Free Delivery on all Books at the Book Depository

Monday, November 03, 2008

Puding Pelangi

Aku buat puding ni untuk jamuan komuniti petang tadi. Resepinya diambil daripada Forum Cari bahagian masak-memasak tu. Ni kira percubaan kali ketiga. Kali pertama buat, lembik sangat. Pasalnya aku tak sukat pun air yang dimasak tu. Ingatkan satu mug tu 250 ml, rupanya satu mug tu 400 ml. Masa tu aku letak 5 mug, merasa la jadi cam kuah kastard gitu. Dah la masa tu cari serbuk agar-agar tak jumpa, aku kengkonon substitute la ngan serbuk jeli, lain sangat la jadinya. Kali kedua buat pulak aku cuba guna vegetarian gelatine, pekat sangat ler pulak. Jadi, yang ni la aku rasa elok sikit, siap sukat ayaq pakai cerek letrik tu, terlebih sikit la airnya sebab scale kat cerek tu kan besar je.

Puding Pelangi (aku pakai cawan, yang asal guna metrik, sukatan asal dalam kurungan)

Bahan-bahan
25 g serbuk agar-agar (26 g)
1350 ml air
2 cawan gula (450g)
8 biji telur
1 tin susu cair
2 camca besar tepung kastard
2 camca besar serbuk koko - dibancuh dengan sedikit air panas
1/2 cawan merjerin (130g mentega)
1 camca teh esen vanila
pewarna merah dan kuning

Cara-caranya
1. Masak agar-agar, air dan gula sehingga mendidih.
2. Pukul telur sehingga kembang, masukkan susu dan tepung kastard. Kacau sebati. Aku mesin ngan blender je huhuhu. Tapis pun idak walaupun resepinya suh tapis dulu.
3. Satukan adunan telur dan agar-agar, masak dengan api perlahan. Jangan lupa kacau. Aku tak tunggu sampai mendidih sebab nampak dah pekat sangat.
4. Masukkan marjerin esen vanila. Kacau lagi sampai marjerin tu dah cair.
5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Setiap satu dicampur dengan pewarna kuning, merah dan cairan koko. Jangan lupa dikacau rata.
6. Merengkan bekas sedikit dengan menyangga salah satu ujungnya dengan buku. Aku guna bekas porselin je, kalau ikut saranan resepi tu pakai loyang 9x9x3. Tuangkan satu cawan nasi (nasib baik kat umah ada 3 cawan) makan adunan warna coklat (aku rasa boleh letak mana-mana warna ) ke dalam bekas. Disusuli pula ngan satu cawan lagi adunan warna merah, lepas tu kuning. Tuang berselang-selang sampai ler semuanya abih.
7. Letakkan loyang kembali kepada kedudukan biasa dan sejukkan puding. Aku dapat satu bekas porselin putih tu ngan dua bekas pyrex 4segi kecik tu, sebab aku pakai bekas sendiri je.

2 comments:

khairyn said...

my fren tu.. dia asyik makan bagian cikelat jer.. teruk tau my fren tu hahaha

akuatik said...

hah memang teruk, dicicip-cicip je yang cekelat, yang lain tak makan