Free Delivery on all Books at the Book Depository

Tuesday, October 21, 2008

DESMOND

Diabetes Education and Self Management for Ongoing and Newly Diagnosed

Support group masih baru lagi kat sini. Jadi, aku rasa kat Malaysia dalam 4-5 tahun lagi sampai la idea macam ni. Kenapa aku rasa idea ni belum ada lagi kat Malaysia, at least dalam 2 tahun lepas ler. Sebabnya dikalangan ahli keluarga aku yang disahkan diabetes, takde sorang pun yang aku dengar ada hadir ke sesi bengkel macam ni. Yang selalu dibagitau pada depa, makan ubat, pantang makan. Lama-lama nanti kena amik insulin.

DESMOND buat macam bengkel untuk self awareness. 2 sesi je, satu sesi 3 jam. Kira lepas ni masing-masing diharap boleh buat pengurusan sendiri ler.


Keterangan gambar:
Makanan yang kita makan diproses kat perut kat warna biru tu, karbohidrat dah diringkaskan kepada glukos. Sebahagian besar glukos disimpan kat hati. Tu yang ada gambar stor tu. Simpanan glukos ni akan digunakan pada masa-masa badan kita tak makan.

Baki glukos tu kekal dalam aliran darah untuk dihantar ke sel dan otot. Glukos dalam darah ni pulak hanya boleh diserap kepada sel-sel dengan adanya insulin. Kiranya insulin adalah kunci yang membolehkan glukos digunakan oleh badan. Kata kekunci saya putar halim ni pulak dihasilkan oleh sel dalam kilang pankreas tu. Itu kalau sistem yang normal la. Kiranya kalau banyak glukos dalam darah, makin banyaklah kekunci dihasilkan untuk menormalkan paras gula.

Untuk kes diabetes pulak ada 2 jenis, Type I dan Type II. Senang kan bagi nama camni. Kalau yang Type I ni selalunya disebabkan kilang tu memang takleh nak hasilkan kunci langsung. Maknanya orang yang mengidapnya memang takleh buat insulin sendiri. Jadinya kenala depa ni amik insulin.

Untuk yang Type II pulak, asalnya ada kunci, tapi ada beberapa faktor yang menyebabkan pintu takleh buka. Contohnya macam kunci berkarat. Takleh nak buka pintu. Bila banyak glukos, mekanisme badan akan paksa kilang kunci buat overtime, tapi kunci-kunci yang banyak pun tak berguna. Sampai ke satu tahap kilang pulak dah rosak, asik bekerja tak berenti. Sian kilang tu kan

5 comments:

Anonymous said...

Dah ada lama kat Malaysia sessi2 yang macam nie. penerangan, bantuan, kaunseling dll... tak pernah amik tau cakap tak dak or masa kat malaysia tak sakit lagi then tak amik tahu :)

akuatik said...

macam saya awal2, saya cerita tentang support group. saya tak nafikan ada penerangan, bantuan oleh klinik/hospital. tu pun, sejauh mana dia attend pesakit one-to-one, nak bagi treatment pun kelam kabut tak cukup staf. ada jugak sebaran pamplet, iklan kat media tentang ni. benda2 macam ni memang dah lama ada.

Mimiamilia said...

takde keterangan gambar ke untuk gambar kedua.ada kunci2 tu pekebenda nya

khairyn said...

kunci?
kita pusing lagi halim! Eh.. salah

Aaaa... lepas ni kau diet balik la ek? Ke boleh lagi makan kat rumah kak Zah nanti?

Oh bilalah aku nak dapat petunjuk dan hidayah buka 'kunci' untuk orang tu??
doa doa kan la ye.

akuatik said...

mimi,
ye ye dah letak

khairyn,
ahhh ni la masalahnya..godaan datang bertimpa2 gitu...kunci untuk org tu ke hahahaha org tu ckp nanti kalau dia dah gelemer jgn cari dia lagi...perasan bess je hahhah