Free Delivery on all Books at the Book Depository

Thursday, December 03, 2009

Bank oh bank

Bank utama yang aku guna adalah NatWest, kira pelanggan setia la sejak tahun 2000. Kira masa orang lain bermasalah nak buka akaun 2-3 tahun kebelakangan ni, aku memang tak dak masalah sebab dah ada akaun lain. Pernah jugak try nak buka akaun ngan RBS masa mula-mula sampai Glasgow sebab cawangan NatWest tak banyak kat sini. Ada masalah sebab nama dalam pasaporte tak sama dengan nama kat rekod universiti, nama kat kontrak student hall lak sama ngan nama kat rekod universiti. Pi mai-pi mai aku pun malas dah, jadi menapak jugak la mencari cawangan NatWest kat financial district tu, NatWest kat student union cuma buka masa semester saja.

Masa sampai tu aku check akaun aktif, lagi cuma alamat kat bangi. Aku mintak la dia hantar kad debit, pastu tukar alamat ke Glasgow. Pastu, dia pun tak tanya apa dah lepas tu, aku pun assume semuanya ok. Seminggu aku tunggu tak sampai-sampai kad, pi la check lagi pasai pa lambat sangat. Rupanya dia bagitau kad dah dihantar ke rumah di mesia, no pin pun dah hantar sana. Bengong! Aku cakap aku dah tukar alamat sini. Rupanya staf dia request kad debit dulu, pastu baru dia tukar alamat. Dah tukar alamat tu tak kensel kad yang dah order tu. Adoi la...kalau ya pun ada SOP takkan takleh tanya aku nak kensel ke tak kad yang nak hantar ke mesia kan. Terpaksala kensel kad tu, order semula kad baru. Tapi lepas kad sampai PIN pulak tak sampai-sampai. Dah malas nak pi order PIN baru, aku tepon umah je la tanya no PIN yang dah dihantar tu. Barula boleh guna kad dengan aman.

Cerita lain, seminggu sebelum dompet aku hilang (masih belum ada apa-apa yang dipulangkan), aku pi NatWest untuk tukar alamat. Lepas isi semua borang, depa bagitau akaun aku due untuk review. Takpa la, buat appointment untuk review akaun. Punyala la kelam kabut aku print dan cari segala rekod kad kredit ngan akaun bank lain sebab kat notis tu dia cakap kena prepare semua dokumen. Sekali masa review tu aku rasa amik masa berapa minit ja, sat sangat sebab dia kata based on rekod akaun aku takdak masalah. Masa dompet hilang aku tepon bagitau dan mintak hantar kad baru. Rupanya alamat aku tak ditukar lagi. Dia cakap kad akan dihantar ke alamat lama. Esoknya aku pun pi la bank nak amik duit since kad takdak, staf dia cakap akaun aku due review. Aku pun bagitau baru ja pi review, pastu dia pun tanya kot-kot akaun ada masalah. Aku cakap takdak masalah apa pun, semuanya ok saja. Dia cakap patutnya kalau dah review akaun aku clear la. Mana aku tau. Yang aku tau dah pi review.

Kad yang ditunggu tak sampai-sampai walaupun ke alamat lama. Jadinya pagi semalam aku tepon la bank tanya pasai pa kad tak sampai. Rupanya, sebab masa tepon request tu aku cakap alamat la sedangkan alamat aku masih belum update, depa tak hantar kad. Ampeh! Awat tak tepon bagitau. Dah la tu, masa tepon tu kan ada security questions, tanya PIN ngan password. Aku sampai lupa masa tu, banyak sangat nombor nak kena ingat, customer number, PIN nombor ngan password. PIN tu pulak aku terlupa langsung, aku ingat PIN kad ATM ja, asik bagi nombor salah. Sampai dia cakap, "This is your last chance." 3 kali try saja. Lupa, nak buat camna kan...

Jadinya, la ni aku sedang menunggu ketibaan kad debit dan kad kredit. Kad debit dan kad kredit yang ditunggu, bil kad kredit jugak sampai. Sekurang-kurangnya depa dah update rekod alamat kan. Pastunya, bila sampai bank statement aku pun membelek la kan. Ada debit interest charge pulak dah. Bila pulak aku ada overdraf, kalau ada pun aku memang ada dapat free interest overdraf pun. Tak puas hati betul!

Hari ni aku pi bank tanya pasal interest tu. Lama jugakla depa dok belek akaun aku, dalam 10 minit jugak kot. Pastu staff dia cakap depa pun tak tau pasal pa kena charge, memang takdak overdraft. Dia mintak nombor tepon, sebab nak kena belek sampai jumpa kat mana aku kena charge tu. Tunggu la lagi 4-5 hari, depa tepon balik. Sabar sabar sabar saja la sabariah......

0 comments: