Free Delivery on all Books at the Book Depository

Saturday, November 24, 2007

Cerita Siang Malam

Siang

Meneruskan aktiviti kegemaran yang telah beberapa bulan terhenti, pagi tadi aku menemankan Khairyn ke Lanark. Nak menenangkan fikiran dan jiwa kacau katanya. Aku pernah sampai ke kabut Lanark ni masa zaman awal kedatangan dulu, tu pun dagang menumpang. Jadi kiranya aku pun pertama kali jugak ke Lanark dengan pengangkutan awam. Masa sampai tu terpinga-pinga jugak sebab pekannya tak sebesar mana(rasanya pekan kat kampung aku lagi besar dan ternama serata negeri dengan kedai kain lim tu). Destinasi utamanya adalah tempat yang diwartakan sebagai tapak warisan dunia di New Lanark. Apa yang ada kat situ pun tidaklah aku tau, memandangkan bukan aku yang memilih destinasinya. Lanark tempat yang berbukit, jalan ke tapak tu pun tak luas. Ditambah pulak dengan kereta penduduk yang diletak sepanjang jalan, kiranya kalau bertembung kenderaan dari arah bertentangan salah satu kena tunggu untuk bagi laluan kepada yang lain.

Tapak ni rupanya bekas kilang kapas dimiliki Robert Owen. Operasi kilang ni menggunakan kuasa hidro dari Clyde. Sustainable energy gitu. Oh, Owen ni mengingatkan aku pada John Thornton. Sama-sama bertanggungjawab, sama-sama buka kilang kapas, cuma kalau berdasarkan potret yang ada di situ, John Thornton jauh lah lebih rupa parasnya berbanding Robert Owen. Tapak ni dah jadi macam satu perkampungan, sebab Robert Owen siap menyediakan kuarters untuk pekerja dan keluarga. Ada juga kedai di buka di kampung tu.

Lepas selesai bersiar-siaran memfotokan pemandangan, lebih kurang sejam dua pengembara pun kembali ke pekan Lanark. Hanya Khairyn yang aktif terlibat memfoto, aku ada bawak kamera tapi tak mampu nak memfoto. Sebabnya cuaca terlalu sejuk dan aku pula dah salah pakai jeket. Patutnya pakai jeket untuk musim sejuk sebab suhu yang bawah paras beku, tapi aku pakai baju ujan yang dalam spesifikasinya tidak mempunyai lapisan penebat haba. Terpaksalah aku mengorbankan simpanan lemak aku yang dah disimpan untuk kegunaan musim sejuk yang akan datang. Tapi lapisan lemak yang hilang rasanya sudah berganti dengan sekali makan tengah hari saja :)

Lanark 2006 (dari tapak kabut)



Malam
Masa tengah kerja dalam bilik bersih tadi tiba-tiba supervisor datang dan tanya apa yang aku buat masa kena ganti sorang kawan yang tak datang hari Rabu yang lepas. Cuak jadinya aku. Dia tanya sama ada aku ada buff tempat tu. Mati la...

Mana sempat nak buat, terkejar-kejar aku hari tu sebab tak penah buat kerja kat tempat tu. Aku pun ngaku aku tak sempat buff, dah salah kan ngaku saja. Patutnya buffing kena buat tiga kali seminggu. Lepas tu aku pun tanya kalau ada komplen lagi. Beberapa minggu lepas aku dapat komplen pasal bilik loker. Mana taknya, aku sorang buat kerja 3 orang. Apa yang aku boleh buat tu aku buat setakat terdaya. Selain tu, aku jugak telah mengtongsampahkan dua kot makmal. Kot tu diletak dalam tong untuk dobi, tapi aku salah sangka ingatkan tong sampah. Jadi, tak dapekla den nak nolong.

Kata supervisor aku, ketua staf kat tempat yang aku buat kerja tu datang jumpa dia dan pengurus, dia tanya sama ada domestik ada staff baru. Sebabnya bila derang datang pagi keesokan harinya, tempat tu nampak lain. Ayat aktifnya adalah "It's lovely!" Hehehehhe tak sangka pulak aku. Kata supervisor aku, pengurus cakap "She's new up there but she's not new to the building." Oh, berkembang-kembang aku. Supervisor siap bercerita lagi....ada dalam 10 minit kot... dia cakap dia tau aku memang kerja teruk sikit sebab selalu kena hantar buat kerja merata-rata, ganti orang sana sini, tapi dia cakap aku cepat belajar hehehheh hari tu aku dah dengar dia puji aku dengan budak-budak poland tu sebab aku buat semua kerja yang dia bagi pada tiga orang budak-budak tu, semua aku buat dalam masa 3 jam... Terus bersemangat, habis semua tangga dan lantai aku scrub hari ni hahahahah...agaknya kalau datang lagi komplimen camtu, satu bangunan tu aku boleh buat sorang. Punya semangat buat kerja, sampai terlebih waktu tadi hehhehe...

Masa tengah kemas-kemas barang tu pengurus pun datang dan tanya sama ada aku dah tau pasal komplimen tu. Aku pun cakap dah tau dan tak sangka staf situ akan hargai kerja aku hehhehe ayat inesen... Lepas tu dia cakap, ni adalah komplimen yang kedua untuk aku sebenarnya. Huh, tak tau pulak aku pasal yang pertama tu. Bila aku tanya bila dia dapat yang pertama, dia cakap dah lama jugak. Hehehehhe berkembang-kembangan lagi hati aku untuk kesekian kalinya pada malam ni...pengurus tu pun nampak bangga semacam je...dia cakap dia dah cakap dulu kalau aku buat betul-betul aku akan jadi cekap...oh, patutlah mary dan margaret sayang sungguh kat aku, walaupun aku telah menyebabkan staff nurse ngamuk sebab aku buang kot makmal dulu ahaks.......

Dustbuster! (macam anugerah penyapu hehehhe)

1 comments:

khairyn said...

meh aku pecahkan dara kotak komeng ko yang kosong ni

1 - aku pun happy semacam jer. Bersemangat dengan penuh tenaga. Siap boleh pergi awangan mengangkut barang tadi.

2 - tahniah sebab jadi pekerja contoh. lepas ni ada chance naik pangkat ke? Nandos lagi? kakakakakaka