Free Delivery on all Books at the Book Depository

Tuesday, June 24, 2008

A guide to.....berperasaan

Dalam suasana buntu ni, aku rajin menziarah ke blog lain. Dah tak ingat blog sapa yang aku jelajah hari ni. Tapi semuanya aku cari cerita pasal pengalaman buat PhD. Sebabnya aku pun tengah berada dalam kabus ni. Ada satu tu bercerita tentang betapa mekanikalnya budak-budak sains ni. Sisi estetik tahap zero. Katanya kalau hidup mengharapkan mekanik saja susah nak berjaya. Kemahiran lembut juga perlu ada untuk survival.

Okey, dalam banyak keadaan aku sangat mekanik(?) dan rasional. Seingat aku daripada sekolah sampai habis sekolah, sampai kerja di sekolah, orang selalu komen cakap muka aku selalunya macam tak dak perasaan. Expressionless. Ada la beberapa kali cikgu/pensyarah ingat aku tak paham apa derang cakap, pastu dok ulang balik sebab nampak aku macam blurr saja. Kata sorang cikgu, sekurang-kurangnya cuba anggukkan kepala tanda faham. Jangan tengok dengan muka batu jek, nasib baik mata tu masih boleh berkedip huhuhuhu

Jadi sekarang ni aku buat hipotesis, aku gagal memahami kerja aku sebab aku kurang estetik walaupun terlebih eksotik. Dan agak kurang perasaan. Kelaziman bagi yang lahir di bulan Februari mengikut kata satu email berantai itu adalah tidak pandai meluahkan perasaan.

Untuk lebih berjaya, aku perlu mengaktifkan sisi kanan otak, lebih berseni dan beremosi. Lantas, pelan tindakan aku adalah seperti berikut:

1. Membaca buku-buku cintan jiwang karat tahap gaban untuk lebih membuai perasaan. Contoh: buku terbitan alaf21, siri-siri shopaholic
2. Menonton filem dan telenovela hindi, latin, melayu. Tengok drama melayu macam Spa Q (aku sebut spaq dulu) kat You Tube, jangan asyik dok tengok siri talk show warren buffett, dokumentari pasal megastructure saja.
3. Elakkan membaca the Guardian, Independent, dsb. Alih kepada Daily Mail, the Sun.
4. Elakkan cakap straight to the point. Perlu berlatih menyusun pembuka bicara lebih kurang 20 minit sebelum masuk ke isi penting.
5. Jangan baca sangat berita-berita perang, ekonomi, kewangan dsb. Lupakan tentang bajet bulanan. Tumpukan kepada berita-berita berorientasikan gosip dan sensasi.
6. Banyakkan dengar lagu.
7. Kreatif..kreatif..kreatif...menatang apa kreatif pun aku tak paham sangat.

Takat tu la dulu senarai yang aku dapat. Biar sedikit asalkan istiqamah....

6 comments:

afandi said...

Salam Ziarah,
akuatik..berendam dalam air tak sejuk k? sekarang ni Winter ...fuh sejuklah rumah x ada insulator, kat Glasgow pakai gas rasanya

khairyn said...

woah! Aku memang mengadaptasikan otak kanan dengan jayanya.. erk memandangkan aku pun lefty gitu. otak kiri rasanya untuk sukatan santan, garam dan gula hahahaha

nyway aku sarankan tengok the bridge to terabitha (ya kot.. otak kiri untuk kiraan dan letak duduk abjad gagal). Terasa macam tengok citer Bambi la plak.. menitis air mataku huwaaaaaa

Mimiamilia said...

oit..yang no 5 tu ko memang pakar tanpa ko sedari.Gosip2 artis ko tau dulu dr aku.huhuhu

akuatik said...

Salam Afandi,
selamat datang. Terima kasih. winter di sana ok ka? Kat sini tengah summer tapi tetap la berjeket semua, panas sat pastu ujan sepanjang hari. heater di rumah ni pakai letrik, ada yg pakai gas, nama je tingkap tu double glazing tapi sejuk jugak

khairyn,
ya ya aku nak tengok jugak tapi selalu macam tak sempat-sempat aja..nanti aku train lagi otak kanan ni

mimi,
yg tu pun bukan selalu, sekarang ni arena gosip kena lebih meluas dan global..kena tgk big brother, baca magazine heat, closer, hello & yg sewaktu dgnnya huhuhu

Sofinee Harun said...

Akuatik,

Nak tukar jadi emotinal..senang..kawin je..

akuatik said...

Ummi,
yang dalam senarai tu semuanya memerlukan tindakan sendiri, kawin tu melibatkan pihak lain..jadi memerlukan duologue dan dialogue yang sangat intensif