Free Delivery on all Books at the Book Depository

Wednesday, August 25, 2010

Sharing is caring

Kebanyakan pengunjung sampai ke blog ni dengan enjin carian adalah mereka yang mencari resepi, tambah-tambah di bulan puasa ni. Aku tak rasa blog ni blog makanan pun sebab tak banyak resepi yang aku letak, tapi aku gembira dapat berkongsi resepi. Cuma, apa-apa resepi pun adalah sekadar panduan untuk memulakan langkah memasak, terutamanya resepi selain kek dan biskut. Aku jarang sangat ikut resepi yang betul kalau memasak, sebab tu resepi yang aku letak adalah yang dah diubahsuai mengikut bahan yang ada, terutama lauk-pauk. Selalunya main campak-campak saja, kemudian rasa kalau ada yang perlu ditambah. Kalau yang kena kurang tu, kena la beringat kalau buat lagi lain kali.

Kalau kek dan biskut pertama kali buat ikut juga lah, tapi kalau kita tau apa fungsi bahan yang digunakan tu boleh la memandai-mandai guna substitute :). Resepi kek dari sini aku rasa sangat mudah dan senang dibuat, tanpa perlu bahan-bahan yang cerewet kalau dibandingkan dengan resepi kek dari Malaysia. Macam aku buat kek marble, kalau ikut resepi omputeh bahan asas cuma tepung, gula, mentega, telur, esen vanilla. Lepas tu tambah la serbuk koko untuk yang bahagian coklat tu. Jus oren dengan parutan untuk lebih rasa. Mudah kan? Kalau tengok resepi Malaysia? Tepung, mentega, gula, telur, air, gliserin, ovalette, esen vanilla. Lepas tu tambah la serbuk koko, chocolate emulco, pati oren. Pening kepala nak cari bahan. Sudahnya beli je la senang. Emulco dan ovalette tak dak kat kedai-kedai hatta kat Tesco maupun Asda yang besar tu. Selalunya kalau dapat resepi dari Malaysia aku cantas-cantas je mana-mana bahan yang tak perlu. Nak masak pun kena pikir jugak huhuhuhuhuhu.....

0 comments: