Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, December 28, 2012

Rahsia kurus

Tiada produk ajaib untuk kurus! Yang sebenarnya, kita cuma kena faham kenapa ternakan lemak badan berkembang dengan pesat sekali. Dapat faham punca masalah, barulah kita boleh cari penyelesaian kepada masalah. Asas kepada penyelesaian masalah adalah kena lah cari ilmu. Apalah guna makan atau guna produk itu ini, tapi hujungnya kalau tak berkesan dia cakap kita tak jaga makan. Kalau macam tu, kata kuncinya dah tentulah jaga makan jugak kan?

Tapi depa pun pandai la ni. Marketing hype dia kata supplement, bukan ubat kurus. Jadi, dia tak kata dia ubat kurus, cuma makanan tambahan saja. Jadi, kena pakat menderu pi beli ka?

Sekali lagi, yang penting adalah ilmu. Yang aku nampak la ni, ada dua jenis produk. Yang pertama tu memang dia claim boleh jadikan umat kurus dengan penggunaan/pemakanan. Yang kedua, claim sebagai supplement untuk bantuk kurus. Yang ubat kurus tu, jaga-jaga la sebab ubat yang dimakan boleh menyebabkan masalah kesihatan jangka panjang. Biasanya produk ni menyebabkan hati kita bekerja keras nak proses lemak, buah pinggang pulak kena singgirkan lemak. Lama-lama, badan kurus, tapi lepas tu buah pinggang rosak, hati rosak, apalah maknanya. Tak gitu? Ada pulak yang guna fiber, jadi perut sentiasa rasa kenyang. Bila kenyang takla asyik nak melantak. Fiber tu pulak diproses daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang kita boleh beli dengan harga yang jauh lebih murah. Kira produk ajaib ke tu?

Yang claim supplement pulak, kena kaji la dulu apa fungsinya. Supplement yang dijual di Malaysia ni bukanlah produk newly invented, yang patennya didaftarkan. Boleh kata semua adalah produk biasa yang dilabelkan dengan marketing hype konon-konon hebat. aku tak jumpa lagi supplement yang baru dicipta untuk kurus. Boleh dapat supplement yang sama di farmasi, kenapa nak bayar harga berkali-kali ganda untuk sedekah bonus kat upline? Meal replacement tu apa fungsinya? Macam mana nak berkesan kalau dah ambik meal replacement tapi masih melantak macam azali, buang karan saja.

Tak ada rahsia nak kurus. Tenaga yang diambil mestilah kurang daripada tenang yang digunakan. Kalori masuk < kalori keluar. Sama ada kurangkan kalori masuk dengan kawal pengambilan makanan, atau tambah kalori keluar dengan tambah aktiviti fizikal. Simple!

0 comments: