Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, July 10, 2009

Jom merojak

daripada Utusan Malaysia hari ni

Ditanya sama ada keputusan pemansuhan PPSMI itu adalah salah, Dr. Mahathir menegaskan bahawa tujuan PPSMI diperkenalkan adalah supaya para pelajar dapat menguasai ilmu yang kebanyakannya dalam bahasa Inggeris.

Ia bukan mengenai cuba belajar bahasa Inggeris atau Melayu...ia semata-mata untuk pengetahuan kerana pengetahuan pada hari ini datang kepada kita dalam bahasa Inggeris.

“Hari ini pengetahuan berada dalam kalangan orang yang menulis dalam bahasa Inggeris dan atas sebab itu kami mahu belajar bahasa Inggeris untuk mendapatkan pengetahuan, bukan untuk belajar bahasa Inggeris tetapi Sains mempunyai istilah khas dalam bahasa Inggeris. Sebab itu kenapa penting untuk kita menggunakan bahasa Inggeris untuk belajar Sains dan Matematik,” katanya.


Oh, okey maknanya aku dah salah faham dengan niat murni PPSMI ni. Aku ingat depa ni nak mantapkan penguasaan bahasa Inggeris dah kata budak-budak la ni susah nak dapat kerja sebab takleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Siap bagi contoh orang zamam penjajah dulu belajar dalam bahasa Inggeris jadi senang nak berkomunikasi ngan syarikat-syarikat luar negara yang melabur kat Malaysia.

Kalau kita nak mendapatkan pengetahuan elok lah, tapi penggunaan bahasa Inggeris saja untuk Sains dan Matematik tak tepat. Cadangan aku, bahasa-bahasa lain ada yang lebih wajar digunakan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan untuk menjayakan wawasan Malaysia sebuah negara maju dan berteknologi tinggi menjelang 2020. Macam ni barulah kita boleh jadi negara maju tau, kalau berharap kat bahasa Inggeris saja lambat la kita boleh buat knowledge transfer sebab bukan semua penemuan terkini yang ditulis dalam bahasa Inggeris.

1. Subjek Fizik - bahasa Jerman + Rusia
2. Biologi/Perubatan - bahasa Rusia + Inggeris
3. Teknologi/Kejuruteraan - bahasa Jerman + bahasa Jepun
4. IT - okey yang ni aku setuju diajar dalam bahasa Inggeris walaupun orang Bulgaria pun terrorist gak bab IT ni, cuma kita mungkin tak cukup sumber.
5. Rekabentuk Industri - bahasa-bahasa campuran antara Finland, Sweden, Denmark dan Norway
6. Pengurusan Perniagaan - Mandarin + Jepun
7. Kimia - bahasa Rusia
8. Kejuruteraan Sivil - Mesir Purba (Hieroglifik)/Inca

3 comments:

khairyn said...

aku kata IT dalam Hindi atau Tamil laaa.. silicon valley gittew huhuhu

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Pemasaran - Bahasa Hebrew sebab ramai orang Jewish control bisnes di Amerika.

akuatik said...

khairyn,
hindi la..bahasa kebangsaan..lepas tu semua boleh dapat pingat daripada india sebab berjasa

is,
setuju!