Free Delivery on all Books at the Book Depository

Wednesday, October 22, 2008

Flour Tortilla

Flour Tortilla (menunaikan permintaan Cin, aku amik resepi James Martin kot bbc good food ke hapa namanya)

Bahan-bahannya (dalam kurungan tu aku letak sukatan asal):
2 3/4 cawan tepung gandum (350g)
1/2 cawan cornmeal (100g)
2 sudu teh garam
4 sudu teh baking powder (macam banyak sangat, lenkali try buat 2 je)
2 sudu besar minyak zaitun
250 ml air suam, atau lebih kalau adunan keras sangat

Bahan-bahannya sedang mengambil tempat masing-masing


Cecaranya pulak:
1. Gaulkan tepung, cornmeal, garam dan baking powder guna tangan. Pastu masukkan minyak zaitun, gaul lagi sampai agak-agak semuanya sebati.

2. Tambahkan air sesikit sambil menguli tepung. Uli sampai adunan lembut tapi tak mo ler melakat-lekat kat jari. Kalau dah terlajak air tambah je la tepung. Aku buat tadi tak abih pun air tu. Kalau guna tepung atau cornmeal lama kena air lebih sikit la.

3. Uli ler sampai semuanya sebati gitu. Bahagikan adunan kepada bebola kecik. Pastu tutup la sat dengan kain lembab.

4. Canai bebola tepung tadi nipis. Biasa 12 cm diameter, tapi aku buat kecik sikit sebab tadak kuali besar. Kalau ada kuali rata tu boleh la buat besar. Kalau kecik-kecik nanti susah nak menggulung, kena letak intinya sikit la pulak.
5. Masak kepingan-kepingan yang dah dicanai tadi. Ada orang letak sikit minyak kat kuali. Aku tak letak langsung tadi. Rotinya jangan garing sangat, dah la nipis. Kang jadi kepok pulak.

6. Dah masak sebelah bolehlah alihkan pulak. Bila dedua belah dah masak, angkat dan boleh ler dibuat burrito dengan letak sebarang jenis filling yang disukai pastu gulungkan tortilla. Roti yang dah masak ni kalau nak kasi sentiasa lembut kena tutup ngan kain lembab. Boleh dapat 12-13 keping.

Burrito selalunya dihidang panas-panas, sapa nak makan bungkus sendiri ler. Kalau buat layan diri gitu boleh la letak sos salsa, guacamole, salad dip, keju, pastu letak kacang panggang, ayam, salad. Pastu bungkus dan makan panas-panas lagi tuh. Perghhhhhhh sedap seh. Tapinya, yang aku buat ni hanya akan dimakan sorang, pastu nak bawak bekal ke opis, jadi aku masak je la filling campur je apa yang ada. Pastu tortilla yang simpan dalam peti nanti dia susah nak gulung asik patah je, nak gulung tu kena grill sat, ataupun kukus. Tapi tu la tak berbaloi nak mengukus sekeping tortilla je.

Ni filling yang aku buat ler, letak ayam, kobis, capsicum, keret, tumis ngan bawang putih ngan lada hitam
Kepingan kedua makan malam aku, tak letak keju pasainya dah letak kat yang pertama

Bekal untuk esok, letak keju sekeping

5 comments:

MsCinderella said...

wahhhh..makasih mantan..terharunyer aku....jenuh gak aku nak cari resipi ni...

wkends ni harus aku buat...nnt kita lawan mana yg paling sedap...hehehehehe

akuatik said...

sama2..hahahha buat la cin, kalau hang tak mau boh cornmeal pun takpa..ada yg buat tak boh pun cornmeal tu.. aku hat buat kemarin baru abih 3, ada lagi 10, mau sebulan kot baru abih..minggu depan nak start posa pulak

khairyn said...

nak!

akuatik said...

dtg umah, gulung sendiri. aku malas!

izinni said...

huh .. harus dibuat bila aku jumpa cornmealnya! hewhehhehe