009

Refleksi

Daripada nota bengkel "Communication and Personal Impact"

The do's and don'ts of well meaning friends
1. Do listen when I want to talk about my pain

2. Do acknowledge my pain
3. Do say you are sorry
4. Don't give me advice from your perspective. Remember your perspective on my life and my experience is not relevant

5. Don't tell me it's for the best
6. Don't tell me to be strong

7. Don't ask me questions about my situation or emotions. I will open my heart to in my own good time.

8. Don't tell me you understand because you have had a similar experience and then go to tell me about it.

9. Don't tell me you know how it feels.

10. Don't judge me

Bengkel ni aku masuk rasanya setahun lepas, atau mungkin tahun sebelum tu. I was so relieved when I realised I wasn't all a cold fish. The fact is, I'm terrible at consoling people with words. I really am. Kalau ada orang terdekat yang ditimpa musibah, selalunya aku make sure aku ada dengan dia. Supaya dia tau aku sentiasa within the reach, tapi aku cuma diam saja. Aku cuma boleh pi peluk (kalau boleh la) pastu tepuk bahu, tepuk belakang. Boleh la kupinjamkan bahuku untuk menangis, tapi memang tak cakap apa-apa. What to say? Aku tak berani nak cakap apa-apa sebab aku pun tak suka orang bagitau aku supaya bersabar. Tak payah bercerita tentang sabar dengan aku. Sabar tu dah jadi entry dalam kamus hidup aku sejak kecik, belum masuk sekolah mengenal huruf lagi aku dah kenal makna sabar. Aku rasa pun aku tak layak nak nasihat orang supaya bersabar, ntah-ntah orang tu lebih bersabar daripada yang kita nampak.

Aku belajar untuk tak penah memberi nasihat tentang sabar bila ditimpa musibah daripada kakak aku yang kedua. Dalam lingkungan keluarga terdekat saja, dia menyaksikan kematian mama, baba, 5 orang anak lelaki, 7 orang adik, sorang anak sedara. How about that? Kematian sorang anak saja dah cukup menyedihkan, apatah lagi 5 orang anak mati depan mata kan. Anak-anaknya semua nya dirawat dihospital, semuanya meninggal semasa kecil atas masalah kesihatan, paling tua yang meninggal tu umur 8 tahun. Tapi memang hospital tu dah macam rumah sendiri. awal-awal lagi doktor dah berpesan supaya sentiasa bersedia, rupanya kakak dan abang aku telah bersedia untuk kehilangan kelima selama 8 tahun. Alhamdulillah, kata kakak aku sempat jugak meminjam selama 8 tahun, kalau lama pun anak itu menderita hidupnya bergantung dengan ubat. Aku diam saja bila dia bercerita. Nak cakap tentang kesabaran pun bukan tahap aku. Sehebat-hebat dugaan aku, hebat lagi dugaan kakak aku. Dan sehebat-hebat dugaan kakak aku, pasti ada orang lain yang kita tak kenal, yang lebih hebat dugaan hidupnya.

Sedih tak pass exam? Arwah abang aku tengah exam SPM masa baba aku meninggal. Dia tinggalkan sekolah tanpa menghabiskan exam untuk balik buat bendang di kampung. Dia ada sorang ibu, 2 kakak yang sedang belajar dan 5 orang adik yang masih kenit-kenit yang perlu dijaga. Dan sampai ke akhir hayat, abang aku tak pass SPM pun.

Masa abang ipar aku meninggal, aku peluk saja kakak aku, genggam tangan dia. Tak layak rasanya nak cakap tentang sabar pada orang jaga adik dia sejak kecik lepas parents meninggal, and now suaminya pulak meninggal. Beberapa bulan lepas tu dia drive ke stesen ERL Putrajaya nak hantar aku. Bila dekat dengan Hospital Putrajaya dia dah mula teresak-esak sebab teringat abang ipar aku yang penah duduk kat situ selama sebulan. Aku cuma genggam tangan dia. Masa tu rasa bersalah sangat sebab aku memang tak tau nak cakap apa.

Masa adik kawan aku meninggal, aku cuma peluk dia masa dia nangis. Macam aku cakap la, aku pinjamkan bahu untuk menangis, pegang tangan dia. Tapi sepatah pun tak bercakap. Memang aku gitu. Setakat gosok-gosok belakang dia. Diam. Lepas tu bila member lain datang, siap bersembang-sembang pastu dok cakap those usual words yang orang selalu cakap la "Banyak-banyak sabar", "Sabarlah" "Kami faham perasaan awak", aku terasa akulah the worst friend one would ever have.

Lepas-lepas tu, bila terasa macam aku ni tak memahami. Aku pun belajar la cakap "Sabarlah banyak-banyak" bila orang yang aku kenal ditimpa musibah. Tapi rasa macam fake sangat hahahaha. Tak boleh jalan.

Aku lebih suka cakap Innalillahi wainna ilaihi raajiuun, tak kisahla sebarang bahasa pun. Barang dipinjam takleh nak cakap kalau tuan dia nak ambil balik kan. Kalau dah dia decide nak bagi short term loan pun, short term loan la.

Kalau orang tanya pendapat aku tentang sesuatu pilihan, aku lebih suka membincangkan isu secara pro kontra, sebab dan akibat. Pendek kata, kena buat feasibility study, lepas tu baru boleh buat decision yang mana depa suka. Sebabnya banyak perkara yang berkaitan dengan kita, selalunya melibatkan jugak orang lain. Bila kita lambat buat keputusan, boleh meninggalkan kesan pada hidup orang lain jugak. Tapi ada perkara yang memang melibatkan kita saja, jadi pandai-pandai la buat keputusan.

Tapi ni hanya untuk perkara-perkara harus la, kalau dah yang melibatkan wajib, halal haram tu tak payahla nak bersoal jawab semata-mata nak mengelat.Lainla kalau bersoal jawab untuk lebih memahami. Perkara wajib dibuat atau wajib ditinggal, hukum pemberatan dia dah tentu tak sama dengan perkara-perkara harus kan. Sebab tu sangat penting bagi kita berilmu, kalau tak tau kena la belajar. Baru kita boleh membuat keputusan untuk diri dan jangan ikut-ikut orang lain. Dan yang penting, apa saja pilihan kita adalah pilihan kita bukan pilihan orang lain. Hargailah perbezaan yang ada. Mesti boring kalau semua orang sama ja kan. Aku suka Sandra Bullock, takde la aku expect kawan-kawan aku pun suka dia jugak. Tapi kalau dah suka boleh la kita berbondong-bondong pi tengok movie dia. Kalau tak suka pun takpa, aku masih boleh pi tengok sorang hehehehe

Sekarang ni, back to the old me. Aku bukan takda perasaan, aku rupanya sangat normal kalau berdasarkan tips kaunseling itu.

0 comments: