Free Delivery on all Books at the Book Depository

Saturday, December 03, 2011

Realiti hidup

Aku selalu berangan kalau boleh nak ambik tau dan fokus pada satu hal saja. Yang lain bagi la orang lain buat. Kalau aku fokus pada bidang aku, yang lain aku serahkan kepada yang empunya pakar dalam bidang masing-masing.

Boleh dak aku nak buat kerja aku tanpa memikirkan pasal pengurusan duit dan ekonomi, pasal hal-hal agama, pasal sosial. Kira serahkan saja pada mereka. Lagipun bukannya depa-depa ni nak ambik tau pasal bidang aku. Berapa orang ustaz dan ada inisiatif belajar kejuruteraan berbanding orang dalam kejuruteraan yang belajar hal-hal agama? Boleh ka aku nak percaya yang ustaz ustazah ni kalau bagi ceramah atau nak tulis depa ni buat kajian terperinci sebelum menulis? Ada orang ekonomi belajar pasal rekabentuk? Boleh ka nak harap ahli politik membantu rakyat dalam kesusahan?

Malangnya, aku tak boleh nak percaya agamawan yang kata halloween dengan sambutan valentine dan pergaulan bebas adalah agenda agenda kristian dan yahudi nak merosakkan umat Islam. Atau krismas adalah hari kelahiran al Masih. Aku takleh nak terima orang yang kata George Soros adalah punca keruntuhan ekonomi, dia dengki dengan Malaysia sebagai negara yang ekonominya maju. Atau tokoh berceramah pong pang pong pang kata yahudi cuba menjatuhkan ekonomi Islam dengan penciptaan wang kertas.

Atau seorang menteri yang kata dia tak terlibat dalam urusan pemberian projek kepada ahli keluarganya, dan ahli keluarganya layak mendapat projek kerajaan yang menggunakan wang rakyat. Nak masuk peraduan pun tak layak kalau ada ahli keluarga dalam organisasi penganjur, ni kan pulak ahli keluarga menteri.

Damn! Aku kena ambik tau jugak ka semua ni?

0 comments: