Free Delivery on all Books at the Book Depository

Monday, June 23, 2008

Aktiviti Summer Solstice 2008

Errkk...bukan hari ni. Semalam sebenarnya merupakan summer solstice, kira hari paling panjang ler sepanjang tahun. Jadi secara rasminya, bahagian hemisfera utara bumi telahpun memasuki musim panas tahun ni. Jadi ramai la yang menyambut solstice ni kat Stonehenge, well macam biasa ler orang kat sini macam kat satu tempat tu ler memang suka la mencari-cari sebab untuk mengadakan pesta kan.

Tapi kat Glasgow ni macam biasa la...ujan panas silih berganti. Dengan Gales lagi, angin di sini kalau sapa-sapa yang duduk kat bangunan tinggi boleh la dengar, kitorang panggil angin hantu. Sebab bunyi macam dalam citer seram gitu. Ada bunyi macam budak menangis atau orang memanggil mendayu-dayu.

Hari Sabtu ada miting pasal program jelajah Scotland. Jadi aku pun masakla agar-agar santan. Aku memang bermasalah sikit dengan agar-agar ni sebab selalu sukatan airnya tak sama, serbuk lain stripnya lain. Ikut resepi - 1 bungkus agar-agar. Mana ler aku tau dia nyer bungkus tu banyak mana. Tetah ngan Kak Fah pulak takdak kat umah. Sorang lagi pakar masakan bagi petua, sebungkus agar-agar singgit tu kalau nak keras masuk setengah jag air, kalau nak lembut sejag..ingat nak jugak tanya kalau agar-agar sepaun tiga puluh tujuh pence berapa banyak air nak kena letak huhuhuhuhu....last-last trial & error la ..agar-agar santan ISA (ikut suka aku). Kalau diberi resepi yang memerlukan santan singgit agak-agak nak letak banyak mana eh, tetambah rega barang dah naik ni huhuhuhu...anyway, agar-agar tu ok la boleh dimakan dan takde pulak aku dengar lagi sapa-sapa yang keracunan lepas makan tu huhuhu

Hari ni pulak melawat Bukitgovan. Bawak sekali sebekas lagi agar-agar. Rumah di jalan enet sedang berselerak sebab ada kerja-kerja membaiki (pengubahsuaian?) bilik air sedang dijalankan. Biasa ler, untuk menjimatkan bajet kerja mesti ler mengenakan upah murah (sorang je pekerja) dan kerjanya tak tau bila nak siap. Sembang-sembang ngan tuan rumah. Daripada pasal bilik airnya, study dan yang best dah tentula pasal makan. Masa sembang best la..lepas sembang seksa la menahan kempunan bila teringat nak makan itu ini. Sembang pasal tempoyak la, pekasam la...tiba-tiba saja aku terkenangkan asam tempoyak kepala ikan salmon yang dulu. Berkecur seh. Sambal tempoyak lagi, ikan pekasam goreng dengan ditaburi bawang dan cabai goreng pastu perah asam limau sikit ...waaa sedapnyaaaaaaa. Ni la dia masalah aku, makan, tido dan jalan-jalan huhuhu...

Oh, aku telah menghabiskan duit yang banyak hari ni. Amazon la ni. Beli buku lagik huhuhuhu

2 comments:

khairyn said...

aku pung aku pung!!!!!

aku beli aksesori untuk abang garmin kekekekeke

akuatik said...

aku beli buku je tuh mahei2 la buku la ni