Free Delivery on all Books at the Book Depository

Tuesday, February 26, 2008

Catatan Perjalanan Hainan - Hari Ketiga

15 Januari 2008
Hari ni bangun awal, sungguh teruja memandangkan aku kena bentang kertas kerja sesi pertama, mujur bukan orang pertama. Kalau tak, harus aku takleh tidur sebab stressed. Maklumlah nak bentang kali pertama hehehhe. Sarapan macam biasa, cakoi, mi ala lori garam terbalik dengan telur rebus, pau gulung, bubur dengan ikan bilis diakhiri dengan teh cina tanpa gula. Sahih geng dari Eropah tak senang makan sebab takde sarapan biasa, telur goreng pun tadak. Aku sempat ambil angin di pantai, tapi banyak mata memandang, cuak juga aku.



Treasure Island Hotel yang hampehhhhh


Taman di pinggiran pantai


Pagi-pagi tak ramai di pantai

Pembentangan berjalan lancar, well kalau suruh bercakap memang takde masalah kan. Soalan-soalan pun dapat dijawab dengan terlebih konpiden pulak ahaks. Kalau di tempat lain ada disediakan air mineral untuk peserta, kat hotel ni teh cina yang disediakan. Jadi aku asyik minum teh cina saja kerjanya. Makanan waktu rehat pagi agak sama seperti kuih-muih di Malaysia. Ada macam ondeh-ondeh ( dari tepung pulut, inti kacang merah dan digoreng), kek, kuih keladi dan popia sayur. Dan dihidang sekali teh cina. Cuma ada tambahan kopi dengan gula yang disediakan, selepas diminta oleh peserta dari Eropah yang tak biasa dengan teh cina. Oh, ehem... beberapa orang puji presentation aku. Kembang semangkuk jadinya hehhehehe. Sempat berkenalan dengan sorang dari China, erkkk dia bagitau dia nampak aku jalan-jalan pagi tadi. Katanya disini tak elok jalan sorang-sorang, bahaya. Oh, patutlah pagi tadi semua pandang aku semacam. Pelik agaknya.

Makan di Hainan pada aku tak menjadi masalah, tak banyak beza dengan yang biasa di Malaysia. Ikan kukus, ketam goreng, udang goreng, ayam dan sayur. Aku dan beberapa orang peserta muslim minta hidangan moslem, tak tau la hotel gi beli ayam sembelih kat kedai muslim yang berdekatan, tapi memang takde la masakan berasaskan daging merah jambu tu. Cuma yang cerewet makan adalah yang datang dari Pakistan. Dok minta nasi banyak, pinggan besar tau-tau sajala mangkuk nasi cina tu kecik daripada tapak tangan kan, dan nak lauk ayam dan kambing. Ikan kukus dikatanya ikan tak masak. Ketam dan makanan laut tak makan. Siap tarik muka bila tengok aku ratah ketam goreng dengan rakusnya. Nasib baik aku dah biasa dengan lauk pauk cina, jadi tak la sampai tak boleh nak makan. Cuma bila balik dari sana, baru aku terfikir, adakah derang ingat hidangan muslim tu cuma tak makan daging merah jambu tu saja. Kalau derang ingat camtu, maknanya aku dah makan ayam katok, erkkkk. Tapi bersangka baik sajala, derang beli ayam kat kedai muslim yang berdekatan. Tapi satu yang pasti, aku sampai sudah tak merasa nasi ayam Hainan. Aku dah cuba bertanya dengan dua tiga orang, tak pernah pun derang dengar nama tu. Siap minta aku cerita nasinya macam mana, ayamnya macam mana. Erkkk, ni kes air bandung jugak aku rasa nih. Memandangkan Kaklong dah minta aku tanya jugak, kat mana kedai nasi ayam, aku minta sorang peserta dari Nanjing tanyakan pada kakitangan hotel. Pun katanya tak penah dengar. Cuma dia kata mungkin ada di Haikou, tapi yang pastinya bukan dari Sanya. Jadi, kesimpulannya aku rasa nasi ayam hainan bukanlah berasal dari Hainan, mungkin resepinya dah diubahsuai daripada yang asalnya, atau mungkin juga berasal dari tempat lain. Masakan Hainan banyak berasaskan makanan laut, kalau ada pun masakan ayam yang dimasak sekali dengan kepalanya, ada stuffing. Yang lain tu, ayam goreng, ayam masak kicap atau masak gajus, ataupun nasi goreng ayam.

Malamnya ada dinner, siap ada persembahan tarian tradisional lagi. Kebanyakan penduduk Hainan merupakan pelaut. Jadi rupa kebanyakan orang Hainan ni walaupun matanya sepet, tapi kulitnya seperti orang cina di Pangkor. Dialek Hainan jugak lebih kasar berbanding Mandarin biasa. Banyak jugak tarian yang dipersembahkan, tapi aku macam biasa, lebih tertarik kepada makanan yang memenuhi meja. Udang, ketam, ikan, kepah dan segalanya yang boleh menaikkan tahap kolesterol aku hik hik hik. Dan macam biasa, delegasi dari Pakistan sangat tidak berpuas hati dengan makanan, sebabnya takde kambing. Dan kerana perbezaan mazhab, menjadikan salah sorang siap buat mimik muka geli bila tengok aku makan ketam dengan nikmatnya...pedulik hapa aku......

3 comments:

khairyn said...

yang penting halal dan kenyang

wah wah wah.. laju update

sila cik akuatik teruskan perjuangan! hahaha

akuatik said...

aku kena berusaha dengan gigih ni, sebab tak sabo nak mengepes gambo pasemboq padang kota ahaks

khairyn said...

pes la pes laaa

nanti air asia dah mai jom kita keraskan kejung badan naik balik hahahaha... err boleh bawak bekal mangkuk tingkat ke?