Free Delivery on all Books at the Book Depository

Saturday, August 14, 2010

Insan

Senang jadi malaikat kan. Tak payah bersusah payah sepanjang hayat melawan syaitan, syaitan daripada jin dan syaitan daripada manusia. Tak cukup dengan syaitan dari luar, nafsu sendiri pun perlu dilawan. Jihad melawan nafsu lebih hebat daripada melawan musuh di medan peperangan. Sepanjang hayat. Tak kira siapa pun kita, selain daripada nabi dan rasul, semuanya tak terlepas daripada melakukan dosa, kecil mahupun besar.

Aku sedar aku bukan maksum. Tak pernah sedikitpun perasan maksum. Ada masa tewas jugak melawan nafsu. Ada masanya aku tak berani nak menegur orang yang melakukan kesilapan, atau mengajak berbuat kebaikan. Sebab aku sedar aku pun sentiasa tersasar. Tapi teringat pulak perintah "al-amru bil-ma'ruf wan-nahyu 'an il-munkar". Kalau tunggu tak buat kesilapan langsung, makanya tak perlu la Allah turunkan perintah tu. Sebab Allah dah tau takkan ada hamba yang layak. Tapi itulah "gunanya saling berpesan-pesan dengan kebaikan" kan?

Allah tau kita akan selalu terlupa, lantas dikirimkan saudara dan sahabat untuk mengingatkan kalau diri sendiri takleh nak mengingatkan. Allah tau kita akan sentiasa melakukan dosa, kecil atau besar, lantas diturunkan wahyu mengingatkan supaya sentiasa bertaubat, diberi panduan macam mana nak bertaubat, diberi ayat pengucapan taubat. Allah tau akan ada ramai yang cuba memesongkan, diberikan akal untuk berfikir. Allah tau kita tak reti nak buat sendiri kalau takat baca al Quran semata-mata, dikirimkan Rasulullah menunjukkan.

Teringat diceritakan Rasulullah solat malam, menangis bertaubat dengan Allah. Kalau Rasulullah pun macam tu, macam mana layaknya kita? Kita tak mungkin terlepas dari dosa, cuma mampu berusaha saja supaya terhindar daripada dosa besar, boleh diminimumkan yang kecil itu, dan berdoa selalu supaya jangan ditinggalkan Allah dalam keadaan lalai.

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan mereka sendiri mengubahnya."

Menyalahkan sifat insani yang lalai dan lemah itu tidak membawa apa-apa keuntungan. Bertangguh untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan larangan dengan alasan belum sampai seru. Seruan Allah dah sampai lebih 1400 tahun lepas, seru manakah lagi yang ditunggu?

Ada ke yang menunggu seruan Izrail? huhuhuhuhu.....

0 comments: