Free Delivery on all Books at the Book Depository

Tuesday, August 10, 2010

Ramadan Mubarak!

Di beberapa tempat termasuk Malaysia, Ramadhan dah diisytiharkan akan bermula esok. Ada beberapa negara jugak akan mula berpuasa Khamis nanti. Di Glasgow, kemungkinan esoklah puasanya. Jadinya, Ramadhan Mubarak!

Semoga bulan Ramadhan ini dapat diisi dengan amalan yang mendekatkan diri kepada Allah, dan meninggalkan larangannya. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa yang lepas, semoga ditutup hati ini daripada mengulangi perkara-perkara dosa, semoga dikuatkan hati dan semangat supaya kebaikan yang dilakukan semasa Ramadhan akan berterusan hingga akhir hayat.

Ada satu artikel pasal target untuk berpuasa. Kalau masih tercari-cari apa yang nak dicapai tahun ni, dugaan berpuasa lebih mencabar daripada dulu. Aku ringkaskan saja, untuk artikel penuh sila berkunjung ke Islamicity.

Antara target untuk dicapai bulan puasa tahun ini (kalau masih belum dapat buat sebelum ni) dan untuk diteruskan selepasnya, jangan terhenti setakat sebulan ni saja....

1. Bersederhana dalam makan minum.
2. Banyakkan bersedekah.
3. Hafaz 4 surah-seminggu satu surah. Lepas posa bolehla sambung lagi 100 tu.
4. Solat tarawih - yang ni memang bulan posa saja la.
5. Solat tarawih di masjid yang ada sertakan khatam quran-ada sesetengah masjid buat solat tarawih sambil habiskan satu juzu' satu malam. Tapi kalau tak jumpa pun takpa, janji tarawih.
6. Jaga percakapan - elakkan sembang perkara sia-sia.
7. Menyambung silaturrahim
8. Technology diet-elakkan menghabiskan masa dengan televisyen dan Internet.
9. Membaca al-Quran - mulakan 5 minit sehari. Boleh, sebab dah diet Internet dengan televisyen.
10. Memaafkan semua orang yang pernah menyakiti.

Insyaallah.

0 comments: