Free Delivery on all Books at the Book Depository

Wednesday, February 20, 2013

Hari pertama, 1st cycle Gaya Hidup SIhat

Akhirnya, selepas berbulan madu, bercuti dan berhujung minggu yang menyebabkan pelan mengubah gaya hidup yang sihat tersekat. Ala, alasan semata-mata... Susah nak keep track kan, banyak pengorbanan yang diperlukan. Itu yang menyebabkan aku sangat kagum kepada mereka yang maintain kawal kalori dan senaman. Semangat juang sangat kental!

Sepanjang bercuti, memang aku sangat banyak terpele'ot. Pagi-pagi cari nasi lemak. Tengah hari nasi berlauk. Malam pun nasi. Nasi duniaku. Nasi lemak memang top of the pop la. Suka sangat nasi lemak. Tetiba, pagi tadi teringat nak check gula dalam darah. Pagi-pagi buta. Mak ai! Meroyan sat aku. Tinggi nya. kalau tak mula hari ni, sampai bila pun tak mula kan. Pi timbang pulak. Nahh hai! Dah naik jugak. Baju seluar pun memang dah terasa ketat, tak try pakai baju nikah pun. silap-silap tak muat ..hahahhaha

Jadi, pada pagi yang kudus tadi, aku ambil keputusan akan memulakan gaya hidup sihat. Satu cycle ikut ebook la, 35 hari. Lepas tu akan direview untuk tengok ada penambahan atau pengurangan. dan aku akan cuba konsisten tulis report harian, supaya senang aku nak review.

Target aku bulan 6 nanti buat check-up: 1) Gula-7mmol/L. 2 ) Kolesterol- 4.0

Apa yang nak kena ubah? Mainly, kena tukar corak pemakanan. Kali ni kena lebih rigid daripada sebelum ni. Sebelum ni asyik terbabas saja. Nama saja hujung minggu cheat day, tak cheat day pun makan lebih kalori. Kena lebih rajin buat sendiri. Biasanya terbabas sebab pi makan kat kafe, lauk dah habis. Tinggal yang mana ada, atau kena order nasi goreng. Haaaa... nasi goreng saja berapa kan..Oh, nasi boleh makan, tapi kena kawal la. Kata orang, sebesar penumbuk aku. Lebih kurang 2 senduk, atau secawan. Aku tak tukar jenis beras, mahal berkali-kali ganda tapi kena banyakkan sayur. Portion sepinggan tu ada setengah sayur, suku untuk nasi dan protein. Roti kena pilih wholemeal. Pemilihan makanan pun penting, kena variasi kan sayur. Kena banyakkan ulam lagi.

Makanan ni yang selalu tersasar, kalau senaman tak la teruk sangat hari tu. Boleh la buat 5 kali seminggu, 30 minit satu sesi. Sekali-sekala mungkin akan buat lebih. Kalau ikut Diabeter Assc. UK, dia cadang senaman aerobik 5 x seminggu, 30 minit sekali buat.

Alhamdulillah, hari pertama dah berakhir. Hari ni memang tersasar la, sebabnya aku menghabiskan daging beku dalam peti ais. Gila banyak kolesterol tu.

Gula: 13mmol/L (Macam KLCC, ini zon merah!)
Berat: 62.4kg (sudah naik daaaa)

Pagi : Susu skim + protein powder
          Wheat biscuits

Tengah hari: Nasi
                     Daging goreng kari
                     Brokoli celur

Snek : Susu skim + protein powder

Malam: Nasi
              Daging goreng kari (perabih stok)
              Lobak merah

Daging lepas ni kena la pantang, mungkin sebulan sekali. Kena banyakkan soya dan ikan sebagai sumber protein. Takpa la, benda-benda yang memudaratkan memang kena elakkan. Betul dak?

0 comments: