Free Delivery on all Books at the Book Depository

Tuesday, February 10, 2009

Glasgow Occupation

Hari ni hari kedua occupation kat Glasgow University. Yang dirancang minggu lepas tak jadi sebab takleh masuk bangunan pun. Jadinya, sejak semalam depa protes dan masuk ke bangunan Sains Komputer sebab Principal depa tak mau berunding langsung pasal tuntutan pelajar. Simpati jugak pada depa, hari ni bangunan tu akan dikunci kalau depa tak bersurai jugak. Tak macam kat Strathclyde minggu lepas, keselamatan pun bagi kerjasama dan semua yang terlibat boleh keluar masuk walaupun kena dicop kat tangan tu. Lepas tu, semua urusan kat bangunan tu pun berjalan macam biasa. Rundingan kat Strathclyde pun tak amik masa lama, 24 jam dah selesai.

Rasanya occupation kat Glasgow University mungkin akan berlanjutan samapai beberapa hari, sebabnya depa terlibat dengan lebih banyak syarikat pembuat senjata selain BAE Systems ni. 2 tuntutan utama tu yang banyak universiti bermasalah nak terima; batalkan kontrak Eden Springs dan jangan terima sebarang dana untuk penyelidikan daripada semua syarikat yang terlibat menjual kelengkapan senjata dengan Israel. Demam occupation ni pun dah merebak ke seberang Atlantik. Occupation pertama kat Rochester, lepas ni mungkin lebih banyak universiti di sana pun berhadapan keadaan yang sama.

Krisis di Palestin bukan isu agama. Sebabnya yang tertindas adalah bangsa Palestin yang terdiri daripada Muslim dan Kristian. Lepas tu, ada 2-3 orang aktivis yang aku kenal pulak athiest. Jews Society pun terlibat jugak dalam protes ni. Tengok Occupation 101 dak? Dia ada sebut salah sorang yang terlibat tu Jew dan dia dah disenaraihitamkan dariapda masuk ke Israel sebab dia menentang zionis tu. Lepas tu ada sorang aktivis yang berdemo masa zionis nak runtuhkan rumah penduduk Palestin, mati tertimbus sebab dia antara yang ada dekat dengan jentolak tu. Tu la dia pejuang kemanusiaan, tak takut mati.

Kembali ke situasi kat Mesia, nanti ada PRK Bukit Gantang kan. Aku berdoa sangat supaya yang nak merampas kerusi situ hilang deposit.....

0 comments: