Free Delivery on all Books at the Book Depository

Wednesday, February 20, 2013

Hari 2, 1st cycle Gaya Hidup SIhat

Pagi ni naik penimbang, berat masih sama. Tapi jangan risau, aku tak obses dengan berat ni. Berat badan boleh jadi rujukan, tapi tak perlu obses sangat. Badan yang sihat, mungkin berat sebab otot. tapi takdak la sampai overweight. Tu yang aku nak kawal tu.

Ada la sikit perubahan dari segi jumlah kalori dan bacaan gula. Test kit yang guna kat rumah bacaan dia untuk menunjukkan kadar gula pada masa ujian tu. Bukannya bacaan purata yang macam depa buat ujian makmal tu. Yang tu bacaan purata untuk 3 bulan, sesuai kalau nak tengok profile gula dalam darah dalam masa 3 bulan terakhir. Manu makan pun dah terkawal, tapi belum la capai tahap kalori yang patutnya tu. Takpa, yang penting usaha yang berterusan. Kan?

Berat: 62.4kg
Gula: 10.6 mmol/L


Menu hari ni pulak:

Awal pagi:
Air + 2 cmb cuka epal+ psyllium husk

Sarapan:

Roti wholemeal 1 1/2 keping toast dengan minyak kelapa
Telur hancur dengan bawang dan cendawan dimasak dengan minyak kelapa
Betik

Snek pagi: Susu skim+ protein powder

Tengah hari: makan yang sama dengan sarapan, cuma tambah timun buat ulam.




Petang pulak lepas asar aku mengayuh cross trainer setengah jam. Lepas tu check gula lagi. Sekadar untuk monitor perkembangan. Lepas exercise memang gula akan rendah, sebab gula digunakan sebagai tenaga. Bacaan : 7.8 mmol/L.

Post workout: Susu skim+protein powder

Lepas tu makan malam. Hari ni keja aku makan roti saja. Aku masak foul medammas atau fava beans. Foul ni aku guna yang dalam tin saja, keluarkan kacang, lenyek lepas tu masakkan dengan bawang putih. Masukkan sekali bawang besar dan cili. Patutnya ada tomato, daun parsley dengan feta sekali untuk ditaburkan. Baru boleh nampak variasi warna, tak la sepesen saja macam dalam gambaq tu. Tapi tomato takdak, hat tu saja yang ada. tu pun mujoq ada sayur gak. Aku letak rempah baharat yang buat syurbah tu. Perisakan dengan garam. Letak dalam pinggan, lepas tu siramkan dengan minyak zaitun. Siap! Ini versi meatless, kalau hangpa rasa kolesterol darah tu rendah sangat, boleh la tambah lagi daging cincang, teloq goreng atau teloq rebus. Baru kelia! Hidangan makan malam diakhiri dengan teh earl Grey tanpa gula. Perghh! Sakan aihhh, sat pi arab, sat pi inglen. :)


Sebelum tidur: Air segelas + 2 cmb cuka epal + psyllium husk

Jumlah kalori:  1443 (patutnya 1350 saja, terlebih kalori). Esok masih ada.

0 comments: